
Effektivisering alene er ikke nok
Jakter på Norges smarteste industribedrift
Digitalisering av norsk industri er avgjørende i kappløpet mot internasjonale konkurrenter. Derfor jakter Norsk Industri og Siemens på Norges smarteste industribedrift for femte året på rad. Målet er å løfte frem de gode eksemplene og inspirere til økt konkurransekraft for norsk industri.
Påmeldingen er åpen og vinneren kåres på Industrikonferansen 15. mai.
– Vi vil løfte frem de beste slik at andre kan lære og bli inspirert, sier jurymedlem og administrerende direktør i Siemens AS, Anne Marit Panengstuen.
Tydeliggjør digitalisering
Mediene er fulle av saker om digitalisering, kunstig intelligens og robotisering. For å tydeliggjøre hva dette betyr og hvordan norske bedrifter kan utnytte mulighetene, blir kandidatene i kåringen grundig presentert på en egen nettside gjennom konkurranseperioden.
– Mange vet ikke hvor de skal starte og da er det smart å lære av de beste. De har gjort seg nyttige erfaringer som kan være nyttige for andre, forklarer Panengstuen.
Samtlige deltagere blir invitert til å delta på et lukket industriseminar der bedriftene får et bedre innblikk i hva som skal til for å lykkes med digitalisering.
Bygger på tradisjoner
Selv om digitaliseringen for alvor tar fart, er Norsk Industri opptatt av at ikke digitalisering skal bli noe fremmed og noe annet enn det bedriftene allerede jobber med.
– Norsk industri har sterke innovative tradisjoner så vi ønsker å bidra til å skape en bro mellom det de allerede er gode på, og ny teknologi som kan brukes til å ta neste steg, poengterer administrerende direktør i Norsk Industri, Stein-Lier Hansen.
Bruker ikke digitalisering optimalt
Høsten 2017 lanserte Siemens en digital temperaturmåler som viste at bedrifter i Norge bruker digitalisering først og fremst til effektiviseringstiltak og i mindre grad til å utvikle nye forretningsmuligheter.
– Effektivisering alene er ikke nok. Skal Norge opprettholde konkurransekraften må bedriftene i større grad bruke digitalisering til å utvikle nye produkter og forretningsmodeller. Man kan ikke kutte seg til suksess, sier Panengstuen.
Vinneren må tjene penger
Det er en del kriterier som skal være på plass før en bedrift kan vurderes. I kåringen av Norges Smarteste Industribedrift fokuseres det på selskaper som produserer en reell vare. Rene tjenesteleverandører vil altså ikke vurderes i denne konkurransen. Et annet viktig kriterium, er at bedriften kan vise til et regnskap som går i pluss. På den måten er det de som lykkes som blir løftet frem.
- Det holder ikke å bare være lovende. I denne konkurransen skal du kunne vise til overskudd, forklarer jurymedlem Torger Reve. Reve er professor i strategi og industriell konkurranseevne ved Handelshøyskolen BI og vært med i juryen helt fra starten
Påmeldingsfrist er 10. april.
Endress+Hauser styrker laget med ny salgsingeniør
Endress+Hauser Norge fortsetter å satse på vekst og kompetanse, og har nylig ansatt Rune Dalby som ny salgsingeniør. Han startet i stillingen 1. september 2025 og har sin base ved selskapets hovedkontor på Tranby.
Uno Power-strømforsyninger med Push-in-tilkobling
Kompakte, energieffektive og pålitelige – nå med utvidet spenningsområde
Med siktet innstilt på forbedring og forenkling av instrumenteringen
Profilen – Trygve Dirdal, fagleder instrumentering, Equinor
Han elsker å løse tekniske utfordringer, gjerne i team. Forenkling og forbedring står høyt i kurs, men det må ligge et «business case» bak når ny teknologi skal i sving.
Ny salgssjef for fabrikkautomasjon i Pepperl+Fuchs
Robert Aasen Kverndalen er utnevnt til salgssjef på avdeling Fabrikkautomasjon i Pepperl+Fuchs.