Westcon-LOTE-2435 crop

Ser vi frem til mange spennende leveranser i 2018

Elektrisk kontraktdryss til Westcon

Westcon Power & Automation fikk kontakter i de siste ukene av 2017 for nærmere 100 millioner kroner. Og oppdragsmengden la an til å øke mer før nyttårsrakettene ble fyret opp.

- Det har vært en travel høst med mange gledelige nyheter i form av nye oppdrag innen elektrifisering av skip de siste ukene. Det er tydelig at vi har en sterk posisjon i markedet. Nå ser vi frem til mange spennende leveranser i 2018 og fremover, sier Geir Odland, administrerende direktør i Westcon Power & Automation.

Følgende omfattende oppdrag har Westcon Power & Automation nylig mottatt:

  • Leveranse av kraftsystem på fergen Ytterøyningen og tilhørende to ladeanlegg til bruk av rederiet Norled på strekningen Fjellberg - Bjoa-Sydnes
  • Leveranse av kraftsystem på en ferge som skal bygges av Oma Båtbyggeri på oppdrag fra rederiet Boreal. Fergene skal trafikkere på strekningen Kinsarvik-Utne-Kvanndal. Westcon skal også levere totalt fire ladeanlegg på det samme fergesambandet
  • Leveranse av fire landstrømanlegg

- De signerte oppdragene har en totalverdi på nærmere 100 millioner kroner, så det er snakk om betydelig arbeid for oss. I tillegg er vi i dialog om større oppdrag om elektrifisering av skip, rigg og tilhørende ladeanlegg med flere ferge-, offshore- og riggrederier, sier Odland.

Westcon Power & Automation har gjennom mange år systematisk posisjonert seg mot markedet for elektrifisering av skip og rigger. Gjennombruddet kom ved årsskiftet 2015/16 ved inngåelsen av kontrakten om levering av batteriløsning til Eidesvik-skipet Viking Energy. Når det sommeren 2017 ble kjent at Westcon også skulle levere kraftsystemet til den helelektriske passasjerkatamaranen Future of the Fjords, som bygges av Brødrene Aa, kom nok et bevis på at satsingen var riktig.

- Norske politikere har ved flere anledninger vedtatt at det skal stilles krav om lav- og nullutslipp til blant annet ferger. Korte fergestrekninger er særlig godt egnet for å drives med elektrisk kraft, og både teknologien og kompetansen finnes tilgjengelig. Stadig flere rederier ser at dette gir reduserte klimautslipp og svært lave driftskostnader. Samtidig har vi opparbeidet oss enorm kompetanse og har tro på dette markedet vil holde seg sterkt fremover, sier Odland.

Om Westcon Power & Automation

  • Tilbyr komplette helelektriske fremdriftssystemer, hybridløsninger, installasjoner for nybygg, ombygging og klassing, samt et bredt spekter av produkter og tjenester
  • Omfattende portefølje av produkter spenner fra komplette kraft & automasjonssystemer til frittstående produkter
  • En del av Westcon Group og med hovedkontor i Ølensvåg

 

Johan Castberg FPSO anchored

Johan Castberg-feltet forsinket

Equinor og partnerne Vår Energi og Petoro forventer oppstart av Johan Castberg-feltet i januar/februar 2025. Dårlig vær gjør at oppstarten av Johan Castberg utsettes med et par måneder.

Emerson Tescom_BRW crop

Ny Emerson Flushing Ring

TESCOM AGI Flushing Ring fra Emerson med modulær montering for bruk ved skylling. Ved å gi en fullstendig og modulær ventilmontering med et enkelt delenummer effektiviserer skylleringen i AGI BR-serien bestilling og legger til rette for enkel bestilling på nytt med bestemte testkrav fra kunder. Både de tradisjonelle ringene i BRS «sandwich»- og BRW «wafer»-stil er tilgjengelig, samt BR7-designet i «integrert deksel», som omfatter lufting/skylling i selve flensringen.

Slangerobot crop

Slangerobot kan ha avdekket større mengder skjult ammunisjon

Det kan ligge mer ammunisjon i Mjøsa enn tidligere antatt, viser nytt videomateriale. I tillegg mener forskerne nå å kunne si mer om hvilket type fartøy «Storfjordvraket»  er. Forskningsprogrammet Oppdrag Mjøsa fikk for alvor vind i seilene da undervannsfarkosten «Hugin» saumfarte bunnen av Norges største innsjø i 2022.

Sounder USV

Utvikler bedre dronekontroll – får innovasjonsstøtte

De vil gjøre det enklere å styre droner over og under vann. Nå får Kongsberg Discovery støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt om ubemannede droner. Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Kongsberg Discovery.