MS "OLYMPIC ENERGY" - Yard no: 764 by: STX OSV Aukra

Å koble sammen landstrøm og batteri er en genial måte å tenke på

Skip er ladet med elektrisitet

Fartøyet Olympic Energy skal få batterier om bord som gir miljøvennlig energi under drift, og som også kan lades med landstrøm. Enova støtter Olympic Shipping med 5,75 millioner kroner.

– Å koble sammen landstrøm og batteri er en genial måte å tenke både hybridisering og bruk av landstrøm på. På sikt vil slike løsninger føre til betydelige utslippskutt både i havnene og til sjøs, sier Petter Hersleth, Enovas markedssjef for transport.

Vil lade i havn

Den nye batteribanken på 460 kWh kan brukes til alle fartøyets driftsoperasjoner. Batteridriften vil ta unna lasttoppene og gjøre operasjonene både sikrere og mer effektive enn i dag.

– Ved å bruke et batteri i tillegg til dagens LNG- og dieseldrift, vil vi kunne redusere antall motorer som er i gang. I tillegg vil motorene gå mer optimalt. På den måten sparer vi både drivstoff og gangtid på motorene, noe som igjen reduserer vedlikeholdskostnadene våre betraktelig, forklarer vessel manager Trond Skogen i Olympic Shipping.

Batterisystemet og integrasjonen med landstrøm leveres av Vard Electro.

– Vi er positivt overrasket over resultatene fra analysene våre. Å integrere batteribanken i kombinasjon med økt landstrømskapasitet for båten, viser store miljøbesparelser. Innovasjonen gjør at skipet kan benytte batteri i flere driftskondisjoner, og kombinere både landstrøm og batteri ved kai. Dette vil redusere utslippene, og ikke minst støy fra skip i havn, sier VP Global Services Christian Søvik i Vard Electro.

Sparer energi tilsvarende 400 boliger

Tiltaket gir en anslått energibesparelse på 8,6 GWh i året, tilsvarende energibruken i over 400 husholdninger. Enova investerer 5,75 millioner kroner med stor tro på at prosjektet vil fremskynde en utvikling med både økt bruk av landstrøm og flere batterihybridiserte fartøy.

– Dette er ny teknologi som lett vil kunne benyttes av en stor gruppe aktører. Spesielt store fartøy, som offshore-fartøy, cruiseskip og fraktefartøy vil ha veldig stor nytte av å integrere batterier opp mot en landstrømløsning. Potensialet er dermed enormt, og vi har tro på at andre raskt vil ta i bruk slike løsninger når Olympic nå går foran og viser at det er mulig, sier Hersleth i Enova.

Thomas Pettersen, Phoenix Contact

Phoenix Contact styrker salgsteamet

Phoenix Contact har ansatt Thomas Pettersen i rollen som Sales Responsible Distribution. Thomas tiltrådte stillingen i november og vil ha ansvar for å videreutvikle samarbeidet med våre distribusjonspartnere.

Ola Christensen Braathe, Krohne

KROHNE styrker satsingen på landbasert industri

KROHNE har ansatt Ola Christensen Braathe. Han arbeider som salgsingeniør innen prosessinstrumentering og analyse for landbasert industri. Braathe kommer fra stillingen som automatiker hos Stabburet i Fredrikstad. Der startet han i 2017 og har blant annet jobbet med drift, vedlikehold og programmering av maskiner og produksjonslinjer for næringsmidler.

EtherCAT Technology Group

EtherCAT oppfyller CRA-kravene

EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.

Det er store saker som skal på plass ved Brevik CCS (Foto: Heidelberg Materials/Brevik CCS).

Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering

Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.