Siemens batterifab crop

Norge har hittil vært helt i teten når det gjelder elektrifisering til sjøs

Åpnet verdens avanserte og robotiserte batterimodulfabrikk

I går, 28. januar, åpnet Siemens nye batterifabrikk i Trondheim av Statsminister Erna Solberg. Fabrikken skal sette sammen batterimoduler til offshore og marinemarkedet der Siemens ser et stort potensial fremover.

– Vi forventer at dette markedet vil vokse betydelig fremover, og derfor har vi investert mye i utviklingen av sikre og pålitelige batteriløsninger, sier Bjørn Einar Brath, leder av Offshore Solutions i Siemens.

Norge har hittil vært helt i teten hva gjelder elektrifisering til sjøs, men Siemens opplever nå større interesse fra det internasjonale markedet.

– Vi ser en stor interesse for slike løsninger også utenfor Norge, og bygger denne batterifabrikken fordi vi tenker at den også skal betjene et internasjonalt marked, sier Brath.

Muliggjør produksjon i Norge

Fabrikken består av en robotisert og digitalisert produksjonslinje med åtte robotstasjoner med en kapasitet på opp mot 300MWh i året hvilket tilsvarer noen hundre fartøyer i året. Robotene gjør alt fra å plukke komponenter rett fra pallen helt frem til slutt-testen. Dette gjør det mulig å produsere bærekraftig løsninger her i Norge.

Det er heller ikke tilfeldig at Siemens globalt har brukt 100 millioner kroner på å sette oppe en slik fabrikk i Norge og Trondheim. Norges posisjon innen elektrifisering, Trondheims teknologi og produksjonsmiljø for elektriske løsninger til skip og offshore, nærhet til ambisiøse kunder i den norske maritime klyngen, og offensiv av politikk og støttetiltak for lavutslippsløsninger er viktige faktorer for valget.

– I Trondheim har vi bygd opp et kompetansesenter for elektriske og hybride løsninger som har imponert den globale konsernledelsen så mye at vi har fått ansvaret for å lede utviklingen av våre nye batterisystemer, sier adm. direktør Anne Marit Panengstuen i Siemens.

Til nå har markedet i stor grad vært drevet av elektriske ferger, men også fiskebåter, arbeidsbåter til oppdrettsnæringen og offshoreenheter har et stort potensial fremover. Nylig fikk fabrikken blant annet sin første kontrakt på batterier til bruk offshore på en rigg. Northern Drillings West Mira vil bli verdens første moderne borerigg i drift med en batteriløsning. For en borerigg som West Mira er det beregnet at en batteriløsning fører til 12 prosent reduksjon i årlig drivstofforbruk, 15 prosent reduksjon i årlige CO2-utslipp og 12 prosent reduksjon i årlige NOx-utslipp.

Fakta:

Batterifabrikken består av åtte robotdrevne stasjoner. I disse stasjonene skjer alt fra utpakking av innkommende produksjonsdeler til sluttesting av ferdig batterimodul.

  • Fabrikken produserer 55 batterimoduler hver dag, per skift.
  • Batterifabrikken kan produsere batterier både til bruk i Norge og til eksport.
  • Kapasiteten til å produsere opp mot 300 MWh i året, med muligheter for skalering.
  • Et batteri består av ni batterimoduler, og hver batterimodul består av 28 battericeller.
  • Siemens samarbeider med Batteriretur AS for resirkulering av batterimoduler/-celler.
Johan Castberg FPSO anchored

Johan Castberg-feltet forsinket

Equinor og partnerne Vår Energi og Petoro forventer oppstart av Johan Castberg-feltet i januar/februar 2025. Dårlig vær gjør at oppstarten av Johan Castberg utsettes med et par måneder.

Emerson Tescom_BRW crop

Ny Emerson Flushing Ring

TESCOM AGI Flushing Ring fra Emerson med modulær montering for bruk ved skylling. Ved å gi en fullstendig og modulær ventilmontering med et enkelt delenummer effektiviserer skylleringen i AGI BR-serien bestilling og legger til rette for enkel bestilling på nytt med bestemte testkrav fra kunder. Både de tradisjonelle ringene i BRS «sandwich»- og BRW «wafer»-stil er tilgjengelig, samt BR7-designet i «integrert deksel», som omfatter lufting/skylling i selve flensringen.

Slangerobot crop

Slangerobot kan ha avdekket større mengder skjult ammunisjon

Det kan ligge mer ammunisjon i Mjøsa enn tidligere antatt, viser nytt videomateriale. I tillegg mener forskerne nå å kunne si mer om hvilket type fartøy «Storfjordvraket»  er. Forskningsprogrammet Oppdrag Mjøsa fikk for alvor vind i seilene da undervannsfarkosten «Hugin» saumfarte bunnen av Norges største innsjø i 2022.

Sounder USV

Utvikler bedre dronekontroll – får innovasjonsstøtte

De vil gjøre det enklere å styre droner over og under vann. Nå får Kongsberg Discovery støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt om ubemannede droner. Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Kongsberg Discovery.