Lynlader crop

Norsk lynlader med Formel E teknologi

Den norske pioneren innen mobil hurtiglading, Nordic booster, har utviklet verdens første mobile og skalerbare hurtiglader med integrerte batterier - Hummingbird®. Batteriteknologien stammer fra det elektriske racing-mesterskapet Formel E. Den sikrer mulighet til å møte fremtidige behov etter hvert som den elektriske maskinparken utvikler seg.

Elektriske anleggsmaskiner og lastebiler er i stadig utvikling. I takt med utviklingen hos de største maskin- og kjøretøysprodusentene, øker både ladekapasitet og batteristørrelser for hvert år. Siste generasjon Hummingbird® har en unik produksjonsmetode, som gjør det mulig å utvide både batteri og ladekapasiteter etter hvert som behovene endrer seg i årene fremover. Med denne unike skalerbarheten og modulæriteten sikres levetiden til produktet.

– Vi ønsker å kunne tilby en mobil ladeløsning som fungerer like godt i dag, som i 2030 sier Jannik Stanger, teknologiansvarlig og medgründer av selskapet. Da vi lanserte verdens første mobile hurtiglader i 2021, var det få som kunne forutse utviklingen av tyngre elektriske anleggsmaskiner og lastebiler. Det som ble ansett som høy ladeeffekt i bygg- og anleggsektoren i 2021, er i dag kanskje ikke tilstrekkelig for de større maskinene. Med vår nyeste mobile hurtiglader kan vi relativt enkelt utvide både batteri- og lynladekapsitet i takt med utviklingen hos maskinprodusentene. Løsningen kan også leveres som en stor Powerbank for drift av annet anleggsutstyr.

Nordic Booster lanserte sin nyeste mobile hurtiglader under messen Vei og Anlegg i Nova Spektrum Lillestrøm. Mottakelsen fra entreprenør bransjen var overveldende ifølge daglig leder Trond Skaufel.

– Vi opplever at flere og flere entreprenører ser at det er mulig å bruke elektriske anleggsmaskiner, og de ser at våre løsninger gjør det mulig å lynlade på steder hvor det normalt sett ikke er tilstrekkelig strøm kapasitet i nettet. Tilbakemeldinger fra markedet er at det er spesielt viktig for entreprenørene å kunne utvide sine ladere da de opplever en utvikling på maskinfronten som gjør det vanskelig å vite hva som vil fungere godt om 3 år.

Valg av batteriteknologi er foreløpig noe entreprenører har begrenset erfaring med. Nordic Booster startet i sin tid med produksjon av batteripakker til maritim næring, og var blant de første ute med DNV sertifisering av batterier. Sikkerhet og levetid er alfa-omega når man velger batterier som skal brukes innen bygg & anlegg. Selskapet er eksklusiv distributør i Skandinavia av såkalte Immersion Cooled batterier fra Xing Mobility.

– Dette er batterisystemer med helt unike egenskaper når det kommer til sikkerhet, levetid, temperaturkontroll og evnen til å gi fra seg mye energi over lang tid. Battericellene, som det er noen tusen av i slike systemer, er nedsunket i spesialolje. Væsken er til enhver tid 100% i kontakt med alle battericellene, noe som skiller seg fra mer tradisjonelle væskekjølte batterier, som kjøler ned en plate og overfører temperaturen delvis til cellene.

Batteriteknologien stammer fra racingmiljøet, utviklet for Formel E, det elektriske mesterskapet tilsvarende for Formel 1.

– Disse batteriene setter virkelig fart på ladingen og er et av de mest robuste på markedet, sier Jannik Stanger med referanse til det stadig mer populære elektriske Formel E. Dette gjør at våre produkter kan benyttes blant annet i tunneler, i varme klima eller andre miljøer med stor ytre påvirkning.

– Med denne unike teknologien er vi klare til å elektrifisere bygg & anleggsmarkedet også i Europa, sier Jannik Stanger.

Masse avansert teknisk utstyr i prosessanleggene hos Borregaard (Bilde: Borregaard).

4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe

Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.

Nye Urkraft-produkter, her seks müsli-varianter, presentert av IT/Prosessansvarlig Dag Petter Berg (t.v.) og Produksjonsleder Øyvind Tempelen.

Rent mel i posen, og masse annet snadder

Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.

Stolt og dyktig driftsgjeng, fra venstre: Guillaume Banzemwabo, Gunnar Solberg, Frank Normann, Steinar Mortensen, Stian Knutsen, avdelingsleder Geir Breimyr og Simon Linstad Møster, lærling kjemi prosess.

Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg

Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.

At distrusjon av likestrøm kan redusere energiforbruket med inntil 20 prosent sammenlignet med vekselstrøm i maritime applikasjoner lar seg høre (Foto: ABB/Adobe).

Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere

ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.