Vegvesen NEK crop

El og ekom blir en stadig større del av veganleggene. Foto: Torbjørn Braset

Statens Vegvesen nytt medlem i NEK

Statens Vegvesen er det 13 medlemmet i Norsk Elektroteknisk Komite (NEK). Medlemskapet følges av en samarbeidsavtale som skal resultere i en ny standard. Den nye standarden skal sikre oppfyllelse av Statens Vegvesen sin normal for elektriske anlegg.

Under NEKs representantskapsmøte 23. mai ble Statens Vegvesen akseptert som det 13. medlemmet i organisasjonen. Medlemmene består nå av NVE, DSB, NKOM, Statens Vegvesen, Energi Norge, NELFO, Norsk Industri, REN, Nemko, DNV GL, Statkraft, Statnett og Equinor. De 13 medlemmene inngår i NEKs styrende organer og legger føringer for virksomheten. Samtidig har NEK og Statens Vegvesen inngått en samarbeidsavtale. Grunnlaget for avtalen er at NEK skal lage en standard for el og ekom i vegnettet, som vil erstatte det tekniske og materielle innholdet i Statens Vegvesen sin håndbok N601 Elektriske Anlegg.

- Vi har vært i tankeprosess om medlemskap i NEK lenge. El og ekom blir en stadig større del av veganleggene og vi har ønsket å ha et tettere samarbeid med NEK. Når NEK skal lages en ny standard for veg med krav til materiell og tekniske løsninger var tidspunktet inne for å bli medlem, forteller Jørn Holtan som er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen.

El og ekom blir en stadig viktigere del av den norske infrastrukturen for transport. Den årlige verdiskapningen estimeres til 5-8 milliarder kroner i de norske veganleggene alene. For å sikre effektiv og rasjonell planlegging, prosjektering og gjennomføring av el- og ekomanleggene er standarder den sikre veien.

-Statens Vegvesen er et naturlig medlem i NEK. Verdiskapningen innenfor el og ekom i veisektoren er i seg selv en god nok grunn, men også den bevisste satsingen på aktiv bruk av elektrotekniske standarder underbygger medlemskapet. For å få en effektiv og rasjonell realisering av el- og ekomanleggene er standarder eneste farbare vei. Arbeidet som nå settes i gang handler om systemintegrasjonen, hvor helheten i el og ekom adresseres. Vi gleder oss til å starte dette arbeidet i samarbeid med Statens Vegvesen, forteller Leif T. Aanensen som er administrerende direktør i NEK.

Axflow Wika crop

AxFlow AS - mangeårig distributør for WIKA i Norge

Nærhet til kundene er avgjørende for effektive løsninger

WIKA er en global markedsleder innen måling av trykk, temperatur, nivå og flow og har blitt representert i Norge siden 1991 av AxFlow AS. I samarbeid med kundene utvikler de omfattende løsninger basert på måletekniske komponenter av høy kvalitet, som til slutt blir integrert i de ulike prosessapplikasjonene.

les mer...
Schneider masterPact crop

Ny effektbryter for maritime applikasjoner

33 % av alle skip vil ha batterier som energikilde innen 2050

Schneider Electric lanserer MasterPact NW EPDC-D 1100V DC, en effektbryter som er testet, godkjent og sertifisert for maritime applikasjoner. - En tydelig trend innen skipsdesign de siste årene er økt bruk av hybride elektriske fremdriftssystemer, forklarer Lasse Baugerud, Offer Manager i Schneider Electric.

les mer...
David Johansen, portrait

Nyansatt Master of Science in engineering i KROHNE Instrumentation

David Johansen er 33 år og bosatt i Moss. Han skal arbeide med teknisk salg av instrumentering rettet mot KROHNE Instrumentation kunder i Olje- og Gass bransjen.

les mer...
NORD-IE5plus-Motor crop

Kostnadsreduksjon med høytytende og energieffektive motorer

Har betydelig lavere tap enn den nåværende IE4-serien

NORD DRIVESYSTEMS har utviklet en ny synkronmotor med betydelig høyere energieffektivitet (IE5+). Denne motoren er et tillegg til de standardiserte girmotorvariantene i LogiDrive-systemene og er spesielt godt egnet for å redusere antall varianter. Det betyr at IE5-synkronmotoren passer ekstra godt for bruk i intralogistikk.

les mer...