MIDSECTION OF WOMAN WORKING WITH MOBILE PHONE

9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer

Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).

De fleste selskaper bruker nøkkelindikatorer eller Key Performance Indicators (KPI-er) som referansepunkter for å evaluere måloppnåelse innen eksempelvis salg, kundetilfredshet eller operativ effektivitet.

Skiftende økonomiske forhold, nye og høyere forventninger fra kundene, samt digitale transformasjoner gjør at stadig flere organisasjoner må revurdere både hvordan de definerer suksess - og hvordan den måles.

Til tross for store fremskritt innen bruk av AI-teknologi til analyseformål, er det langtifra vanlig å benytte kunstig intelligens til å forbedre utformingen av nøkkelindikatorer. Av de 3000 bedriftslederne verden over som MIT SMR og BCG spurte i undersøkelsen, svarer 6 av 10 at deres KPIer har forbedringspotensial, men bare 1 av 3 bruker AI til å faktisk forbedre arbeidet. Blant de som imidlertid tar AI i bruk til å forbedre KPI-er, er hele 9 av 10 enige eller helt enige i at nøkkelindikatorene deres har blitt bedre.

- Mens de fleste AI-initiativer har fokusert på hvordan man forbedrer ytelse med hjelp av teknologien, viser denne rapporten hvordan AI kan endre hvordan bedrifter faktisk definerer og måler ytelse fra bunnen av; fra å forbedre eksisterende KPI-er til å grundig omforme hva disse KPI-ene kan være, sier Shervin Khodabandeh, Senior Managing Director og Partner hos BCG og medforfatter av rapporten.

Vibecke Flinskau

Rittal styrker laget

Vibecke Flinskau er ny Area Sales Manager IT. Vibeke har mer enn 20 års erfaring innen telekombransjen samt med IT og markedserfaring i bunn. 

iTHERM SurfaceLine TM611

Ny clamp-on-teknologi gir inline-lignende temperaturmåling

Endress+Hauser har lansert iTHERM SurfaceLine TM611, et nytt temperaturmålingssystem som kombinerer fordelene ved kontaktfri installasjon med målenøyaktighet og responstid som nærmer seg tradisjonell inline-teknologi.

Smart industri messen 2025

SMART industri 2025: Et nøkternt innblikk i norsk industris teknologiske utvikling

NOVA Spektrum i Lillestrøm var i perioden 6.–8. mai vertskap for SMART industri 2025, en fagmesse med tydelig fokus på teknologi, automatisering og fremtidens industrielle løsninger. Arrangementet samlet aktører fra hele verdikjeden – fra utstyrleverandører og teknologiselskaper til produksjonsbedrifter og utdanningsmiljøer.

Målet med messen var å vise status for og retningen på industriell utvikling i Norge. Det ble gjort gjennom en kombinasjon av demonstrasjoner, foredrag og utstillerstands med fokus på blant annet maskinering, additiv produksjon, digitalisering og energieffektivisering.

Beckhoff og Alfred Nesset Automasjon

Alfred Nesset Automasjon sertifisert som Beckhoff Solution Provider

Alfred Nesset Automasjon AS har blitt sertifisert som Beckhoff Solution Provider og tilføres dermed et nytt teknologisk kompetanseledd i Beckhoffs norske partnernettverk. Denne sertifiseringen underbygger selskapets kompetanse innen industriautomasjon og integrerte automasjonsløsninger.