eaton-pkz-and-dil-with-push-in-terminals-crop

Leggee til nye enheter med push-in-klemmer

Eaton utvider utvalget av motorvernbrytere og kontaktorer

Eaton utvider porteføljen innen motorvernbrytere, motorstartere og kontaktorer ved å lansere flere varianter med push-in-teknologi. Dermed skrus produktiviteten opp flere hakk.

Energistyringsselskapet Eaton utvider utvalget av motorvernbrytere og kontaktorer ved å legge til nye enheter med push-in-klemmer. Motorvernbryterne PKZM0 og PKE opptil 32 A og DILM- og DILA-kontaktorer opptil 38 A finnes nå med push-in-teknologi. Med Push-in-teknologi halveres tiden det tar å koble opp, sammenlignet med konvensjonelle skruklemmer der skrutrekkeren må fram.

I tillegg til mindre manuell skruing og lavere tidsforbruk er push-in-teknologien fordelaktig for feillokalisering. Push-in-klemmer er sikre og vedlikeholdsfrie, selv under krevende miljøforhold og vibrasjoner. Push-in-teknologien er også ideell for automatisert eller robotisert montasje av kabler, og er en teknologi for framtiden.

De nye push-in-enhetene gir maskinprodusenter og systemintegratorer flere fordeler:

  • Med samme bredde og høydemål som skru- og fjærspenningsklemme-versjoner, kan overgangen til push-in-teknologien skje ved neste vedlikehold, uten endringer i kontrollskapet.
  • De nye motorvernbryterne kommer med samme godkjenninger og sertifiseringer som enhetene med skruklemmer, blant annet UL Type E.
  • I tillegg finnes det en PKZM motorvernbryter-variant som har skruklemmer på forsyningssiden, mens på outputsiden mot motoren finnes det push-in-klemmer. Dette gjør det enkelt og kostnadseffektivt å koble flere motorvernsbrytere til en eksisterende samleskinne (3-fas-applikasjoner).

Eaton har også MSC-motorstarterkombinasjoner, som består av PKZM0 og DILM i en enhet, med push-in-klemmer. Disse reduserer monterings- og kablingskostnadene ytterligere.

I tillegg omfatter Eatons portefølje PLS, SmartWire-DT intelligent kommunikasjonssystem, pilotenhetene til RMQ-serien, easyE4-kontroll-releer, effektbrytere, flerfunksjonelle elektroniske motorstartere og frekvensomformere. Eaton har dermed et omfattende utvalg av automasjonsløsninger basert på denne bekvemme tilkoblingsteknologien.

PKZM0 og DILM-kontaktorer med push-in-teknologi er allerede lansert på markedet. MSC lanseres i andre halvår av 2022 og PKE tidlig i 2023.

Masse avansert teknisk utstyr i prosessanleggene hos Borregaard (Bilde: Borregaard).

4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe

Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.

Nye Urkraft-produkter, her seks müsli-varianter, presentert av IT/Prosessansvarlig Dag Petter Berg (t.v.) og Produksjonsleder Øyvind Tempelen.

Rent mel i posen, og masse annet snadder

Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.

Stolt og dyktig driftsgjeng, fra venstre: Guillaume Banzemwabo, Gunnar Solberg, Frank Normann, Steinar Mortensen, Stian Knutsen, avdelingsleder Geir Breimyr og Simon Linstad Møster, lærling kjemi prosess.

Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg

Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.

At distrusjon av likestrøm kan redusere energiforbruket med inntil 20 prosent sammenlignet med vekselstrøm i maritime applikasjoner lar seg høre (Foto: ABB/Adobe).

Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere

ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.