Grønn-fisk-crop

Må kunne dokumentere klimaeffekten på hver kilo fisk som leveres.

Fiskeflåten skal bli grønnere

Utslipp av klimagasser fra fiskeflåten skal reduseres med 40 prosent i perioden 2005 til 2030. Mye av løsningen ligger i ny teknologi, smartere fiske og miljøvennlig drivstoff. Fiskeflåten tar klima på alvor. Nå starter arbeidet med å utvikle en havgående ”grønn fiskebåt”.

Prosjektet blir en del av Grønt Kystfartsprogram som er ledet av DNV GL.

- For oss er det viktig å holde posisjonen som en naturbasert og bærekraftig næring. Vi må derfor kunne dokumentere klimaeffekten på hver kilo fisk vi leverer. Dette er et viktig fortrinn i markedet. Vi må derfor være på offensiven i forhold til å ta i bruk ny teknologi, sier Jan Ivar Maråk, assisterende direktør i Fiskebåt – havfiskeflåtens organisasjon.

Fiskebåt er med som partner og piloteier i Grønt Kystfartsprogram. Dette er en direkte videreføring av klimastrategien for fiskeflåten, som Fiskebåt har fått utarbeidet i samarbeid med Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond, FHF.

Klimastrategien har tatt for seg utslippene fra en samlet fiskeflåte og sett på hva som er mulig å oppnå for å redusere utslippene framover.

- I tillegg til ny teknologi handler det om å fiske smartere og mer effektivt. Her er virkemidlene reguleringene av fisket, strukturpolitikken, bedre redskaper og fiskeletingsutstyr. Det handler om mange små miljøvennlige skritt, og det er viktig å få med hele fiskeflåten og fiskerimyndighetene for at vi skal nå målet, sier Maråk.

Narve Mjøs, programdirektør for Grønt Kystfartsprogram (GKP) i DNV GL, er glad for at fiskeflåten har blitt en del av programmet.

- Fiskeflåten har trolig mye å hente utslipps- og kostnadsmessig på bruk av ny teknologi, både i forhold til motorsystemer, kjøling og hvordan fisket blir gjennomført. I dette programmet møtes forskjellige miljøer for å utveksle kunnskap og erfaringer. Det er derfor viktig at fiskeflåten også er representert, sier Mjøs.

Dette er Grønt Kystfartsprogram: 

Visjon: Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige kystfart drevet helt eller delvis med batterier, LNG eller andre miljøvennlige drivstoff. Grønt Kystfartsprogram består av mer enn 30 aktører innen alle deler av norsk nærskipsfart. Prosjektet er ledet av DNV GL, og vil resultere i; Lønnsomme utslippskutt, med et betydelig skaleringspotensiale basert på den sterke internasjonale posisjonen som norsk maritim industri har i verden.

Grønne arbeidsplasser. Maritim næring kan bli en viktig grønn vekstnæring med tusenvis av nye arbeidsplasser.

Økt konkurranseevne. Ved å være først ute med vellykkede demonstrasjonsprosjekter i forskjellige segmenter.

Internasjonal lederposisjon. Norsk kystfart kan bli et utstillingsvindu i verden. En inkubator og plattform for norsk eksport av miljøteknologi og grønne transporttjenester

Thomas Pettersen, Phoenix Contact

Phoenix Contact styrker salgsteamet

Phoenix Contact har ansatt Thomas Pettersen i rollen som Sales Responsible Distribution. Thomas tiltrådte stillingen i november og vil ha ansvar for å videreutvikle samarbeidet med våre distribusjonspartnere.

Ola Christensen Braathe, Krohne

KROHNE styrker satsingen på landbasert industri

KROHNE har ansatt Ola Christensen Braathe. Han arbeider som salgsingeniør innen prosessinstrumentering og analyse for landbasert industri. Braathe kommer fra stillingen som automatiker hos Stabburet i Fredrikstad. Der startet han i 2017 og har blant annet jobbet med drift, vedlikehold og programmering av maskiner og produksjonslinjer for næringsmidler.

EtherCAT Technology Group

EtherCAT oppfyller CRA-kravene

EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.

Det er store saker som skal på plass ved Brevik CCS (Foto: Heidelberg Materials/Brevik CCS).

Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering

Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.