Tusenvis gearmotorer gir effektiv håndtering

Frankfurt flyplass forventer en stor volumsøkning både innen frakt og passasjetrafikk. Den nye rullebanen har nettopp blitt satt inn i drift, en ny terminal er under planlegging, og høsten 2012 åpner den nye A-Pluss piren
Dette vil øke antallet av A380 fly som skal lastes og losses samtidig. For å opprettholde lastetiden av bagasje på under 45 minutter, selv med trafikkøkningen og strengere sikkerhetsregler, kreves en effektiv og svært pålitelig håndteringsteknologi. Det omfattende bagasjebehandlingssystemet ved den nye piren som leveres av BEUMER-gruppen, drives av gearmotorer fra NORD DRIVESYSTEMS.

Raskt anlegg for bagasjebehandling
Frankfurt flyplass betjener for øyeblikket opp til ti av disse store fly samtidig. Den nye A-pluss piren vil øke dette antallet med syv og vil alternativt kunne gi nok plass til å behandle flere mindre fly. Intralogistikk-leverandøren BEUMER bygger det nye bagasjetransportsystemet som er mer en syv kilometer langt og som vil kobles til det eksisterende systemet i løpet av 2012. Transportbåndteknologien må være i stand til å transportere bagasjen til riktig sted på mindre enn 45 minutter. NORD DRIVESYSTEMS har installert mer enn 1700 gearmotorer i det omfattende systemet med over 2000 transportbåndselementer. På grunn av nytt design og ny konstruksjon, kan fysisk små drifter brukes på mange steder, noe som fører til lavere installasjons- og driftskostnader. Drivstørrelser har samtidig blitt avstemt så langt som mulig og antallet varianter som anvendes har blitt redusert for å forbedre logistikken og redusere antallet lagerførte reservedeler, noe som dermed gir bedre kostnadseffektivitet. Enklere vedlikehold og reparasjon sikres også: de utskiftbare driftene er kun festet med noen få skruer og en enkel elektrisk kobling og de kan byttes ut i løpet av meget kort tid. "For dette prosjektet satte NORD i sammen et team av selgere, ingeniører, og mennesker med kunnskap om logistikk som alltid var tilgjengelige for oss og som raskt besvarte problemstillinger som dukket opp ", sier Klaus Ruhe, prosjektleder ved BEUMER.

Effektivt designede gearmotorer
Motorenes ytelse varierer mellom 0,55 og 3 kW. Alle motorer på 0,75 kW og høyere er IE2-modeller som, for transportbånd, tilbyr en høyere effektivitet og bruker mindre energi enn de driftene som tidligere ofte ble brukt i effektivtetsklassen EFF2 (når klassifisert som IE1). For å kunne implementere direktivet for økodesign bruker NORD metall av meget høy kvalitet med mindre tap og mer aktivt materiale i statoren. I tillegg har kopperfyllingene i statorsporene blitt økt og viklingsstrukturen er optimalisert. I noen tilfeller er det mulig å installere mindre motorer enn det før var mulig på grunn av høyere kraftreserver. Avhengig av motorstørrelsen kan noen modeller operere ved opp til 150 % av nominell kapasitet og samtidig opprettholde høy effektivitet. Sammenlignet med tidligere modeller har IE2-type motorene høyere oppstarts og nedbremsings moment og utvikler mindre spillvarme.

Ekspertise innen gear produksjon
Gearenhetene som brukes for hastighetsjustering i anlegget er for det meste SK9012.1 vinkel tannhjulsgear, supplert med et antall av SK372.1 rette tannhjulsgear. Rundt halvparten av drivenhetene er utstyrt med bremser. NORD er ikke kun en storleverandør av gearmotorer og -løsninger, men kan også skilte med et stort utvalg av andre relaterte produkter inkludert motorer, omformere og girdeler - fra deksler og aksler til pinjonger og snekker. Gearene er produsert etter UNICASE-prinsippet som ble innført av NORD i 1981. Uten sveisede sømmer, skruefester, eller forseglede overflater, de helstøpte husene med integrerte aksellagringer tilbyr maksimal styrke og forsikrer utmerket motstand mot radielle og aksiale belastninger. For å forbedre nøyaktighet og unngå slitasje er alle lageroverflatene bearbeidet i en operasjon. Gearenhetene har derfor ikke kun en lengre levetid enn konvensjonelt produserte modeller, men de er også meget stillegående.


Selskapets bakgrunn
NORD DRIVESYSTEMS med deres cirka 2900 ansatte er en av verdens ledende leverandører av fullskala og altomfattende løsninger. NORDs produktportefølje strekker seg fra standard drifter til skreddersydde løsninger for krevende bruksområdekrav, f.eks basert på energieffektive eller eksplosjonsbeskyttede drives. Bruttoomsetningen i forretningsåret 2011 var på 412 millioner euro. Selskapet ble grunnlagt i 1965 og har nå vokst til å inkludere over 35 filialer på verdensbasis.NORD har etablert et omfattende distribusjons- og tjenestenettverk for å sikre korte leveringstider og for å tilby kundefokuserte tjenester på kort varsel. NORDs brede utvalg av girtyper dekker momenter fra 10 Nm til 250000 Nm Selskapet produserer også motorer i størrelser fra 0,12 kW til 200 kW og tilsvarende kraftelektronikk i form av frekvensomformere.NORDs utvalg av omformere består av konvensjonelle modeller for installasjon i kontrollkabinetter i tillegg til fullintegrerte enheter i desentraliserte utgaver.

For informasjon fra moderfirmaet: http://www.nord.com/ eller det norske datterselskapet: http://www2.nord.com/cms/en/home.jsp

Prestisjepris til Siemens

Siemens Building Technologies er tildelt den prestisjetunge europeiske Frost & Sullivan Market Leadership Award 2013 for byggautomatiseringssystemet Siemens DESIGO.
Les mer

Problemfri kommunikasjon

ABBs IP grensesnittet IPS/S2.1 og IP routeren IPR/S2.1 kan begge brukes som grensesnitt for å koble seg til KNX-anlegget med PC, smarttelefon og nettbrett via trådløs router.
Les mer

Fjernstyr varmen

Ny Web App til Microtemp Sentralstyring. Nå kan du styre varmen fra smarttelefonen, nettbrettet eller PC'en din, også når du er borte fra hus eller hytte.
Les mer

Ny og kraftigere kontroller

Den nye BACnet kontrolleren type 750-831 fra Wago integrerer forskjellige kommunikasjonsprotokoller slik som for eksempel LON, DALI, KNX. Dette bidrar til å redusere i et byggs kommunikasjonsløsning.
Les mer