
Mer miljøvennlige havner vil ha enorme miljøeffekter
Etterlyser felles landstrømsløft
Uten felles løsninger går vi glipp av store miljøgevinster. Grønnere havner er langt viktigere for miljøet enn flere elbiler. I mangel av en nasjonal plan går landstrømsutbyggingen tregt og uten felles teknisk standard.
- Politikerne må på banen og sørge for at alle drar i samme retning. Hvis ikke kan resultatet bli en landstrømsutbygging ute av kontroll og løsninger som ikke er gode for noen, advarer energispesialist.
Grønn skipstrafikk gir store utslippskutt
I kampen mot klimaendringene har forelskelsen i el-bilen hindret mange i å se andre alternativer, som en grønnere skipstrafikk. Mer miljøvennlige havner vil ha enorme miljøeffekter, viser tall fra Schneider Electric.
Utslipp fra båter og skip fører til 60 000 dødsfall i året, viser en rapport selskapet har utarbeidet om landstrømsteknologi. Skip med tre eller flere havnebesøk årlig kan kutte utslippet med 70 prosent, hvis de går over til landstrøm. Derimot er kostnadene ved el-bilordningen høyere enn noen beregnelig gevinst, påpeker professor Einar Lie i Aftenposten 18. september.
- Hvorfor skal vi tredoble bomavgiften på biler samtidig som vi tillater gigantutslipp fra skip i norske havner? Jeg mener at vi har begynt i feil ende. Norge trenger et felles løft, et helhetlig landstrømsløft med felles standarder, heller enn dagens museskritt. Deretter trenger vi noen som sørger for at disse standardene blir fulgt. Uten løsninger for strømtilkobling som passer alle, vil vi aldri få utnyttet teknologiens fulle potensiale og gå glipp av store miljøgevinster, sier Dagfinn Ringås, administrerende direktør i Schneider Electric. Selskapet driver internasjonalt innen energieffektivisering og automatisering.
Lider av politisk underskudd
Norge er tidligere plassert på jumboplass i å tilrettelegge for landstrøm, av sivilingeniør Ragnar Gjørven. Daniel Ragu, avtroppende president i den Internasjonale Elektrotekniske Kommisjonen og landstrømsekspert i Schneider Electric, stiller seg spørrende til hvorfor Norge ikke gjør det bedre på landstrøm.
- Dere har alt som trengs for å være en foregangsnasjon. Med ren energi, skyhøy kompetanse og rett teknologi har alle muligheter vært åpne. Det eneste jeg kan se som har manglet er vilje og evne til å prioritere, sier Ragu.
Mangel på politisk oppmerksomhet blir trukket fram som en av grunnene til at vi er i ferd med å bli akterutseilt i utbyggingen av landstrøm i norske havner.
- I vår fireårsplattform er målet at havna skal være utslippsfri og få på plass landstrømanlegg, sa byråd for næring og eierskap i Oslo kommune, Geir Lippestad (Ap), til NRK i januar i år. I september takket han nei til å være tidlig ute da Byrådet i Oslo besluttet å ikke bygge ut landstrøm i Oslo Havn. Lippestad begrunner dette i mangel på felles standarder internasjonalt, en standard som har vært på plass i over to år.
- Felles tekniske standarder for tilkobling av skip til landstrøm ble vedtatt i mai 2014. Dette vet jeg godt, siden arbeidet ble ledet av min kollega Daniel Radu. Dette var et viktig steg på veien mot en grønn skipsfart. Jeg må ærlig innrømme at jeg er skuffet over hvor sakte det har gått i ettertid, forteller Ringås.
Standardene Ringås viser til krever felles løsninger for å sikre at skipene og havnenes strømkoblinger er kompatible, tillegg til å stille høye sikkerhetskrav. Standardene, IEC 80005-1 & 3 og IEC 62613-1&2, er ment for å sikre godt samarbeid mellom shipping industrien og havnene, i tillegg til å legge til rette for at så mange skip og havner som mulig bruker standardisert landstrøm.
For mer informasjon, se Schneider Electrics rapport Environmental Benefits and Best Practices of Shore Connection Technology
Johan Castberg-feltet forsinket
Equinor og partnerne Vår Energi og Petoro forventer oppstart av Johan Castberg-feltet i januar/februar 2025. Dårlig vær gjør at oppstarten av Johan Castberg utsettes med et par måneder.
Ny Emerson Flushing Ring
TESCOM AGI Flushing Ring fra Emerson med modulær montering for bruk ved skylling. Ved å gi en fullstendig og modulær ventilmontering med et enkelt delenummer effektiviserer skylleringen i AGI BR-serien bestilling og legger til rette for enkel bestilling på nytt med bestemte testkrav fra kunder. Både de tradisjonelle ringene i BRS «sandwich»- og BRW «wafer»-stil er tilgjengelig, samt BR7-designet i «integrert deksel», som omfatter lufting/skylling i selve flensringen.
Slangerobot kan ha avdekket større mengder skjult ammunisjon
Det kan ligge mer ammunisjon i Mjøsa enn tidligere antatt, viser nytt videomateriale. I tillegg mener forskerne nå å kunne si mer om hvilket type fartøy «Storfjordvraket» er. Forskningsprogrammet Oppdrag Mjøsa fikk for alvor vind i seilene da undervannsfarkosten «Hugin» saumfarte bunnen av Norges største innsjø i 2022.
Utvikler bedre dronekontroll – får innovasjonsstøtte
De vil gjøre det enklere å styre droner over og under vann. Nå får Kongsberg Discovery støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt om ubemannede droner. Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Kongsberg Discovery.