
De to robotene Shelby og Miles blir verken trøtte, høydesyke eller overopphetet
Ford bruker robot som testsjåfør i toppmoderne værfabrikk
For å sikre best mulig testing under varierende værforhold tar Ford nå i bruk to roboter som testsjåfører ved deres toppmoderne værfabrikk i Køln i Tyskland. Fra arktisk frost og ørken til regnskogens ekstreme fuktighet. Alle typer vær kan simuleres ved Fords nye testsenter i Köln, Tyskland.
Enten du ønsker vindhastighet på 250 km/t, simulering av kjøring i høyder tilsvarende de høyeste toppene i Alpene, snø eller temperaturer mellom -40 og +55 grader, kan dette gjenskapes i værfabrikken.
De to robotene Shelby og Miles blir verken trøtte, høydesyke eller overopphetet, og kan gjenta testkjøringene gang på gang på identisk måte.
– Dette er svært verdifullt. Når robotene sitter i førersete kan vi kjøre tester gjennom hele natten uten å bekymre oss for at de trenger mat eller må en tur på toalettet, sier Supervisor, Wind Tunnel Testing i Ford Europa, Frank Seelig.
Å bruke mennesker som testsjåfører krever sikkerhetsregler som å ha tilgjengelig oksygenflasker, medisinsk utstyr og helsepersonell på stedet.
Kjører bilen med «armer» og «ben»
Med robotene kan testene gjennomføres i ekstreme temperaturer og høyder uten spesielle tiltak. Robotene kan også programmeres til å kjøre bilen med ulike kjørestiler.
Testingen på værfabrikken i Køln kommer i tillegg til Fords omfattende testing av alle sine modeller rundt i hele verden, som fjell-overgangen Grossglockner på grensa mellom Østerrike og Italia og under vinterlige forhold i Arjeplog i Sverige.
Ny utgave av AMNYTT magasin
Møte nestorene Sæland og Borchsenius i videointervju. Les vårt profilintervju med Trygve Dirdal, fagleder instrumentering i Equinor. Vi skriver også om sensorer som forstår og roboter som beskytter – industrien tar nye steg mot smartere, tryggere og grønnere produksjon.
Emerson utvider AI-porteføljen for tryggere og mer forutsigbar automatisering
Emerson har lansert nye AI-løsninger rettet mot industriell automatisering, med særlig vekt på driftssikkerhet og anvendbarhet i virksomhetskritiske systemer.
Pepperl+Fuchs lanserer nye IO-Link huber
Med bruk av IO-Link-huber er mange teknologiske begrensninger en saga blott: de tillater blandet drift av IO-Link-enheter og binære standardsensorer/aktuatorer på en og samme IO-Link-master. De nye IO-Link-hubene i G11- og G16-serien fra Pepperl+Fuchs representerer en spesielt robust og kostnadseffektiv løsning, og gir brukerne størst mulig fleksibilitet i systemplanleggingen.
Ny direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge
Camila Medina (33) tiltrer 1. juni som direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge. Hun kommer fra stillingen som strategileder for Norden og Baltikum i samme selskap og har tidligere erfaring fra både Statkraft og Schneider Electric.