KUKA_Rob_KMP_600-S_diffDRive crop

Kan lære plattformen lokalene ved å kjøre den rundt som en radiostyrt bil

Sterk satsing på mobile plattformer

Ny modell med flere nye, smarte løsninger i KUKAs sortiment. Med den nye autonome plattformen KMP 600 S-diffDrive fyller KUKA tomrommet i lastekapasitet (600 kilo) mellom de tidligere lanserte KMP 200 og KMP 1500 (200 henholdsvis 1500 kilo), i sitt utvalg av autonome kjøretøy.

– KMP 600 S-diffDrive har også flere andre smarte funksjoner, blant annet SLAM-navigering. I prinsippet kan du lære plattformen lokalene ved å kjøre den rundt som en radiostyrt bil, sier Micael Amandusson, channel manager i KUKA Nordic. Da lager plattformen selv kartet over lokalene

SLAM-navigeringen skiller seg helt fra eldre systemer, som induktiv guiding med slynger i gulvet, optiske signaler, GPS og tilsvarende.
KMP 600 S-diffDrive trenger ingen infrastruktur av denne typen.
– Det eneste som kreves er et trådløst wi-fi-nettverk; ikke til selve navigasjonen, men til å kommunisere med andre enheter og det overordnede systemet, sier Micael Amandusson.

KUKAs nye mobile plattform trenger bare å få en introduksjon av lokalene ved at den kjøres rundt med en fjernkontroll. Men selv ikke det er helt nødvendig.
– Det er også mulig å laste ned en CAD-tegnet layout direkte til navigasjonssystemet, så navigerer plattformen ved hjelp av et Lidar-system i front.

Som tilleggs valg fås en ekstra Lidar bak på kjøretøyet, slik at den også kan ferdes i samme hastighet baklengs. Radarsystemet kan imidlertid avsøke innenfor et begrenset område på opptil 15 centimeter over gulvflaten.
Et annet prestasjonsfremmende tilvalg er et 3D-kamera, med kapasitet til å avsøke både oppover og nedover. Det kan avsøke opptil fire meter over roboten.

En heve- og senkeplattform på lasteflaten, med mulighet for heving opptil 60 millimeter, er ytterligere en funksjon for KMP 600 S-diffDrive. Det gjør plattformen lettere å tilpasse til resten av enhetene i systemet, og den kan selv gå inn og løfte last som er plassert.
Programvaremiljøet er det samme som i KUKAs øvrige KMP-er (KUKA Mobile Platform). Når det gjelder samhandling med andre enheter, arbeider KMP 600 S-diffDrive med KUKA Fleet Management.

Andre egenskaper for KMP 600 S-diffDrive:

  • En meter lang, 750 millimeter bred og 350 millimeter høy
  • Lasteflaten har et kvadrat på 450 millimeter
  • S-diffDrive-systemet gjør at plattformen kan rotere rundt sitt eget midtpunkt
  • Støvbeskyttet (IP54)
  • Lett tilgjengelige uttak for å kunne bygge på med roboter eller annet utstyr
  • Tåler 0–45 grader celsius.

KMP 600 S-diffDrive har en sammenhengende driftstid på åtte timer, deretter lader den opp litium-ion-batteriet sitt (37 Ah) på 1,5 timer før den kjører ut og arbeider igjen. Hvis den ikke trenger å arbeide kontinuerlig, blir driftstiden lengre.

Ifølge Micael Amandusson er automatiserte og mobile plattformer for styrking av sluttkundenes produktivitet og konkurransekraft i en globalisert verden et sterkt voksende marked for KUKA.
– Kundene våre kan forvente seg flere produkter i dette segmentet de kommende årene, sier han.

 

Aggreko BESS crop

Aggreko øker batteriinvesteringene til 200 millioner dollar for å støtte energiovergangen

Aggreko har økt sine globale investeringer i mobile batterilagringssystemer (BESS) til rundt 200 millioner dollar, slik at flere bedrifter kan få tilgang til den nyeste batteriteknologien og nå sine mål om netto nullutslipp.

Emerson Tescom_BRW crop

Ny Emerson Flushing Ring

TESCOM AGI Flushing Ring fra Emerson med modulær montering for bruk ved skylling. Ved å gi en fullstendig og modulær ventilmontering med et enkelt delenummer effektiviserer skylleringen i AGI BR-serien bestilling og legger til rette for enkel bestilling på nytt med bestemte testkrav fra kunder. Både de tradisjonelle ringene i BRS «sandwich»- og BRW «wafer»-stil er tilgjengelig, samt BR7-designet i «integrert deksel», som omfatter lufting/skylling i selve flensringen.

KUKA KR_SCARA crop

Ny kraftig SCARA-robot fra KUKA

– raske bevegelser og 60 kg nyttelast. KUKA lanserer nok en SCARA-robot denne høsten. En kraftig modell med en maksimal nyttelast på 60 kilo. SCARA-roboter har flere fordeler. De er energieffektive, kostnadseffektive og kan bevege seg raskt med svært høy presisjon, sier Micael Amandusson, channel manager hos KUKA Nordic.

© Beckhoff

Neste generasjon PLS teknologi

Beckhoff muliggjør et reelt sprang i ytelse innen automasjonsteknologi med TwinCAT PLC++. Både utvikling og hastighet kan akselereres, samtidig som de velkjente fordelene med TwinCAT, som konsekvent integrasjon, kompatibilitet og åpenhet, fortsatt leveres.