
Prevas Norge øke teknisk stab
Bjørn Arve Nordli er en allsidig kar med lang industriell og teknisk erfaring. Han har jobbet i Equinor, Salmar Farming og Stella Polaris i stillinger som vedlikeholds/fagingeniør, teknisk leder og teknisk sjef. Han er allerede godt i gang med to nye EAM prosjekter hos oss.
Når han ikke er på jobb padler han kajakk, kiter, løper, går fjellturer, klatrer, går på langrenn, eller randonè.
Om Prevas
Å løse vanskelige problemer krever ofte ulike kompetanser og ulike bakgrunner. I Prevas har alle fleksibiliteten og friheten til å handle og være seg selv, uansett hvem man er eller hvilke interesser man har. Vår unike evne er at vi sammen ser muligheter fra ulike synsvinkler og finner nye løsninger. Eksempel på innovasjoner vi har vært med på å utvikle, er den første kollaborative roboten i serieproduksjon, gjennom smart sensorteknologi redusere risikoen forbundet med knekirurgi og en global
EtherCAT oppfyller CRA-kravene
EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.
Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering
Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.
Nye sensorteknologier redder rørene
Trådløse fuktighetssensorer øker muligheten for avdekking av korrosjon i rør under isolasjon.
Hybridsensor med mikrofoner og kamera oppdager gasslekkasjer fra rør med stor nøyaktighet.
Og ny temperaturmåleteknologi leverer varene uten fysiske inngrep i rør.
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.











