
Navigerer i produksjonsanlegget eller varehuset på en autonom måte
Nytt "Intelligent styrt kjøretøy" (IGV): Autonom balansert gaffeltruck styres av svermintelligens
Etter “ONE” kommer “OCF”: AGILOX utvider sitt sortiment med intelligent styrte kjøretøy ved å introdusere en ny, autonom balansert gaffeltruck som kan kjøre i alle retninger og fungere med svermintelligens. Slik har AGILOX gått inn på et nytt bruksområde: klassisk intralogistikk i inngående/utgående lagertransport og lagring.
Med ONE, AGILOX’ ultralette, svært effektive gaffeltruck-serie har selskapet omformet konseptet med AGV-er. Flåtene operer uten et sentralt kontrollsystem, noe som betyr at kjøretøyene navigerer produksjonsanlegget eller varehuset på en autonom måte. De eksepsjonelt kompakte AGILOX IGV-ene organiserer sine ruter i henhold til det desentraliserte prinsippet svermintelligens, slik at de ble mye mer fleksible enn tradisjonelle AGV-er. I tillegg blir det mye enklere å programmere eller »lære» kjøretøyene, mens sentral programvare, inkludert vedlikehold, oppdateringer osv. blir overflødige – en innovasjon som senker driftskostnadene.
AGILOX utvider nå sitt sortiment med IGV-er til å omfatte OCF- en forkortelse for »Omnidirectional Counterbalanced Forklift» (balansert gaffeltruck som kan kjøre i alle retninger). Mens ONE har en saksheis for håndtering av last (og slik transporterer lasten innenfor kjøretøyets omriss), er OCF utviklet iht. prinsippene for en balansert gaffeltruck. Den kan dermed plukke opp paller, sprinkelkasser og andre lastbeholdere med en maksimalvekt på 1500 kg, transportere dem til bestemmelsesstedet og sette dem ned på en høyde på opp til 1600 mm (63 in).
AGILOX´ intelligente og kostnadsbesparende IGV-konsept åpner for nye brukområder. Mens ONE-kjøretøy hovedsakelig brukes til materialtransport i produksjon, legger OCF til rette for klassiske intralogistikk-oppgaver for innkommende og utående varer, vareplukking og lagring, samt produksjon – gitt at transporten skjer med paller.
Akkurat som ONE bruker OCF et kjørekonsept for alle retninger. Den kan derfor også kjøre sideveis gjennom smale passasjer, snu på stedet og manøvrere på veldig liten plass. Den samme lithium-ion (LiFePO4)-batteriteknologien gir rask lading og lange driftstider – kun tre minutters lading gir opp til en times driftstid.
IGV-flåtene kan kobles til kundeprogramvare-systemer (LVR, ERP, WMS, MES osv.) via et åpent API-grensesnitt. En valgfri IO-boks muliggjør integrering av ekstern infrastruktur, f.eks. rulleporter og stasjonære transportsystemer, i intelligent kontroll-systemet. En analyse-modul gir brukeren alle relevante driftsdata og KPI-er.
Diplomingeniør (FH) Franz Humer, M.A. medstifter og administrerende direktør i AGILOX uttaler: «OCF er et logisk tillegg til produktporteføljen vår. Med den gir vi muligheter for lagring og vareplukkingsteknologi og slik et stort marked der IGV-er kan vise sine fordeler i forhold til både AGV-er og menneskedrevne gaffeltrucker.»
Kombinert drift av ONE og OCF i en «sverm» gir også store fordeler. Mens de mindre kjøretøyene for eksempel leverer til monterings-arbeidsstasjoner eller pleier å bruke e-Kanban på hyller, kan OCF overta palletransporten med det samme kontrollsystemet og WiFi-infrastruktur.
OCF-pilotserien har alt blitt testet i Vorchdorf i Østerrike. Serieproduksjon begynner snart. De første OCF-ene skal leveres til kundene i første kvartal av 2021.
Fakta Swarm Intelligence:
Svermintelligens er den kollektive oppførselen til desentraliserte, selvorganiserte systemer, naturlige eller kunstige. Konseptet brukes i arbeidet med kunstig intelligens. Uttrykket ble introdusert av Gerardo Beni og Jing Wang i 1989, i sammenheng med mobilrobottsystemer.
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.
Rent mel i posen, og masse annet snadder
Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.
Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg
Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.
Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere
ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.











