
El og ekom blir en stadig større del av veganleggene. Foto: Torbjørn Braset
Statens Vegvesen nytt medlem i NEK
Statens Vegvesen er det 13 medlemmet i Norsk Elektroteknisk Komite (NEK). Medlemskapet følges av en samarbeidsavtale som skal resultere i en ny standard. Den nye standarden skal sikre oppfyllelse av Statens Vegvesen sin normal for elektriske anlegg.
Under NEKs representantskapsmøte 23. mai ble Statens Vegvesen akseptert som det 13. medlemmet i organisasjonen. Medlemmene består nå av NVE, DSB, NKOM, Statens Vegvesen, Energi Norge, NELFO, Norsk Industri, REN, Nemko, DNV GL, Statkraft, Statnett og Equinor. De 13 medlemmene inngår i NEKs styrende organer og legger føringer for virksomheten. Samtidig har NEK og Statens Vegvesen inngått en samarbeidsavtale. Grunnlaget for avtalen er at NEK skal lage en standard for el og ekom i vegnettet, som vil erstatte det tekniske og materielle innholdet i Statens Vegvesen sin håndbok N601 Elektriske Anlegg.
- Vi har vært i tankeprosess om medlemskap i NEK lenge. El og ekom blir en stadig større del av veganleggene og vi har ønsket å ha et tettere samarbeid med NEK. Når NEK skal lages en ny standard for veg med krav til materiell og tekniske løsninger var tidspunktet inne for å bli medlem, forteller Jørn Holtan som er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen.
El og ekom blir en stadig viktigere del av den norske infrastrukturen for transport. Den årlige verdiskapningen estimeres til 5-8 milliarder kroner i de norske veganleggene alene. For å sikre effektiv og rasjonell planlegging, prosjektering og gjennomføring av el- og ekomanleggene er standarder den sikre veien.
-Statens Vegvesen er et naturlig medlem i NEK. Verdiskapningen innenfor el og ekom i veisektoren er i seg selv en god nok grunn, men også den bevisste satsingen på aktiv bruk av elektrotekniske standarder underbygger medlemskapet. For å få en effektiv og rasjonell realisering av el- og ekomanleggene er standarder eneste farbare vei. Arbeidet som nå settes i gang handler om systemintegrasjonen, hvor helheten i el og ekom adresseres. Vi gleder oss til å starte dette arbeidet i samarbeid med Statens Vegvesen, forteller Leif T. Aanensen som er administrerende direktør i NEK.
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.
Rent mel i posen, og masse annet snadder
Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.
Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg
Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.
Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere
ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.











