Posten selvkjørende crop

Posten Norge ser flere muligheter der autonome kjøretøy kan bidra

Utvikler selvkjørende brev- og pakkerobot

Posten Norge har inngått avtale med Buddy Mobility om å utvikle verdens første selvkjørende brev- og pakkerobot. Den nye roboten vil i enkelte områder kunne erstatte postkassen slik vi kjenner den i dag.

Du blir varslet om brev og pakker på vei, og kan bestemme selv om du vil gå ned i gata og hente sendingen med en gang eller bestille den helt fram til inngangsdøren på et tidspunkt som passer deg. Automaten kjører selv tilbake på kvelden og blir i løpet av natten fylt med morgendagens leveranser. Brev og pakkeroboten vil kunne dekke opptil 100 husstander.

Avansert teknologi
- Brev- og pakkeroboten får avansert styring og sensorikk. Den skal kjøre i kun 6 km/t, som betyr at det er liten risiko for omgivelsene. Det øker også sannsynligheten for at vi raskere kan ta roboten i bruk, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Posten Norge ser flere muligheter der autonome kjøretøy kan bidra til gode og effektive tjenester.

Nye løsninger
- Vi har stor tro på en selvkjørende fremtid og at det finnes lønnsomme bruksområder både på kort og lang sikt for en logistikkaktør som oss. Til en viss grad er vi avhengig av teknologiutviklingen hos de store kjøretøyprodusentene. Samtidig ønsker vi også å stimulere markedet til å utvikle mer nisjepregede løsninger, noe innovasjonskontrakten med Buddy Mobility er et eksempel på, sier Wille.

Buddy Mobility er et norsk mobilitetsselskap bestående av et konsortium av norske og internasjonale leverandører og investorer som utvikler ulike løsninger basert på autonom teknologi. Selskapet ledes av investor Tharald Nustad, mens Per Ivar Selvaag er ansvarlig for utvikling. Selvaag har jobbet i internasjonal bilindustri i en årrekke.

Roser Posten
- Vi tror det finnes et betydelig potensial i autonom teknologi og synes det er spennende at en så stor aktør som Posten lener seg fram og bidrar til utvikling og anvendelse av slike løsninger. Potensielt kan dette brøyte vei også for en internasjonal satsing, fordi brev- og pakkeleveranser har mange likhetstrekk rundt i verden, sier Per Ivar Selvaag.

Posten deltar på Arendalsuka i august, og vil fremme bruk av autonome løsninger i logistikksektoren. Der skal prototypen av brev- og pakkeroboten vises frem. Planen er å teste ut roboten i et boligområde i Kongsberg mot slutten av året.

Eplan bep1910443 crop

Kontrollskapteknologi hos HPS ved hjelp av Eplan Cogineer

Neste trinn: Papirløs produksjon med EPLAN eView

Elektrisk planlegging: Automatisering sparer tid - også for spesialbestilte produkter. Kontrollskap-produsenter som automatiserer planleggingsprosessene sine, får fordel av kortere prosjekttider og høyere kvalitet. Sekundære prosesser, som utforming av dokumentasjon kan også forenkles. Men hvor mye tid kan lagres i løpet av en hel prosess?

les mer...
Corvus nett crop

Helautomatisert grønn produksjon

I alt er det åtte produksjonsceller, 13 roboter og 10 AIV

Corvus Energy har produsert batterier til maritim industri i Canada i flere år. Med Hydro som eier ble det stilt spørsmål om det var mulig å helautomatisere produksjonen. Sammen med SINTEF gjennomførte Hydro en studie og resultatet ser vi nå på Nesttun utenfor Bergen.

les mer...
AMNYTT 04 2020 kollasj crop

AMNYTT 04 2020 er distribuert

AMNYTT har skrevet mye om digitalisering og behovet for at næringslivet har medarbeidere med gode kunnskaper innen informasjonsteknologi. I 1994 bel Reform 94 gjennomført. Målsettingen var blant annet å gi yrkesfagene høyre status, slik at flere ungdommer valgte denne utdanningsveien. Fagplaner ble utarbeidet og lagt ut på høring.

les mer...
Autic måler crop

Informasjon om eget strømforbruk direkte fra måleren

Gunstig dersom data skal benyttes til styring, maksvokting eller energirapporter

Alle nye AMS målerne  kommer med HAN, forhandles av Autic AS, (Home Area Network) port der måleren kan sende målerdata.

les mer...