
Har en plugg som automatisk koples til ladepunktet på busstaket
ABB lanserer hurtiglader for elbusser
ABBs nye teknologi for hurtiglading av busser gir utslippsfri kollektivtransport og bidrar til mer bærekraftige byer.
ABBs nye hurtigladeløsning for elbusser har en plugg som automatisk koples til ladepunktet på busstaket ved hjelp av en robot, og har normalt en ladetid på fire til seks minutter. Systemet kan enkelt integreres i eksisterende busslinjer ved installasjon av hurtigladere på bussterminaler, oppstillingsplasser og holdeplasser langs ruten.
ABBs hurtigladesystem er en praktisk løsning basert på internasjonale standarder (for eksempel IEC 61851-23), som garanterer sikkerheten, oppfyller myndighetskrav og har bred støtte innen bilindustrien. Disse egenskapene gjør at løsningen kan integreres på alle busslinjer og alle typer elbusser som har kompatibelt tilkoplingsutstyr på taket.
I 2016 vil fire hurtigladere fra ABB og seks hybridbusser fra Volvo inngå i det første prosjektet som benytter seg av systemet i rutetrafikk i Luxemburg. Volvos nye hybridbuss kan redusere forbruket med 75 prosent sammenlignet med konvensjonelle dieselbusser. Dette reduserer både miljøpåvirkningene og driftskostnadene.
- Både modne og voksende markeder gjør store investeringer i elektrisk drevet kollektivtransport, for å redusere biltrafikken og luftforurensingen i byene. ABBs vekststrategi, Next Level, er bygget rundt proaktiv deltagelse i denne typen ekspanderende markeder, med støtte fra en sterk teknologi- og serviceportefølje, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for divisjon Discrete Automation and Motion i ABB i Norge.
ABBs automatiske hurtigladeløsning bygger på det velprøvde, mekaniske pantografkonseptet for strømforsyning til tog, trikker og busser. Når en buss ankommer ladestedet, startes en dialog med laderen via trådløs kommunikasjon, og pantografen senkes automatisk. Når sikkerhetskontrollene er utført, starter systemet og lader bussen på kort tid. Det modulære designet har ladeeffekter på 150 kW, 300 kW eller 450 kW. Systemet kan dermed i løpet av få minutter lade en buss med nok energi til at den kan være i drift hele dagen.
I tillegg til pålitelig hurtiglading krever travle bybusser også maksimal tilgjengelighet og tilgang på rask servicehjelp ved behov. ABB tilbyr også tilleggstjenester som fjerndiagnostikk, fjernstyring og programvareoppgradering via internett. ABB har allerede over 3000 likestrømsbaserte (DC)-hurtigladere installert globalt som overvåkes og fjernstyres over nett. Flere enn 150 av disse er installert i Norge.
Uskjermede kort-til-kort-kontakter med 0,8 mm deling
Phoenix Contact presenterer de nye uskjermede kort-til-kort-kontaktene i FP 0,8 SL-serien for datahastigheter på opptil 52 Gbps. Kontaktene gir økt fleksibilitet i PCB-design takket være kompatibilitet med PCB-fotavtrykkene til de skjermede FP-0.8-versjonene. Designeren kan bytte mellom skjermede og uskjermede versjoner uten å måtte tilpasse kretskortlayouten.
Nye referansedesign for AI-datasentre utviklet av Schneider Electric og NVIDIA
Schneider Electric lanserer sammen med NVIDIA to nye referansedesign for datasentre rettet mot kunstig intelligens (AI). Designene kombinerer styring av strøm og væskekjøling med overvåking gjennom NVIDIAs Mission Control-programvare.
Foto: Schneider Electric og Stefania Nilsen, Schneider Electric
Endress+Hauser: 25 år med innovasjon innen strømningsmåling
I Freising utenfor München har et lite, men høyst spesialisert utviklingsmiljø hos Endress+Hauser i 25 år bidratt til å flytte grensene for hva moderne strømningsmåling kan oppnå. Teamet på rundt 20 personer har hatt frihet til å eksperimentere, med ett mål for øyet: å skape praktisk nytte for prosessindustrien.
ABB lanserer gasskromatograf med innebygd cybersikkerhet
ABB har lansert GCP100 – verdens første gasskromatograf med integrert cybersikkerhet. Den nye modellen setter en ny standard for prosessanalyse og datasikkerhet i kritiske industrier som naturgass, biogass, olje og petrokjemi.












