NORD-IE5plus-Motor crop

IE5+ synkronmotorer fra NORD DRIVESYSTEMS

Ifølge det tyske miljøbyrået bruker elektriske innstallasjoner i industri- og handelssektorene nesten to femtedeler av den totale elektrisiteten i Tyskland. Spesielt elektriske drivverk og aggregatene som drives av dem har derfor et stort og økonomisk energisparingspotensial. Med sin svært effektive nyeste generasjon IE5+-motorer tilbyr systemleverandøren NORD DRIVESYSTEMS en optimal løsning for betydelig reduksjon av energi- og ressursforbruk.

De kompakte og svært effektive IE5+ synkronmotorene med permanentmagnet (PMSM) fra NORD kjennetegnes av en konstant høy effektivitet på opptil 95 % over et bredt dreiemomentområde, og oppnår dermed også optimalt energiforbruk i dellast- og delhastighetsområder. «Det betyr at effektiviteten til IE5+- motorene våre klart overgår effektiviteten til den høyeste definerte effektivitetsklassen IE5», sier Jörg Niermann, markedssjef i NORD DRIVESYSTEMS. Dette reduserer applikasjonens energibehov og CO2eutslipp betydelig. Spesielt for store systemer med lange driftstider for de elektriske drivverkene – for eksempel i intralogistikk med mange installerte drivverk - utgjør dette en betydelig forskjell. «Vår IE5+- motorteknologi er imidlertid langt mer enn bare energieffektivitet», legger Niermann til. »Vi tenker heller på det som et helhetlig begrep som går utover bare hensynet til effektivitet.»

Materialeffektivitet som bærekraftsfaktor

De kompakte IE5+ synkronmotorene med permanentmagnet fra NORD overbeviser også med sin innovative design og krever en relativt liten mengde materiale. NORD designet IE5+-motoren som en 8-polet synkronmotor i IPM-design. Dette reduserer størrelsen på motorens aktive komponenter, noe som ikke bare resulterer i materialbesparelser i platepakken, men også med magnetene.

Med 8-polede synkronmotorer kan statoren også produseres med de såkalte enkelttannviklingene. Som et resultat brukes verdifullt materiale som kobber bare der det faktisk er produktivt; ineffektiv bruk i viklingshodet reduseres. »Vår IE5+ synkronmotor kombinerer energieffektivitet med materialeffektivitet og scorer dermed to ganger når det gjelder bærekraft», fremhever Niermann. »Dette gjelder også for vår DuoDrive, som integrerer IE5+-motoren med et ett-trinns tannhjulsgir i ett hus.»

Masse avansert teknisk utstyr i prosessanleggene hos Borregaard (Bilde: Borregaard).

4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe

Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.

Nye Urkraft-produkter, her seks müsli-varianter, presentert av IT/Prosessansvarlig Dag Petter Berg (t.v.) og Produksjonsleder Øyvind Tempelen.

Rent mel i posen, og masse annet snadder

Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.

Stolt og dyktig driftsgjeng, fra venstre: Guillaume Banzemwabo, Gunnar Solberg, Frank Normann, Steinar Mortensen, Stian Knutsen, avdelingsleder Geir Breimyr og Simon Linstad Møster, lærling kjemi prosess.

Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg

Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.

At distrusjon av likestrøm kan redusere energiforbruket med inntil 20 prosent sammenlignet med vekselstrøm i maritime applikasjoner lar seg høre (Foto: ABB/Adobe).

Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere

ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.