
John Kerry; vi kan stoppe oppvarming av kloden til under 1,9 grader
Under Yara Internationals bærekraftsseminar i forrige uke var Jon Kerry den viktigste deltakeren. Kerry er USAs spesialutsending for klima og en del av Bidens administrasjon. Hvis vi utnytter de teknologiske mulighetene, er Kerry optimistisk. Vi kan bremse oppvarmingen.
Endringer er vanskelig for den menneskelige natur, sa Kerry. Det må vi ta hensyn til når politikken skal utformes. Den menneskelige natur ønsker å beholde det eksisterende. Skal det bli forståelse for nødvendige endringer må vi:
- Bevise hva som er mulig
- Demonstrerer at løsningene faktisk virker
- Politisk ledelse må forstå hva utviklingen innebærer og ta nødvendige beslutninger
- Vi må evne å få en bred økonomisk endring på globalt nivå, sa Kerry. Det må bli endringer i alt fra arkitektur til tungindustri, for å få gjennomført nødvendige endringer. Men det er ikke riktig å komme med dommedagsprofetier. Vi må få frem de gode muligheter som finnes. De endringer vi nå står ovenfor, er de viktigste siden den første industrielle revolusjonen var Kerrys budskap.
Han nevnte en rekke initiativer som er med på å sikre det grønne skiftet. Det gjaldt grønt stål, sement og aluminium, produksjon av grønt hydrogen. Ammoniakk kan bli løsningen for å få redusert utslipp fra internasjonal skipsfart.
Statsminister Støre innledet hele arrangementet. Han viste til en Rystad-rapport som viser at global oppvarming kan ende på mellom 1,6 og 1,9 grader, hvis alle mulige teknologier utnyttes. Og politikerne tar gode beslutninger. NHO sjefen, Ole Erik Almlid hadde også et innlegg under åpningen av seminaret. Han la også vekt på at det er behov for utstrakt samarbeid mellom alle parter i industrien.
First Movers Coalition (FMC)
FMC er et initiativ av ledende industri foretak som gjennom sin virksomhet skal sikre at vi når null utslipp samfunnet i 2050. Målet skal nås gjennom utstrakt samarbeid i hele foretakenes verdikjede. Anskaffelses strategi blir viktig. Når ledende industriforetak krever karbonfrie produkter, vil markedet følge opp og utvikle slike løsninger. Kerry slo fast at de store foretakene må samarbeide med mindre selskaper, slik at de kan ta del i den grønne verdikjeden.
En viktig del av bærekraftseminaret var en paneldebatt hvor norske FMC medlemmer deltok. Disse selskapene er;
- Hydro
- Yara International
- Høegh Autoliners
- Aker Solution
Eksempel på samarbeid for å avkarbonisere skipsfarten ble presentert av CEO fra Yara, Høegh Autoliners og Aker Solution. Høegh er sluttbruker og kan sette krav. Yara kan produsere grønt drivstoff og Aker kan medvirke til å utvikle gode løsninger.
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.
Rent mel i posen, og masse annet snadder
Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.
Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg
Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.
Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere
ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.











