
Er testet og godkjente i bruksområder med en maritim atmosfære
Effektiv, økonomisk korrosjonsbeskyttelse
NORD DRIVESYSTEMS produserer permanent korrosjonsfaste driv ved hjelp av det forseglede overflateforseglingssystemet nsd tupH. Aluminiumsdriv får en jevn ultrahard overflate som, sammenlignet med maling, ikke påvirkes av støt eller riper.
Drivene er testet og godkjente i bruksområder med en maritim atmosfære. Før dette må de vise at de kan motstå blemmer i henhold til ASTM D714, korrosjon i henhold til ASTM D610-08, og riping i henhold til ASTM D1654-08 i henhold til DIN EN ISO 2409. I tillegg viset gravelometertesten ASTM D3170 absolutt ingen tap av adhesjon eller avskalling. ASTM B117-09 saltspruttesten i henhold til DIN EN ISO 9227 produserte ingen korrosjon selv etter 2000 timer.
I krevende atmosfærer kan nsd tupH-driv brukes mye lengre enn den vanlige levetiden til malte systemer. Motstandsdyktigheten og den forlengede levetiden reduserer betraktelig kundens service- og vedlikeholdskrav. I tillegg forsikrer behandlingen høy prosessikkerhet: da ingen belegg brukes, men selve overflaten herdes, kan det ikke oppstå noen form for forurensing av produkter eller prosessmedier som for eksempel er tilfellet med avskallet maling. Selv kraftige støt eller skraper reduserer ikke korrosjonsmotstanden. I kontrast kan riper på maling eller belegg føre til at skaden spres til omliggende områder, noe som gjør beskyttelsen ubrukelig. nsd tupH er godkjent for næringsmidler i henhold til FDA Title 21 CFR 175.300. Behandlede systemer kan derfor motstå rengjøringsmidler i pH2- til pH12-området. nsd tupH er tilgjengelig for alle driv med aluminiumhus, fire girmotorfamilier, motorer med jevn overlate og enheter med distribuert drivelektronikk.
Selskapets bakgrunn
NORD DRIVESYSTEMS med deres cirka 3000 ansatte er en av verdens ledende leverandører av fullskala og altomfattende løsninger. NORDs produktportefølje strekker seg fra standard drifter til skreddersydde løsninger for krevende bruksområdekrav, f.eks basert på energieffektive eller eksplosjonsbeskyttede drives.
Johan Castberg-feltet forsinket
Equinor og partnerne Vår Energi og Petoro forventer oppstart av Johan Castberg-feltet i januar/februar 2025. Dårlig vær gjør at oppstarten av Johan Castberg utsettes med et par måneder.
Ny Emerson Flushing Ring
TESCOM AGI Flushing Ring fra Emerson med modulær montering for bruk ved skylling. Ved å gi en fullstendig og modulær ventilmontering med et enkelt delenummer effektiviserer skylleringen i AGI BR-serien bestilling og legger til rette for enkel bestilling på nytt med bestemte testkrav fra kunder. Både de tradisjonelle ringene i BRS «sandwich»- og BRW «wafer»-stil er tilgjengelig, samt BR7-designet i «integrert deksel», som omfatter lufting/skylling i selve flensringen.
Slangerobot kan ha avdekket større mengder skjult ammunisjon
Det kan ligge mer ammunisjon i Mjøsa enn tidligere antatt, viser nytt videomateriale. I tillegg mener forskerne nå å kunne si mer om hvilket type fartøy «Storfjordvraket» er. Forskningsprogrammet Oppdrag Mjøsa fikk for alvor vind i seilene da undervannsfarkosten «Hugin» saumfarte bunnen av Norges største innsjø i 2022.
Utvikler bedre dronekontroll – får innovasjonsstøtte
De vil gjøre det enklere å styre droner over og under vann. Nå får Kongsberg Discovery støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt om ubemannede droner. Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Kongsberg Discovery.