MIDSECTION OF WOMAN WORKING WITH MOBILE PHONE

9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer

Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).

De fleste selskaper bruker nøkkelindikatorer eller Key Performance Indicators (KPI-er) som referansepunkter for å evaluere måloppnåelse innen eksempelvis salg, kundetilfredshet eller operativ effektivitet.

Skiftende økonomiske forhold, nye og høyere forventninger fra kundene, samt digitale transformasjoner gjør at stadig flere organisasjoner må revurdere både hvordan de definerer suksess - og hvordan den måles.

Til tross for store fremskritt innen bruk av AI-teknologi til analyseformål, er det langtifra vanlig å benytte kunstig intelligens til å forbedre utformingen av nøkkelindikatorer. Av de 3000 bedriftslederne verden over som MIT SMR og BCG spurte i undersøkelsen, svarer 6 av 10 at deres KPIer har forbedringspotensial, men bare 1 av 3 bruker AI til å faktisk forbedre arbeidet. Blant de som imidlertid tar AI i bruk til å forbedre KPI-er, er hele 9 av 10 enige eller helt enige i at nøkkelindikatorene deres har blitt bedre.

- Mens de fleste AI-initiativer har fokusert på hvordan man forbedrer ytelse med hjelp av teknologien, viser denne rapporten hvordan AI kan endre hvordan bedrifter faktisk definerer og måler ytelse fra bunnen av; fra å forbedre eksisterende KPI-er til å grundig omforme hva disse KPI-ene kan være, sier Shervin Khodabandeh, Senior Managing Director og Partner hos BCG og medforfatter av rapporten.

Thomas Pettersen, Phoenix Contact

Phoenix Contact styrker salgsteamet

Phoenix Contact har ansatt Thomas Pettersen i rollen som Sales Responsible Distribution. Thomas tiltrådte stillingen i november og vil ha ansvar for å videreutvikle samarbeidet med våre distribusjonspartnere.

Ola Christensen Braathe, Krohne

KROHNE styrker satsingen på landbasert industri

KROHNE har ansatt Ola Christensen Braathe. Han arbeider som salgsingeniør innen prosessinstrumentering og analyse for landbasert industri. Braathe kommer fra stillingen som automatiker hos Stabburet i Fredrikstad. Der startet han i 2017 og har blant annet jobbet med drift, vedlikehold og programmering av maskiner og produksjonslinjer for næringsmidler.

EtherCAT Technology Group

EtherCAT oppfyller CRA-kravene

EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.

Det er store saker som skal på plass ved Brevik CCS (Foto: Heidelberg Materials/Brevik CCS).

Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering

Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.