
Norge er i ferd med å ta teten på batteridrevne passasjerferger
ABB leverer kraftsystem for bærekraftig cruise
ABBteknologi bidrar til et utslippsfritt og nærmest lydløst, batteridrevet cruise på Nærøyfjorden, som er på Unescos verdensarvliste. Fartøyskonseptet er døpt Seasight av verftet Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane.
Fergen kombinerer et futuristisk utseende med ABBs hybride fremdriftssystem.
- Norge er i ferd med å ta teten på batteridrevne passasjerferger på grunn av krav fra myndighetene. Men også globalt blir batteri- og hybridteknologi stadig viktigere innen maritim sektor. Vi er stolte av å ligge i forkant av den bølgen. ABB har allerede utviklet miljøvennlig batteri- og hybridteknologi for bruk i større passasjerferger, også bilferger, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge.
Til Seasight vil ABB levere en kompakt og lettvekts versjon av det prisvinnende Onboard DC Grid, et likestrømsbasert kraftnett om bord, som styrer og kontrollerer energistrømmen mellom dieselgeneratorene, fremdriftssystemet og ladestasjonen. Onboard DC Grid er nøkkelen til en effektiv integrasjon av energilager i et moderne maritimt kraftsystem med sin likestrømstruktur og integrerte kraft- og energistyringssystem. Batteriene blir ladet under seiling og ved kai.
Fergen kan frakte inntil 400 turister mellom Flåm og Gudvangen langs Nærøyfjorden i Sogn og Fjordane, en distanse på 32 km. Etter en transittetappe går den over til ren batteridrift. Dermed kan passasjerene nyte naturen tilnærmet lydløst i åtte knops fart, 15 kilometer i timen.
Nærøyfjorden er på Unescos verdensarvliste hovedsakelig fordi den er mer eller mindre uberørt av menneskelig utvikling. Rederiet The Fjords planlegger 700 turer i året med start i mai 2016.
Byggingen av karbonfiberfergen er allerede i gang hos Brødrene Aa, som også hadde ideen til konseptet. Fergedesignet er inspirert av en sti som går oppover en bratt fjellside, og kan også minne om operahuset i Oslo. Seasight er 40 meter lang og 15 meter bred. Passasjerene kan bevege seg overalt på utsiden av sightseeingbåten og innvendig er det panoramautsikt med 400 seter.
- Dette er et av de mest spennende fartøyer vi har konstruert, både estetisk og teknologisk. ABB har et godt rykte for utstyrsleveranser til passasjerferger, og vi er godt fornøyde med å ha med en erfaren partner i et så innovativt prosjekt, sier Anstein As hos Brødrene Aa AS.
Brødrene Aa
Brødrene Aa er en verdensleder i bygging av hurtigbåter i karbonfiberkompositter. Verftet ligger i Hyen i Gloppen kommune i Sogn og Fjordane og har 110 ansatte. Verftet er kjent for utvikling av komposittmaterialer til hurtigbåter.
Emerson utvider AI-porteføljen for tryggere og mer forutsigbar automatisering
Emerson har lansert nye AI-løsninger rettet mot industriell automatisering, med særlig vekt på driftssikkerhet og anvendbarhet i virksomhetskritiske systemer.
Pepperl+Fuchs lanserer nye IO-Link huber
Med bruk av IO-Link-huber er mange teknologiske begrensninger en saga blott: de tillater blandet drift av IO-Link-enheter og binære standardsensorer/aktuatorer på en og samme IO-Link-master. De nye IO-Link-hubene i G11- og G16-serien fra Pepperl+Fuchs representerer en spesielt robust og kostnadseffektiv løsning, og gir brukerne størst mulig fleksibilitet i systemplanleggingen.
Ny direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge
Camila Medina (33) tiltrer 1. juni som direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge. Hun kommer fra stillingen som strategileder for Norden og Baltikum i samme selskap og har tidligere erfaring fra både Statkraft og Schneider Electric.
AxFlow AS overtar distribusjonen av Richter Process Pumps & Valves i Norge
AxFlow AS styrker sin satsing på industrielle væskehåndteringssystemer ved å bli ny norsk distributør av de tyske kvalitetsproduktene fra Richter Process Pumps & Valves.