ABB Waal crop

Følger moderne metodologier for å komme fram til forbedringer

ABB åpnet digitaliserings- og innovasjonssenter

Det nye senteret ved ABBs hovedkontor på Billingstad utenfor Oslo er utstyrt med det siste innen automatisering, elektroteknikk, kraftteknologi og digitalisering samt skreddersydde fasiliteter, verktøy og metoder for kreativ samhandling med kunder.

Digitaliserings- og innovasjonssenter er et verdiskapende tilbud til aktører innen energiforsyning, vann og avløp, industri, inkludert olje og gass, samt transport og infrastruktur.

- Vi er stolte over å åpne et senter hvor vi i tett samarbeid med kunder kan skape verdier for dem. Kundene kommer med konkrete problemstillinger eller utfordringer som vi i fellesskap løser, sier Steffen Waal, administrerende direktør hos ABB i Norge. I første omgang vil de kunne se hva som er mulig å få til med ny digital teknologi. Denne kunnskapen kan vi benytte til å se på mulige løsninger sammen med kundene. Og kommer vi frem til en interessant løsning kan prototypen prøves ut. Det er tydeligvis et initiativ kundene setter pris på, for de siste ukene før dagens offisielle åpning har vi hatt samlinger med 30 til 40 kunder, som har presentert konkrete problemstillinger.

Waal forteller at kundens og ABBs eksperter følger moderne metodologier for å komme fram til forbedringer som skaper verdier. - Resultatet av forbedringsprosessen kan være nye løsninger, tjenester, endringer i arbeidsprosesser eller en kombinasjon av dette. Vi har et ekstra øye for nye muligheter som utvidet digitalisering byr på, for eksempel bruk av stordata i dataskyen, analyse av disse og beslutningsstøtte, forklarer Waal.

Integrert demosenter

Vider forteller han at ABB har mer enn fire tiårs erfaring med digitalisering. For mange er begrepet Industrial IT kjent, som vi kan si er tidlig eksempel på digitalisering. Nå står selskapet klar for å bidra til at kundene kan hente enda større verdier ut av eksisterende sensorer, systemer og løsninger.

- Digitalisering er gammelt nytt hos oss. Men å bygge videre på informasjonen som genereres i installert utstyr hos våre kunder kan skape ekstra store verdier når den settes i system og analyseres med moderne verktøy av relevante eksperter, sier Steffen Waal.

Senteret er også et levende laboratorium med blant annet trådløse smartsensorer for motorer, toarms samhandlingsroboter, styringssystemer for industri og bygg, kontrollromsløsninger, integrasjon av fornybar energi og smarte nettstasjoner. Utstyret inngår i ABB Ability, selskapets forente digitale løsninger og tjenester på tvers av ulike bransjer, som strekker seg fra enkeltkomponenter helt til dataskyen, med komponenter, systemer, tjenester og en it-plattform som gjør at kundene kan øke produktiviteten og redusere kostnader. Det er hittil lansert over 210 løsninger for ABB Ability.

Samhandlingssentre halverer vedlikehold

ABB har også åpnet flere samhandlingssentre nylig. De er tett integrert via sikker kommunikasjonsteknologi til kundenes anlegg. Disse sentrene leverer digitale tjenester og løsninger for optimal drift og vedlikehold. Erfaringer viser at slik samhandling kan bidra til halvering av vedlikeholdskostnadene, øke oppetiden på anlegg typisk fem prosent og utvide levetiden på utstyret med rundt 20 prosent. Det nye senteret på Bryn i Oslo støtter olje, gass og kjemiindustrien, et nytt senter i Västerås i Sverige håndterer prosessindustrien, mens det nye senteret i Genova i Italia kobles hovedsakelig til anlegg innen kraft og vann og avløp.

På Billingstad utenfor Oslo har et slikt samhandlingssenter allerede vært i drift et par år. Det dekker blant annet maritim virksomhet og overvåker mer enn 700 skip globalt i sanntid.

SINTEF_5G_7 crop

Industri 5.0 - Mennesket i fokus

Industri 5.0 handler om å løfte blikket litt. Løfte blikket ut av bedriften og ta innover seg de store samfunnsutfordringer man står oppi. – Det være seg bærekraft, et viktig element, og det vi kaller resiliens, altså evnen til å motstå alle disse hendelsene som skjer rundt oss hele tiden. Enten det er kriger eller pandemier, eller en brå slutt i forsyningskjedene, og samtidig gå i mennesket – settes i fokus på en litt ny måte, sier Bjørnar Henriksen, seniorforsker, SINTEF Digital Teknologiledelse.

Alfa Laval crop

Ny pumpehåndbok fra Alfa Laval

Alfa Laval har nettopp publisert en helt ny utgave av selskapets anerkjente pumpehåndbok. Håndboken på 375 sider er gratis og inneholder vitenskapelig informasjon om grunnleggende pumpefunksjonalitet og grundige retningslinjer for dimensjonering og valg av riktig pumpetype for optimal virkningsgrad. 

Phoenix lysstyring crop

Strømforsyning for bygningsautomatisering: Forsyne og lade opp via USB

Strømforsyningene STEP Power fra Phoenix Contact er tilpasset behovene i moderne bygningsautomatisering. Via USB-tilkoblingen forsyner de både Smart Meter Gateways, Raspberry Pis og andre Smart Home-komponenter. De kan også brukes for rask opplading av mobilt sluttutstyr og andre 5 V forbrukere.

AMNYTT 02 2024 kollasj crop

AMNYTT 02 2024 er publisert


  •  

  • Konseptet Industri 4.0 ble lansert av den tyske regjering høsten 2011. Nå har EU tatt et nytt initiativ. Industri 5.0 er lansert. I erkjennelsen av at teknologi fungerer ikke uten god og riktig involvering av mennesker rettet det nye initiativet seg mot utnyttelsen av mennesket i det totale bilde. I tillegg tar Industri 5.0 også hensyn til miljømessige forhold. 


les mer...