
Behov for et velutviklet nettverk av ladestasjoner
Lad inntil 7 ganger raskere med multistandard billadere
Skal Norge nå sitt klimamål innen 2030, må vi finne drivstoff som kan erstatte fossile brensler. Regjeringen setter et arbeidsmål for utslippskutt i transportsektoren på 35-40 prosent. Dette gjøres hovedsakelig ved elektrifisering av bilparken og derfor er det svært viktig at antall ladere vokser fort.
For å gi gode forhold til de elektriske kjøretøyene er det behov for et velutviklet nettverk av ladestasjoner i både private og offentlige miljøer. ABB har forpliktet seg til å støtte utvidelsen av ladesystemer for elbiler som et av våre bidrag til det grønne skiftet. ABBs filosofi er å skape innovative, høyteknologiske og energieffektive løsninger som er skalerbare i takt med våre kunders behov.
- Innovative, høyteknologiske og energieffektive løsninger.
- Terra HP kan lade både 400 volts og fremtidens 800 volts biler.
- Med 150-350 kw høyeffektslader for elbil lader du flere ganger raskere.
- Oppgraderbar i for høyere effekter
- lad to elbiler samtidig med opptil 350 kW kraft og 500 A strøm.
Det nyeste innen ladere er våre 150-350 kW høyeffektslader for elbiler, Terra HP, som kan lade opp til 7 ganger raskere enn majoriteten av dagens utgaver.
Siden Terra HP kan lade både 400 volts og fremtidens 800 volts biler med full effekt er den ideell for rask lading, for eksempel langs hovedveier, ved trafikknutepunkt og på konvensjonelle bensinstasjoner.
Et hurtigladesystem består av to hoveddeler, minimum ett omformerkabinett og en eller flere ladestolper. Ett Terra HP omformerkabinett kan leverer 375 ampere (A) strøm og lade en 400 volts bil kontinuerlig med full kapasitet på 150 kW, og enda mer i perioder. Med tillegg av dynamisk likestrømdelingsteknologi kan to omformerkabinetter lade to elbiler samtidig med opptil 350 kW kraft og 500 A strøm. Det skjer mens den tilgjengelige kraften fra nettet og ladingen av bilene dynamisk optimaliseres. Terra HP er modulært oppbygget med full redundans slik at dersom en likeretter modul svikter så kan laderne konfigureres over nettet (OtA) til å operere med lavere effekt inntil likeretteren blir reparert.
Hurtigladesystemer fra ABB kan oppgraders og utvides til å gi høyere effekter etterhvert som bilene blir tilgjengelige.
ABB er ledende innen ladeinfrastruktur og har produkter for alle ladestandarder. ABB tilbyr standardladere og hurtigladere for de fleste applikasjoner i private og offentlige miljøer. Med ABB’s ladere kombineres maksimal brukersikkerhet med fleksibilitet og mange tilpasningsalternativer.
Alle ABB-ladere leveres med skytilkobling. Og åpne standarder som f. Eks OCPP (Open Charge Point Protocol). Dette gjør at kunder enkelt kan koble ladere til forskjellige programvare systemer som back-office, betalingsplattformer eller energistyring via Internett» ABB samarbeider med Microsoft Azure for levering av skytjenester.
Ytterligere informasjon: Web http://new.abb.com/ev-charging
Phoenix Contact styrker salgsteamet
Phoenix Contact har ansatt Thomas Pettersen i rollen som Sales Responsible Distribution. Thomas tiltrådte stillingen i november og vil ha ansvar for å videreutvikle samarbeidet med våre distribusjonspartnere.
KROHNE styrker satsingen på landbasert industri
KROHNE har ansatt Ola Christensen Braathe. Han arbeider som salgsingeniør innen prosessinstrumentering og analyse for landbasert industri. Braathe kommer fra stillingen som automatiker hos Stabburet i Fredrikstad. Der startet han i 2017 og har blant annet jobbet med drift, vedlikehold og programmering av maskiner og produksjonslinjer for næringsmidler.
EtherCAT oppfyller CRA-kravene
EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.
Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering
Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.











