
Nyutviklet teknologi for overvåkning av snøskred og steinsprang
Skredsikrer Tinnsjøveien og Lauvjuv med nytt geofonanlegg
Tinnsjøveien og Lauvjuv i Telemark sikres med helt ny teknologi. Veien stenges automatisk om skred utløses. Det nyutviklede systemet for automatisk overvåkning og varsling av skred og steinsprang er basert på ulike sensorer som registrerer rystelser og vibrasjoner i bakken. Det er testet ut på Mannen sist vinter. Nå skal de første installasjonene i Norge etableres i Telemark.
– Vi har god erfaring med teknologiske løsninger for overvåkning og varsling av skred. I flere år har vi hatt slike systemer på Tinnsjøveien og Lauvjuv, sier rådgiver Vegard Stensrød i Vestfold og Telemark fylkeskommunes samferdselsavdeling.
Nå blir det enda sikrere. Det nyutviklede systemet som skal tas i bruk i vinter setter helt nye standarder for slike systemer.
Historisk
Lauvjuv er historisk. Der ble Norges første automatiske skredovervåkningsanlegg etablert i 1980. På Tinnsjøveien har teknologi sikret trafikantene siden midt på 1990-tallet.
– Begge anleggene får store oppgraderinger. Her snakker vi nyutviklet teknologi for overvåkning av snøskred og steinsprang, nye kameraløsninger og nye styringsenheter. Kontrakten er mye mer enn bare en videreføring av dagens anlegg. Det nye systemet vil gi tryggere varsling med mer informasjon og bedre dokumentasjon av små og store hendelser. Det gir bedre styring og bedre overvåkning. Det er også en fordel for planleggere og administrasjon, sier Lars Krangnes i Cautus Geo.
Jevnlig skred
I Lauvjuv går det i gjennomsnitt et stort skred hvert femte år. Det siste gikk i 2016.
På Tinnsjøveien går det et større skred hvert 15. år. Sist gang i 2014.
Om store skred begraver veibanen på Tinnsjøveien og Lauvjuv, må bilistene ut på omkjøringsveier på både syv og ni mil. Konsekvensene er store, også om systemet stenger banen uten automatisk gjenåpning ved mindre skred som blir varslet uten at snømassene treffer selve veibanen.
Automatisk
Cautus Geos nyutviklede system kan settes opp for automatisk stengning og gjenåpning. Det avgjøres av oppdragsgiver. I Telemark har fylkeskommunen bestemt at gjenåpning gjøres av VTS.
– Når skred ikke ntreffer veibanen kan systemet gjenåpne automatisk, sier Krangnes.
Det nye varslingssystemet vil gi mer informasjon om skredhendelser, så som retning og størrelser.
– Det gjør systemet mer robust enn tidligere systemer, sier Krangnes.
Geofonsystemet
- Multursensorsystem
- Hub
- Kamera, også termisk kamera
- Cautus Web
- Automatisk stengning og åpning med lys og lyd
Kan brukes også på steinsprang
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.
Rent mel i posen, og masse annet snadder
Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.
Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg
Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.
Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere
ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.











