landstrøm Bergen crop

Teknologien ligger i forkant av den internasjonale standardiseringen

Ny veileder for landstrøm

Den raske utviklingen i elektrifisering av skipsfarten gjør at spesifikke standarder for Landstrømsanlegg ikke foreligger, og man må bruke andre publikasjoner. NEK har nylig gitt ut en veileder slik at man enkelt kan finne tilfredsstillende løsninger, og kravene som bør stilles, for landsstrømsinstallasjoner på skip og i land.

Om standarder for landstrømsinstallasjoner

Landstrømsforum er etablert og driftes av NEK gjennom et samarbeid med Enova, og består av representanter fra alle deler av norsk skipsfart. Formålet med forumet er å avdekke utfordringer og finne løsninger for elektrifisering av den norske skipsfarten. Den raske elektrifiseringen av skipsfart i Norge gjør at teknologien ligger i forkant av den internasjonale standardiseringen, men spesifikke standarder for landstrømsanlegg er under utvikling. Nylig har NEK gitt ut en veileder utviklet av Landstrømsforum. Veilederen omhandler standarder som er tilgjengelige og kan benyttes for landstrømsinstallasjoner på fartøy og på land. NEK tar sikte på å revidere veilederen etter hvert som standarder blir aktuelle. Veilederen heter «NEK VEILEDER 80-1:2021 - Om standarder for landstrømsinstallasjoner».

-Når teknologiutvikling og markeder beveger seg raskt oppstår det et udekket behov for standarder som spesifikt dekker de nye områdene. I overgangsperioder er det nødvendig å bruke de standardene og spesifikasjonene som er tilgjengelig, selv om de ikke er skreddersydd. Vi er har derfor utviklet veilederen om standarder for landstrømsinstallasjoner, slik at det blir enklere for aktørene å finne publikasjoner som er egnet, forteller Arild Røed, maritim fagsjef i NEK og leder av Landstrømsforum.

Tilfredsstille myndighetenes krav

Ved å kombinere ulike dokumenter og faglige vurderinger er det mulig å dokumentere den sikkerheten som både europeiske og norske myndigheter krever. Veilederen beskriver aktuelle standarder og dokumenter som kan benyttes for å dokumentere tekniske produkter og installasjoner, og retter seg primært mot landstrømsinstallasjoner på fartøy og på land.

-Vi håper at veilederen kan være et nyttig verktøy for alle som skal installere landstrømsanlegg enten det er på skip eller i land. Gjennom veilederen kan man finne fram til de standardene som gjør at man kan dokumentere at installasjonen tilfredsstiller både norsk og europeisk regelverk, avslutter Røed.

Veilederen om standarder for landstrømsinstallasjoner kan lastes ned gratis fra NEKs nettbutikk.

EtherCAT Technology Group

EtherCAT oppfyller CRA-kravene

EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.

Det er store saker som skal på plass ved Brevik CCS (Foto: Heidelberg Materials/Brevik CCS).

Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering

Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.

Paneldiskusjon om apper for instrumentering. John Arne Sie i Aker BP (t.v.) presenterer utviklingen av den digitale instrumentmedarbeideren i selskapet, før en kvartett av leverandører viser sine løsninger, fra venstre: Trond Mæland (Endress+Hauser),

Nye sensorteknologier redder rørene

Trådløse fuktighetssensorer øker muligheten for avdekking av korrosjon i rør under isolasjon.

Hybridsensor med mikrofoner og kamera oppdager gasslekkasjer fra rør med stor nøyaktighet.

Og ny temperaturmåleteknologi leverer varene uten fysiske inngrep i rør.

Masse avansert teknisk utstyr i prosessanleggene hos Borregaard (Bilde: Borregaard).

4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe

Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.