
Kan lære plattformen lokalene ved å kjøre den rundt som en radiostyrt bil
Sterk satsing på mobile plattformer
Ny modell med flere nye, smarte løsninger i KUKAs sortiment. Med den nye autonome plattformen KMP 600 S-diffDrive fyller KUKA tomrommet i lastekapasitet (600 kilo) mellom de tidligere lanserte KMP 200 og KMP 1500 (200 henholdsvis 1500 kilo), i sitt utvalg av autonome kjøretøy.
– KMP 600 S-diffDrive har også flere andre smarte funksjoner, blant annet SLAM-navigering. I prinsippet kan du lære plattformen lokalene ved å kjøre den rundt som en radiostyrt bil, sier Micael Amandusson, channel manager i KUKA Nordic. Da lager plattformen selv kartet over lokalene
SLAM-navigeringen skiller seg helt fra eldre systemer, som induktiv guiding med slynger i gulvet, optiske signaler, GPS og tilsvarende.
KMP 600 S-diffDrive trenger ingen infrastruktur av denne typen.
– Det eneste som kreves er et trådløst wi-fi-nettverk; ikke til selve navigasjonen, men til å kommunisere med andre enheter og det overordnede systemet, sier Micael Amandusson.
KUKAs nye mobile plattform trenger bare å få en introduksjon av lokalene ved at den kjøres rundt med en fjernkontroll. Men selv ikke det er helt nødvendig.
– Det er også mulig å laste ned en CAD-tegnet layout direkte til navigasjonssystemet, så navigerer plattformen ved hjelp av et Lidar-system i front.
Som tilleggs valg fås en ekstra Lidar bak på kjøretøyet, slik at den også kan ferdes i samme hastighet baklengs. Radarsystemet kan imidlertid avsøke innenfor et begrenset område på opptil 15 centimeter over gulvflaten.
Et annet prestasjonsfremmende tilvalg er et 3D-kamera, med kapasitet til å avsøke både oppover og nedover. Det kan avsøke opptil fire meter over roboten.
En heve- og senkeplattform på lasteflaten, med mulighet for heving opptil 60 millimeter, er ytterligere en funksjon for KMP 600 S-diffDrive. Det gjør plattformen lettere å tilpasse til resten av enhetene i systemet, og den kan selv gå inn og løfte last som er plassert.
Programvaremiljøet er det samme som i KUKAs øvrige KMP-er (KUKA Mobile Platform). Når det gjelder samhandling med andre enheter, arbeider KMP 600 S-diffDrive med KUKA Fleet Management.
Andre egenskaper for KMP 600 S-diffDrive:
- En meter lang, 750 millimeter bred og 350 millimeter høy
- Lasteflaten har et kvadrat på 450 millimeter
- S-diffDrive-systemet gjør at plattformen kan rotere rundt sitt eget midtpunkt
- Støvbeskyttet (IP54)
- Lett tilgjengelige uttak for å kunne bygge på med roboter eller annet utstyr
- Tåler 0–45 grader celsius.
KMP 600 S-diffDrive har en sammenhengende driftstid på åtte timer, deretter lader den opp litium-ion-batteriet sitt (37 Ah) på 1,5 timer før den kjører ut og arbeider igjen. Hvis den ikke trenger å arbeide kontinuerlig, blir driftstiden lengre.
Ifølge Micael Amandusson er automatiserte og mobile plattformer for styrking av sluttkundenes produktivitet og konkurransekraft i en globalisert verden et sterkt voksende marked for KUKA.
– Kundene våre kan forvente seg flere produkter i dette segmentet de kommende årene, sier han.
Uno Power-strømforsyninger med Push-in-tilkobling
Kompakte, energieffektive og pålitelige – nå med utvidet spenningsområde
Med siktet innstilt på forbedring og forenkling av instrumenteringen
Profilen – Trygve Dirdal, fagleder instrumentering, Equinor
Han elsker å løse tekniske utfordringer, gjerne i team. Forenkling og forbedring står høyt i kurs, men det må ligge et «business case» bak når ny teknologi skal i sving.
Ny salgssjef for fabrikkautomasjon i Pepperl+Fuchs
Robert Aasen Kverndalen er utnevnt til salgssjef på avdeling Fabrikkautomasjon i Pepperl+Fuchs.
Ny utgave av AMNYTT magasin
Møte nestorene Sæland og Borchsenius i videointervju. Les vårt profilintervju med Trygve Dirdal, fagleder instrumentering i Equinor. Vi skriver også om sensorer som forstår og roboter som beskytter – industrien tar nye steg mot smartere, tryggere og grønnere produksjon.