
OEM-ene har måttet begynne å håndtere flere tunge komponenter enn tidligere
Smart og sterk robotserie reduserer karbonavtrykket
KR FORTEC ultra-serien er en nyhet i KUKAs sortiment i år. Det handler om roboter med doble leddarmer, som kan takle høye vekter uten å bli tunge selv. – Den lave egenvekten gjør at de trekker mindre energi, noe som er en fordel både økonomisk og i et bærekraftsperspektiv, sier Micael Amandusson, channel manager i KUKA Nordic.
Designet – kalt «double up» – gjør det mulig å øke løftekapasiteten i forhold til robotens egenvekt, samtidig som stivheten og nøyaktigheten er svært høy.
For å klare de samme vektene som KR FORTEC ultraserie KR 800 – som løfter opptil 800 kilo – har det tidligere vært nødvendig å rykke opp en klasse når det gjelder nyttelast. Men å gå opp en klasse betyr ikke bare at robotene blir tyngre og trekker mer energi, de koster også mer både i innkjøp og vedlikehold.
En annen fordel fra et bærekraftsperspektiv er at det brukes mindre materiale i produksjonen av robotene med det nye, lettere designet. Dette bidrar i seg selv til økt ressursforvaltning og redusert karbonavtrykk.
– Kjøretøyindustrien med sin kommende batteriproduksjon er en av bransjene som har etterlyst denne typen sterke, men relativt lette roboter, sier Micael Amandusson.
Bakgrunnen er at elbilproduksjonen gjør at OEM-ene har måttet begynne å håndtere flere tunge komponenter enn tidligere, for eksempel de kraftige batteriene. Bilindustrien er også en bransje som er mer i fokus enn andre når det gjelder å redusere klimapåvirkningen.
KUKA FORTEC ultra-serien kommer i flere varianter, med KR 800 som den kraftigste. KR 480 løfter litt mindre vekt, men har på den annen side en rekkevidde på opptil 3,7 meter. I tillegg kommer KR 640 og KR 560 – roboter med forlenget akse 3 og høye treghetsmomenter som spesialitet.
Robotene i serien trenger kun tre former for vedlikehold: oljeskift, visuell inspeksjon og smøring av kabelsettet og lagrene til balanseringssystemet.
Reservedelskostnadene er også lave. Mean time before failure for serien er 400 000 timer, men skulle det likevel skje noe, er tilgjengeligheten av reservedeler meget god. KUKA har investert i å bruke så mye som mulig de samme delene i støpegods, motorer og gir til de ulike robotene i serien.
– Generelt sett får man en veldig god beregning angående total eierkostnad (TCO), disse robotene er best i sine klasser sett fra det synspunktet, sier Micael Amandusson.
Aggreko øker batteriinvesteringene til 200 millioner dollar for å støtte energiovergangen
Aggreko har økt sine globale investeringer i mobile batterilagringssystemer (BESS) til rundt 200 millioner dollar, slik at flere bedrifter kan få tilgang til den nyeste batteriteknologien og nå sine mål om netto nullutslipp.
Ny Emerson Flushing Ring
TESCOM AGI Flushing Ring fra Emerson med modulær montering for bruk ved skylling. Ved å gi en fullstendig og modulær ventilmontering med et enkelt delenummer effektiviserer skylleringen i AGI BR-serien bestilling og legger til rette for enkel bestilling på nytt med bestemte testkrav fra kunder. Både de tradisjonelle ringene i BRS «sandwich»- og BRW «wafer»-stil er tilgjengelig, samt BR7-designet i «integrert deksel», som omfatter lufting/skylling i selve flensringen.
Ny kraftig SCARA-robot fra KUKA
– raske bevegelser og 60 kg nyttelast. KUKA lanserer nok en SCARA-robot denne høsten. En kraftig modell med en maksimal nyttelast på 60 kilo. SCARA-roboter har flere fordeler. De er energieffektive, kostnadseffektive og kan bevege seg raskt med svært høy presisjon, sier Micael Amandusson, channel manager hos KUKA Nordic.
Neste generasjon PLS teknologi
Beckhoff muliggjør et reelt sprang i ytelse innen automasjonsteknologi med TwinCAT PLC++. Både utvikling og hastighet kan akselereres, samtidig som de velkjente fordelene med TwinCAT, som konsekvent integrasjon, kompatibilitet og åpenhet, fortsatt leveres.