
NORDs frekvensomformere kan styre utgangshastigheten
LogiDrive-løsningene for intralogistikk kombinerer energibesparelser og reduksjon av antall varianter
Store intralogistikkprosjekter på flyplasser, pakkesentraler, høylagre og andre lageranlegg må oppfylle flere ulike og ofte motstridende krav. Med LogiDrive-konseptet for drivteknologi har NORD DRIVESYSTEMS tatt en omfattende tilnærming til total eierkostnad som kombinerer energibesparelser og reduksjon av antall varianter med optimale systemløsninger for intralogistikk.
Transportbåndene på flyplasser, lagre og pakkesentre er ofte utviklet for den forventede maksbelastningen og med tilsvarende sikkerhetsfaktorer. Dette fører ofte til drev som er overdimensjonerte for applikasjonen. I den daglige driften vil disse systemene nemlig ikke nærme seg maksbelastning med mer enn en liten andel av gjenstandene som fraktes. Dermed opererer drevene stort sett i det ineffektive delbelastningsområdet. Med LogiDrive-konseptet har NORD funnet en løsning på denne trenden, med en spesifikk reduksjon i antall varianter ved hjelp av moderne synkronmotorer. Sammenlignet med konvensjonell asynkron-teknologi har disse motorene lavere energiforbruk i delbelastnings- og delhastighetsområdene. Derfor er de mer energieffektive ved slik drift – samtidig som ytelsen holdes oppe – selv ved overdimensjonering via en reduksjon i antall varianter. Dette fører til at eierkostnaden (TCO) går ned.
Fire av fem drivvarianter blir overflødige
NORDs frekvensomformere kan styre utgangshastigheten via et frekvensområde på 25–100 Hz. Takket være den høye overbelastningskapasiteten har moderne synkronmotorer én enkelt motortype, i stedet for ulike motorstørrelser. Motoren styres av omformeren med ulike frekvenser som avhenger av ytelsesbehovet. For eksempel: I et NORD-prosjekt for bagasjetransport på en flyplass med 700 drivenheter kan antallet varianter reduseres med ca. 80 %. Åtte varianter av de 11 brukte drivkonfigurasjonene relatert til en standard systemløsning, nemlig NORD LogiDrive. Standardløsningen er testet og kan trygt brukes.
Standardisering gir kostnadsreduksjon
LogiDrive-systemene fra NORD har svært høy ytelse, er ekstremt enkle å vedlikeholde og montere på grunn av plug-and-play-teknologien, og gir en betydelig reduksjon i behovet for reservedeler. Hele konseptet er utviklet for enkel planlegging og idriftsetting. De standardiserte girmotorvariantene er spesialutviklet for intralogistikk, pakkelogistikk og flyplassteknologi, og de er spesielt godt egnet til å redusere antall varianter. Den kompakte utformingen sparer plass, og det lette aluminiumshuset betyr at vekten er opptil 25 % lavere. LogiDrive-drivenhetene består av IE4-synkronmotorer med nominelle effekter på opptil 5,5 kW, et totrinns vinkelgir og en NORDAC LINK-frekvensomformer som monteres i nærheten av motoren. Med motorytelse i IE4-klassen og systemytelse i klasse IES2 oppnår drivenhetene utmerket
Phoenix Contact styrker salgsteamet
Phoenix Contact har ansatt Thomas Pettersen i rollen som Sales Responsible Distribution. Thomas tiltrådte stillingen i november og vil ha ansvar for å videreutvikle samarbeidet med våre distribusjonspartnere.
KROHNE styrker satsingen på landbasert industri
KROHNE har ansatt Ola Christensen Braathe. Han arbeider som salgsingeniør innen prosessinstrumentering og analyse for landbasert industri. Braathe kommer fra stillingen som automatiker hos Stabburet i Fredrikstad. Der startet han i 2017 og har blant annet jobbet med drift, vedlikehold og programmering av maskiner og produksjonslinjer for næringsmidler.
EtherCAT oppfyller CRA-kravene
EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.
Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering
Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.











