
Kan lære plattformen lokalene ved å kjøre den rundt som en radiostyrt bil
Sterk satsing på mobile plattformer
Ny modell med flere nye, smarte løsninger i KUKAs sortiment. Med den nye autonome plattformen KMP 600 S-diffDrive fyller KUKA tomrommet i lastekapasitet (600 kilo) mellom de tidligere lanserte KMP 200 og KMP 1500 (200 henholdsvis 1500 kilo), i sitt utvalg av autonome kjøretøy.
– KMP 600 S-diffDrive har også flere andre smarte funksjoner, blant annet SLAM-navigering. I prinsippet kan du lære plattformen lokalene ved å kjøre den rundt som en radiostyrt bil, sier Micael Amandusson, channel manager i KUKA Nordic. Da lager plattformen selv kartet over lokalene
SLAM-navigeringen skiller seg helt fra eldre systemer, som induktiv guiding med slynger i gulvet, optiske signaler, GPS og tilsvarende.
KMP 600 S-diffDrive trenger ingen infrastruktur av denne typen.
– Det eneste som kreves er et trådløst wi-fi-nettverk; ikke til selve navigasjonen, men til å kommunisere med andre enheter og det overordnede systemet, sier Micael Amandusson.
KUKAs nye mobile plattform trenger bare å få en introduksjon av lokalene ved at den kjøres rundt med en fjernkontroll. Men selv ikke det er helt nødvendig.
– Det er også mulig å laste ned en CAD-tegnet layout direkte til navigasjonssystemet, så navigerer plattformen ved hjelp av et Lidar-system i front.
Som tilleggs valg fås en ekstra Lidar bak på kjøretøyet, slik at den også kan ferdes i samme hastighet baklengs. Radarsystemet kan imidlertid avsøke innenfor et begrenset område på opptil 15 centimeter over gulvflaten.
Et annet prestasjonsfremmende tilvalg er et 3D-kamera, med kapasitet til å avsøke både oppover og nedover. Det kan avsøke opptil fire meter over roboten.
En heve- og senkeplattform på lasteflaten, med mulighet for heving opptil 60 millimeter, er ytterligere en funksjon for KMP 600 S-diffDrive. Det gjør plattformen lettere å tilpasse til resten av enhetene i systemet, og den kan selv gå inn og løfte last som er plassert.
Programvaremiljøet er det samme som i KUKAs øvrige KMP-er (KUKA Mobile Platform). Når det gjelder samhandling med andre enheter, arbeider KMP 600 S-diffDrive med KUKA Fleet Management.
Andre egenskaper for KMP 600 S-diffDrive:
- En meter lang, 750 millimeter bred og 350 millimeter høy
- Lasteflaten har et kvadrat på 450 millimeter
- S-diffDrive-systemet gjør at plattformen kan rotere rundt sitt eget midtpunkt
- Støvbeskyttet (IP54)
- Lett tilgjengelige uttak for å kunne bygge på med roboter eller annet utstyr
- Tåler 0–45 grader celsius.
KMP 600 S-diffDrive har en sammenhengende driftstid på åtte timer, deretter lader den opp litium-ion-batteriet sitt (37 Ah) på 1,5 timer før den kjører ut og arbeider igjen. Hvis den ikke trenger å arbeide kontinuerlig, blir driftstiden lengre.
Ifølge Micael Amandusson er automatiserte og mobile plattformer for styrking av sluttkundenes produktivitet og konkurransekraft i en globalisert verden et sterkt voksende marked for KUKA.
– Kundene våre kan forvente seg flere produkter i dette segmentet de kommende årene, sier han.
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.
Rent mel i posen, og masse annet snadder
Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.
Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg
Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.
Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere
ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.











