Vegvesen NEK crop

El og ekom blir en stadig større del av veganleggene. Foto: Torbjørn Braset

Statens Vegvesen nytt medlem i NEK

Statens Vegvesen er det 13 medlemmet i Norsk Elektroteknisk Komite (NEK). Medlemskapet følges av en samarbeidsavtale som skal resultere i en ny standard. Den nye standarden skal sikre oppfyllelse av Statens Vegvesen sin normal for elektriske anlegg.

Under NEKs representantskapsmøte 23. mai ble Statens Vegvesen akseptert som det 13. medlemmet i organisasjonen. Medlemmene består nå av NVE, DSB, NKOM, Statens Vegvesen, Energi Norge, NELFO, Norsk Industri, REN, Nemko, DNV GL, Statkraft, Statnett og Equinor. De 13 medlemmene inngår i NEKs styrende organer og legger føringer for virksomheten. Samtidig har NEK og Statens Vegvesen inngått en samarbeidsavtale. Grunnlaget for avtalen er at NEK skal lage en standard for el og ekom i vegnettet, som vil erstatte det tekniske og materielle innholdet i Statens Vegvesen sin håndbok N601 Elektriske Anlegg.

- Vi har vært i tankeprosess om medlemskap i NEK lenge. El og ekom blir en stadig større del av veganleggene og vi har ønsket å ha et tettere samarbeid med NEK. Når NEK skal lages en ny standard for veg med krav til materiell og tekniske løsninger var tidspunktet inne for å bli medlem, forteller Jørn Holtan som er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen.

El og ekom blir en stadig viktigere del av den norske infrastrukturen for transport. Den årlige verdiskapningen estimeres til 5-8 milliarder kroner i de norske veganleggene alene. For å sikre effektiv og rasjonell planlegging, prosjektering og gjennomføring av el- og ekomanleggene er standarder den sikre veien.

-Statens Vegvesen er et naturlig medlem i NEK. Verdiskapningen innenfor el og ekom i veisektoren er i seg selv en god nok grunn, men også den bevisste satsingen på aktiv bruk av elektrotekniske standarder underbygger medlemskapet. For å få en effektiv og rasjonell realisering av el- og ekomanleggene er standarder eneste farbare vei. Arbeidet som nå settes i gang handler om systemintegrasjonen, hvor helheten i el og ekom adresseres. Vi gleder oss til å starte dette arbeidet i samarbeid med Statens Vegvesen, forteller Leif T. Aanensen som er administrerende direktør i NEK.

Siemens UNIBUSS crop

Siemens optimaliserer lading av Unibuss’ elektriske busser i Oslo

Siemens har inngått en avtale med Unibuss, en ledende bussoperatør i Oslo-området, for å levere sin innovative Depot360 Managed Services-løsning. Med Norge i front av den globale overgangen til elektrisk mobilitet markerer denne avtalen Siemens’ første Depot360-fotavtrykk i Norge.

Guard Bergen crop

Tar grep for å sikre fremtidens vannkvalitet i Bergen

Guard Automation skal levere Norges største og mest komplekse driftskontrollsystem for vann og avløp til Bergen Vann. Systemet skal sikre rent vann til over 300 000 mennesker i og rundt Bergen. Bergen Vann leverer rent drikkevann og avløpsrensing til over 300 000 mennesker bosatt i Bergen og Bjørnafjorden kommune. Nå er det klart at Guard Automation skal levere et nytt driftssystem for å sikre den kritiske infrastrukturen.

Pepperl WILSEN_Wireless_LoRaWAN_Sensors crop

Overvåking+Optimaliseringssensorer basert på LoRa

Globalt standardisert LoRaWAN®-teknologi muliggjør effektiv,signaloverføring med lang rekkevidde. Målepunkter vidt distribuert i utendørsområder, kabling er kompleks eller ikke mulig, kontrollsystemet på høyere nivå fungerer allerede til fulle eller ingen er tilgjengelig på stedet: Så snart sensorteknologi brukes utenfor klart definerte industrielle produksjonsmiljøer eller ekstra måling data skal etterspørres i eksisterende systemer, slike utfordringer og hindringer oppstår. 

DF crop

Verdens største anlegg

Verdens største varmepumpeanlegg med ammoniakk er bygget ved Drammensfjorden. Ammoniakk er effektivt medium for varmepumpe, men gir en del driftstekniske utfordringer. En av utfordringene er arbeidstrykket, som er på 53 bar. Den andre utfordringen er utnyttelsesgraden, som for hovedpumpene er designet for driftebelastning på 50 prosent. Drammen Fjernvarme drifter med 90 prosent utnyttelse av kompressoren.