Archer-velger-Sopra-Steria crop

Archer velger Sopra Steria som global digitaliseringspartner

Sopra Steria skal levere helhetlige IT- og digitaliseringstjenester til oljeserviceselskapet Archer.

– Selskapet skal igjennom en transformasjonsprosess de neste årene. Vi skal både vokse videre og posisjonere oss i nye markeder. Med denne avtalen tar vi et bevisst kvalitetsløft. Sopra Steria er en meget kapabel leverandør som vi skal jobbe tett og strategisk med, sier Nina Brattetaule, IT- og digitaliseringsdirektør i Archer.

Avtalen dekker alle digitaliseringsbehov, fra IT-drift, applikasjonsutvikling og rådgiving, til sikkerhet og kunstig intelligens, ifølge teknologi- og driftsdirektør Odd Inge Bjørdal i Sopra Steria.

– Archer er et spennende og fremoverlent selskap som vi når skal hjelpe gjennom en omfattende digitaliseringsreise. Vi har inngått en ende-til-ende-avtale der Sopra Steria dekker Archers behov over hele verden, 24/7, 365 dager i året. Vi kommer til å trekke på alle deler av virksomheten vår, både i Norge og internasjonalt, sier han.

Satser på grønn omstilling

Archer har mer enn 4500 ansatte og operer i mer enn 40 land over hele verden. Nina Brattetaule forteller at Archer er på vei inn i nye og strategisk viktige markeder. Ambisjonen er å tilby et bredere spekter av tjenester i årene fremover.

– Trenden går mot at vi får stadig mer av ansvaret som tidligere lå på operatørene, også innen IT, for eksempel datahåndtering, sikkerhet og applikasjonsforvaltning. I tillegg ser vi et voksende behov for å posisjonere oss innenfor grønn omstilling. Dermed øker også behovet for en samarbeidspartner som har både bred tilnærming og spissede fagmiljøer, sier hun.

I tillegg veier det tungt for Archer at Sopra Steria har en sterk forankring i Norge, samtidig som selskapet har en internasjonal organisasjon bestående av 50 000 ansatte i 30 land i ryggen.

– Kombinasjonen av lokal, nasjonal og internasjonal tilstedeværelse er viktig for oss. Dessuten har Sopra Steria fra første medarbeider bygget opp en samlende kultur og identitet i sin organisasjon. Det er nettopp slikt vi ser etter hos en langsiktig samarbeidspartner, sier Brattetaule.

Klar skystrategi med ServiceNow

Archer har i senere tid satset tungt på skyplattformen ServiceNow, og også dette veide tungt i valget av leverandør.

– Vi har en uttalt strategi om å bruke ServiceNow- og Microsoft-teknologi som hovedkomponenter i vår arkitektur. Slik vi opplever det sitter Sopra Steria på det mest kompetente og solide ServiceNow-miljøet i Norge, og derfor velger vi nettopp dem til å forvalte og videreutvikle plattformen vår, sier Brattetaule.

 

Phoenix PLC sertifisert crop

PLCnext Control for sikker kommunikasjon sertifisert i henhold til IEC 61850 Ed. 2.1 og IEC 62351-3

PLCnext Control fra Phoenix Contact er nå også sertifisert av DNV i henhold til de internasjonale standardene IEC 61850 Ed. 2.1 og IEC 62351-3 for sikker kommunikasjon i energistyresystemer. Tidligere har kontrolleren blitt sertifisert som den første på markedet med et funksjonsomfang som tilsvarer IEC 62443 4-2 SL2. 

default

Northern Lights-anlegget klart for mottak av CO2

Verdens første anlegg for transport og lagring av CO2 på tvers av landegrenser er ferdigstilt og klart for mottak og lagring. Torsdag 26. september foreokr energiminister Terje Aasland den offisielle åpningen av Northern Lights-anlegget for CO2-transport og lagring i Øygarden, nær Bergen. Northern Lights-anlegget er et prosjektsamarbeid (JV) mellom Equinor, Shell og TotalEnergies.

Process Partner FCX-AIV crop

Process Partner lanserer flere produktnyheter

Process Partner har gleden av å kunngjøre lanseringen av Fuji Electrics nyeste transmitter-serie, FCX-AIV, og et nytt digitalt manometer fra Crystal Engineering på årets ONS messe i Stavanger.

Havvind crop

Veikart til økt lønnsomhet i havvindsektoren: Ny rapport fra BCG og PEAK Wind

Optimalisering av drifts- og vedlikeholdspraksiser innen havvind kan forbedre både den operasjonalle ytelsen og lønnsomheten, skriver Boston Consulting Group og PEAK Wind i en fersk analyse. Rapporten understreker den kritiske rollen som drift og vedlikehold (operations and maintenance; O&M) har når havvindparker går fra å være supplementære grønne energikilder til primære energileverandører.