
Utviklingen er rask når det gjelder robotteknologier
Robot miljøet samles igjen
Årets samling er i Bergen, med besøk til batteriprodusenten Corvus Energy. Statistikken til den internasjonale robotforening (International Federation of Robotics – IFR) viser at norsk industri fortsatt henger etter våre nordiske naboer når det gjelder nyinstalleringer av roboter.
Utviklingen er rask når det gjelder robotteknologier. Det gjelder både tradisjonelle løsninger og innen samarbeidende roboter – cobot.
RobotForum vil som tidligere år først og fremst inneholde foredrag fra norske produksjonsbedrifter og automasjonsselskaper. Foredragene beskriver nødvendigheten av prosjektet, hvordan de ble gjennomført rent teknisk og hva som ble resultatet av investeringene.
Arrangør er som tidligere NFEA (Norsk Forening for Elektro og Automatisering). For ytterligere informasjon og påmelding, se; https://nfea.no/arrangementer/robotforum-2022/
EtherCAT oppfyller CRA-kravene
EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.
Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering
Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.
Nye sensorteknologier redder rørene
Trådløse fuktighetssensorer øker muligheten for avdekking av korrosjon i rør under isolasjon.
Hybridsensor med mikrofoner og kamera oppdager gasslekkasjer fra rør med stor nøyaktighet.
Og ny temperaturmåleteknologi leverer varene uten fysiske inngrep i rør.
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.











