MS "OLYMPIC ENERGY" - Yard no: 764 by: STX OSV Aukra

Å koble sammen landstrøm og batteri er en genial måte å tenke på

Skip er ladet med elektrisitet

Fartøyet Olympic Energy skal få batterier om bord som gir miljøvennlig energi under drift, og som også kan lades med landstrøm. Enova støtter Olympic Shipping med 5,75 millioner kroner.

– Å koble sammen landstrøm og batteri er en genial måte å tenke både hybridisering og bruk av landstrøm på. På sikt vil slike løsninger føre til betydelige utslippskutt både i havnene og til sjøs, sier Petter Hersleth, Enovas markedssjef for transport.

Vil lade i havn

Den nye batteribanken på 460 kWh kan brukes til alle fartøyets driftsoperasjoner. Batteridriften vil ta unna lasttoppene og gjøre operasjonene både sikrere og mer effektive enn i dag.

– Ved å bruke et batteri i tillegg til dagens LNG- og dieseldrift, vil vi kunne redusere antall motorer som er i gang. I tillegg vil motorene gå mer optimalt. På den måten sparer vi både drivstoff og gangtid på motorene, noe som igjen reduserer vedlikeholdskostnadene våre betraktelig, forklarer vessel manager Trond Skogen i Olympic Shipping.

Batterisystemet og integrasjonen med landstrøm leveres av Vard Electro.

– Vi er positivt overrasket over resultatene fra analysene våre. Å integrere batteribanken i kombinasjon med økt landstrømskapasitet for båten, viser store miljøbesparelser. Innovasjonen gjør at skipet kan benytte batteri i flere driftskondisjoner, og kombinere både landstrøm og batteri ved kai. Dette vil redusere utslippene, og ikke minst støy fra skip i havn, sier VP Global Services Christian Søvik i Vard Electro.

Sparer energi tilsvarende 400 boliger

Tiltaket gir en anslått energibesparelse på 8,6 GWh i året, tilsvarende energibruken i over 400 husholdninger. Enova investerer 5,75 millioner kroner med stor tro på at prosjektet vil fremskynde en utvikling med både økt bruk av landstrøm og flere batterihybridiserte fartøy.

– Dette er ny teknologi som lett vil kunne benyttes av en stor gruppe aktører. Spesielt store fartøy, som offshore-fartøy, cruiseskip og fraktefartøy vil ha veldig stor nytte av å integrere batterier opp mot en landstrømløsning. Potensialet er dermed enormt, og vi har tro på at andre raskt vil ta i bruk slike løsninger når Olympic nå går foran og viser at det er mulig, sier Hersleth i Enova.

Johan Castberg FPSO anchored

Johan Castberg-feltet forsinket

Equinor og partnerne Vår Energi og Petoro forventer oppstart av Johan Castberg-feltet i januar/februar 2025. Dårlig vær gjør at oppstarten av Johan Castberg utsettes med et par måneder.

Emerson Tescom_BRW crop

Ny Emerson Flushing Ring

TESCOM AGI Flushing Ring fra Emerson med modulær montering for bruk ved skylling. Ved å gi en fullstendig og modulær ventilmontering med et enkelt delenummer effektiviserer skylleringen i AGI BR-serien bestilling og legger til rette for enkel bestilling på nytt med bestemte testkrav fra kunder. Både de tradisjonelle ringene i BRS «sandwich»- og BRW «wafer»-stil er tilgjengelig, samt BR7-designet i «integrert deksel», som omfatter lufting/skylling i selve flensringen.

Slangerobot crop

Slangerobot kan ha avdekket større mengder skjult ammunisjon

Det kan ligge mer ammunisjon i Mjøsa enn tidligere antatt, viser nytt videomateriale. I tillegg mener forskerne nå å kunne si mer om hvilket type fartøy «Storfjordvraket»  er. Forskningsprogrammet Oppdrag Mjøsa fikk for alvor vind i seilene da undervannsfarkosten «Hugin» saumfarte bunnen av Norges største innsjø i 2022.

Sounder USV

Utvikler bedre dronekontroll – får innovasjonsstøtte

De vil gjøre det enklere å styre droner over og under vann. Nå får Kongsberg Discovery støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt om ubemannede droner. Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Kongsberg Discovery.