MIDSECTION OF WOMAN WORKING WITH MOBILE PHONE

9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer

Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).

De fleste selskaper bruker nøkkelindikatorer eller Key Performance Indicators (KPI-er) som referansepunkter for å evaluere måloppnåelse innen eksempelvis salg, kundetilfredshet eller operativ effektivitet.

Skiftende økonomiske forhold, nye og høyere forventninger fra kundene, samt digitale transformasjoner gjør at stadig flere organisasjoner må revurdere både hvordan de definerer suksess - og hvordan den måles.

Til tross for store fremskritt innen bruk av AI-teknologi til analyseformål, er det langtifra vanlig å benytte kunstig intelligens til å forbedre utformingen av nøkkelindikatorer. Av de 3000 bedriftslederne verden over som MIT SMR og BCG spurte i undersøkelsen, svarer 6 av 10 at deres KPIer har forbedringspotensial, men bare 1 av 3 bruker AI til å faktisk forbedre arbeidet. Blant de som imidlertid tar AI i bruk til å forbedre KPI-er, er hele 9 av 10 enige eller helt enige i at nøkkelindikatorene deres har blitt bedre.

- Mens de fleste AI-initiativer har fokusert på hvordan man forbedrer ytelse med hjelp av teknologien, viser denne rapporten hvordan AI kan endre hvordan bedrifter faktisk definerer og måler ytelse fra bunnen av; fra å forbedre eksisterende KPI-er til å grundig omforme hva disse KPI-ene kan være, sier Shervin Khodabandeh, Senior Managing Director og Partner hos BCG og medforfatter av rapporten.

Phoenix Contact uskjermede kort-til-kort-kontakter

Uskjermede kort-til-kort-kontakter med 0,8 mm deling

Phoenix Contact presenterer de nye uskjermede kort-til-kort-kontaktene i FP 0,8 SL-serien for datahastigheter på opptil 52 Gbps. Kontaktene gir økt fleksibilitet i PCB-design takket være kompatibilitet med PCB-fotavtrykkene til de skjermede FP-0.8-versjonene. Designeren kan bytte mellom skjermede og uskjermede versjoner uten å måtte tilpasse kretskortlayouten.

Data senter. Foto: Scneider Electric

Nye referansedesign for AI-datasentre utviklet av Schneider Electric og NVIDIA

Schneider Electric lanserer sammen med NVIDIA to nye referansedesign for datasentre rettet mot kunstig intelligens (AI). Designene kombinerer styring av strøm og væskekjøling med overvåking gjennom NVIDIAs Mission Control-programvare.

Foto: Schneider Electric og Stefania Nilsen, Schneider Electric

Dr Wolfgang Drahm (til venstre) og Dr Alfred Rieder (i midten) har bygget opp et senter for pre-utvikling. Sammen med teamet sitt og kolleger i Endress+Hauser Flow – her representert ved Dr Vivek Kumar – utvikler de nye innovasjoner. Foto: Endress+Hau

Endress+Hauser: 25 år med innovasjon innen strømningsmåling

I Freising utenfor München har et lite, men høyst spesialisert utviklingsmiljø hos Endress+Hauser i 25 år bidratt til å flytte grensene for hva moderne strømningsmåling kan oppnå. Teamet på rundt 20 personer har hatt frihet til å eksperimentere, med ett mål for øyet: å skape praktisk nytte for prosessindustrien.

ABB GCP-100

ABB lanserer gasskromatograf med innebygd cybersikkerhet

ABB har lansert GCP100 – verdens første gasskromatograf med integrert cybersikkerhet. Den nye modellen setter en ny standard for prosessanalyse og datasikkerhet i kritiske industrier som naturgass, biogass, olje og petrokjemi.