Revolve 2019 crop

ATMOS og Nova skal snart konkurrere mot verdens beste ingeniørlag

Neste generasjons racerbiler avdukes av studentene på NTNU

På fritiden bygger de 67 studentene i Revolve NTNU racerbiler som går raskere enn en Tesla. Torsdag 2. mai kveld ble de nyeste fartsmonstrene avduket foran over 500 tilskuere på Studentersamfundet og over 2500 som fulgte med over nettet.

Den nyeste racerbilen “Nova” skal kunne gå fra 0-100 på bare 2.2 sekunder og veier kun ​165 kilo​, som er en vektreduksjon på 18 kg fra bilen fra 2018. “Atmos” er navnet på årets førerløse racerbil, som skal kunne kjøre helt av seg selv uten interaksjon fra mennesker, en såkalt autonom bil. ATMOS og Nova skal snart konkurrere mot verdens beste ingeniørlag i den verdensomspennende ingeniørkonkurransen Formula Student. - Disse studentene setter teori i praksis i en skala som få andre organisasjoner kan måle seg med. På kun åtte måneder går man fra blanke ark til to fullblods racerbiler. Det er helt vanvittig. Dette er studentene som utgjør fremtidens ingeniører, og det vi ser her i dag er beviset på hva dedikerte, ambisiøse og innovative studenter kan få til sammen, sier Karoline Halvorsen, Prosjektleder for Revolve NTNU.

Revolve NTNU er en frivillig studentorganisasjon bestående av 67 medlemmer med bakgrunn fra over 20 forskjellige studieretninger. Studentene har ansvar for alt i det som på mange måter er en mellomstor bedrift. Det lille laget fra Trondheim er nå et av verdens beste lag, rangert som nummer åtte i verden etter fjorårets prestasjoner. Revolve NTNU konkurrerer hovedsakelig i Europa, der de gjeveste og mest prestisjetunge konkurransene finner sted. Konkurransen tester både racerbilene sine kjøreegenskaper og medlemmene på teamet, gjennom forskjellige events som konkurransen består av. Medlemmene må forsvare designvalgene gjort på bilen, kostnadene for produksjon og utvikling, samt fremlegge en business plan for masseproduksjon av bildene.    

Med Kongsberg Gruppen og Bertil O. Steen i spissen har Revolve NTNU over 150 samarbeidspartnere som gjør det mulig for studentene å designe og produsere disse bilene.  Bidraget kan være alt fra konsultering, komponenter, lån av lokaler, maskinering eller finansielle midler. - Vi samarbeider tett med industrien, og sammen utfordrer vi hverandre til å bli bedre og pusher teknologien fremover, forteller Karoline Halvorsen, Prosjektleder

Innovasjon i sentrum  

Ved bruk av NTNU sin supercomputer, Vilje, har studentene designet en aerodynamisk vingepakke som presser bilen ned i bakken med en tilsvarende vekt på 95 kg i 60 km/t. Dette er en av grunnene til at bilen sitter som limt til bakken i krappe svinger, og er et stort konkurransefortrinn. 

- Dette hadde ikke vært mulig uten å simulere på superdatamaskinen til NTNU. Skulle man gjort det på en vanlig datamaskin ville det tatt 114 år, forteller Eirik bodsberg, Teknisk Leder Mekanisk.

I år kjører også Revolve NTNU for første gang med egendesignede elektriske motorer, men det stopper ikke der.   Etter å ha vært et utviklingsprosjekt over 4 år kan årets team stolt annonsere at årets bil inneholder fire selvutviklede motorkontrollere. Det er de som omgjør likestrøm fra batteripakken til vekselstrøm, som går ut i motorene.  

- Over disse årene har 8 studenter hvert år dedikert et år av livet sitt, hvorav tre av disse attpåtil har skrevet masteroppgave på temaet. Dette er for å ikke snakke om all kompetanse og midler man har fått fra eksterne, og det gjør meg utrolig stolt å kunne si i dag at i år har vi endelig fått det til! Denne inverteren gjør operasjoner 12 000 ganger i sekunder og har en absolutt feilmargin på 0,0000007 sekunders sier Odin Aleksander Severintsen - Teknisk Leder Elektrisk     

Selvkjørende racerbil

I tillegg til å bygge en ny elektrisk racerbil, har studentene utviklet racerbilen, ATMOS, til å bli førerløs. Bilen skal forstå hvor banen er og velge hvor den skal kjøre, for å komme raskest rundt banen.   Studentene utvikler kompliserte algoritmer og store mengder kode for å få dette til. All koden i ren tekst ville vært like mange sider som alle Ringene Herre bøkene.   Dette er det andre året Revolve NTNU utvikler en førerløs racerbil.

- Vi gleder oss veldig å se hva vi kan oppnå med Nova og ATMOS på konkurranse i sommer. Vi skal i år konkurrere i Ungarn, Østerrike og Tyskland. Men før det skal vi teste bilen til det ytterste her i Trondheim, før vi drar ut i Europa for kampen om å bli et av verdens beste lagmener Erik Brettingen Johansen - Markedssjef 

Fakta 

 - Racerbil 

- Vekt 165 kg (reduksjon p å17 kg) 

- Topphastighet 115 km/h 

 - 0-100 km/h 2.2 sekunder 

- 95 kg marktrykk ved 60 km/h 

- En elektrisk, egenutviklet motor per hjul (1670 Nm dreiemoment) 

- Kan trekke et halvt tonn med kraft 

- Sjåfør trykkes bakover med dobbel kroppsvekt i setet 

- Førerløs racerbil 

 - Konkurransen er helt lik den som fører, bare at her er sjåføren fjernet og det er  ikke lov å interagere med bilen 

- Bilen vet ikke banen på forhånd 

- Teamet 

- 67 studenter fra 20 forskjellige studieretninger 

- Frivillig studentorganisasjon 

- Visjon om å gjøre studenter om til ingeniører i verdensklasse 

- Startet i 2010 

- Laget har over 150 samarbeidspartnere fra næringslivet. 

- Konkurranse 

- Verdens største ingeniørkonkurranse for studenter 

- Vi er rangert som nr. 8 i verden, etter fjorårets sammenlagte prestasjoner 

- Studentene testes  

- Bilene og løsningene blir vurdert av spesialister fra bil- og racingindustrien i flere kategorier. 

Scneider batterifab crop

Går sammen om pilotanlegg for ny batteriteknologi

Schneider Electric, ZnL Energy og Eltronic har signert en samarbeidsavtale for en pilotfabrikk som skal utvikle ny batteriteknologi i Trondheim. Partene skal kombinere sin kompetanse og erfaring for å utvikle, bygge og drive et pilotanlegg i Trondheim. Pilotanlegget skal produsere batteriseparatorfilmen ZnL-NPx i en forberedende fase for et senere og større fullskala anlegg. 

Årsmøte i Tavleforeningen

To viktige saker i sentrum for Tavleforeningen

Da Tavleforeningen avholdt årsmøte var det to saker som dominerte diskusjonene. Faglig og foreningspolitisk var det verifikasjonsordningen for Godkjent tavleprodusent som engasjerte mest. Men økonomien krevde også oppmerksomhet. Antall medlemmer har positiv utvikling, men deltakelse på foreningens arrangementer har ikke helt kommet seg etter pandemien. Resultatet er at foreningen hadde et underskudd i 2023.

JFK Seifert Avfukter crop

Energieffektiv termoelektrisk avfukter bidrar til reduserte kostnader

Termoelektriske avfuktere er i seg selv energieffektive sammenlignet med tradisjonelle metoder, forhandles av JFKnudtzen, som for eksempel installasjon av varmeelementer. Dette resulterer i lavere energiforbruk. Dette er en avgjørende fordel for bransjer som ønsker å redusere energikostnader.

Prevas ny crop

Prevas ønsker velkommen til ny Teamlead & prosjektleder i Norge

Prevas har fått en ny teamlead & prosjektleder på Oslo-kontoret, Sofya Kapustina (37). Sofya har lang erfaring fra IKT-leveranser, prosjekt- og teamledelse med spisskompetanse innen utvikling av IT- og virksomhetsprosesser.