
El og ekom blir en stadig større del av veganleggene. Foto: Torbjørn Braset
Statens Vegvesen nytt medlem i NEK
Statens Vegvesen er det 13 medlemmet i Norsk Elektroteknisk Komite (NEK). Medlemskapet følges av en samarbeidsavtale som skal resultere i en ny standard. Den nye standarden skal sikre oppfyllelse av Statens Vegvesen sin normal for elektriske anlegg.
Under NEKs representantskapsmøte 23. mai ble Statens Vegvesen akseptert som det 13. medlemmet i organisasjonen. Medlemmene består nå av NVE, DSB, NKOM, Statens Vegvesen, Energi Norge, NELFO, Norsk Industri, REN, Nemko, DNV GL, Statkraft, Statnett og Equinor. De 13 medlemmene inngår i NEKs styrende organer og legger føringer for virksomheten. Samtidig har NEK og Statens Vegvesen inngått en samarbeidsavtale. Grunnlaget for avtalen er at NEK skal lage en standard for el og ekom i vegnettet, som vil erstatte det tekniske og materielle innholdet i Statens Vegvesen sin håndbok N601 Elektriske Anlegg.
- Vi har vært i tankeprosess om medlemskap i NEK lenge. El og ekom blir en stadig større del av veganleggene og vi har ønsket å ha et tettere samarbeid med NEK. Når NEK skal lages en ny standard for veg med krav til materiell og tekniske løsninger var tidspunktet inne for å bli medlem, forteller Jørn Holtan som er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen.
El og ekom blir en stadig viktigere del av den norske infrastrukturen for transport. Den årlige verdiskapningen estimeres til 5-8 milliarder kroner i de norske veganleggene alene. For å sikre effektiv og rasjonell planlegging, prosjektering og gjennomføring av el- og ekomanleggene er standarder den sikre veien.
-Statens Vegvesen er et naturlig medlem i NEK. Verdiskapningen innenfor el og ekom i veisektoren er i seg selv en god nok grunn, men også den bevisste satsingen på aktiv bruk av elektrotekniske standarder underbygger medlemskapet. For å få en effektiv og rasjonell realisering av el- og ekomanleggene er standarder eneste farbare vei. Arbeidet som nå settes i gang handler om systemintegrasjonen, hvor helheten i el og ekom adresseres. Vi gleder oss til å starte dette arbeidet i samarbeid med Statens Vegvesen, forteller Leif T. Aanensen som er administrerende direktør i NEK.
Ignition - Nå med IEC 61850 MMS Driver
IEC 61850 er en Ethernet-basert kommunikasjonsstandard som brukes i kraftindustrien. Standarden definerer en felles modell for sømløs automatisering i kraftsystemer.
Lillehammer kommune stopper vannlekkasjer på drikkevannsnettet raskere med ny teknologi
Lillehammer kommune har fått et nytt verktøy i kampen mot lekkasjer på vannledningsnettet. Det nye systemet fra Guard Automation hjelper oss med å oppdage lekkasjer tidligere, og ikke minst med å avgrense lekkasjesøk, sier Knut Andreas Myklebust-Vårvang.
Overvåker T-banesporet på Lambertseter stasjon
Metoden som ble valgt gir en kontinuerlig overvåking av sporet
Cautus Geo overvåker T-banesporet på Lambertseter stasjon der OBOS skal bygge boliger. – Det handler om sikkerhet for reisende og togene, sier Svein-Ole Sjøtun i Sporveien. 200 sensorer er fordelt på 150 meter SAA-setningsslange og 3-aksiale tilt-sensorer. De overvåker hver minste endring på sporet. Slik har det vært siden desember.
Utvider partnerskap om nettverk og Edge computing
Skal bistå bedrifter med digital transformasjon
Kyndryl og Nokia har inngått en global treårsavtale om felles utvikling og leveranser av private LTE- og 5G-tjenester og Industri 4.0-løsninger. Selskapene skal blant annet etablere en innovasjons-lab i North Carolina i USA der det skal utvikles sikre løsninger og tjenester som konvergerer IT og OT for bedrifter.