
33 % av alle skip vil ha batterier som energikilde innen 2050
Ny effektbryter for maritime applikasjoner
Schneider Electric lanserer MasterPact NW EPDC-D 1100V DC, en effektbryter som er testet, godkjent og sertifisert for maritime applikasjoner. - En tydelig trend innen skipsdesign de siste årene er økt bruk av hybride elektriske fremdriftssystemer, forklarer Lasse Baugerud, Offer Manager i Schneider Electric.
Elektrifisering er trenden
Dette gjelder hovedsakelig i kombinasjon med tradisjonelle dieselgenerator- eller gassturbiner, men også helelektriske løsninger,
- Hovedmotivasjonen for elektrifisering, både når det gjelder hybride og rent elektriske applikasjoner, er reduserte utslipp, redusert drivstofforbruk, større fleksibilitet i skipsdesign og mindre slitasje på maskineri.
Batterier som energikilder i skip
Man regner med at 33 % av alle skip vil ha batterier som energikilde innen 2050. Batterier vil dermed utgjøre 5 % av det totale energibehovet innen shipping. For fremføring/distribusjon av strøm fra batteripakker, dieselgeneratorer og brenselsceller benyttes en DC-bus (se illustrasjon nedenfor). Denne må beskyttes av effektbrytere.
En utfordring
Spenningsnivået på DC bus-en for optimal drift av omformere ligger i området 1050 til 1100V DC, og behov for laststrøm kan være opp til 4000A. Standard lavspent effektbrytere har normalt sett en driftsspenning på maksimalt 690V, og spesialbrytere i denne kategorien (lavspent-ACB-luftbrytere), strekker seg opp mot 1000V. Dermed har det vært en utfordring å løse slike applikasjoner optimalt.
Testet, godkjent og marinesertifisert
Den nye effektbryteren fra Schneider Electric, MasterPact NW EPDC 1100V, tilfredsstiller disse kravene. Den er spesielt tilpasset og designet for slike løsninger, da den er testet og godkjent opptil 1100V DC.
Bryteren leveres i uttrekkbar utførelse og i 3 varianter opp til 4000 A, med likt tilbehør som standardserien av NW-brytere. Den har meget høy bryteevne og er marinesertifisert (DNV-GL).
Hvordan NORDs løsninger styrer bevegelser på en intelligent måte
Fra motor til vekselretter: NORD leverer individuelle drivløsninger fra én og samme leverandør. Drivelektronikk fra NORD DRIVESYSTEMS er nøkkelen til enhver frekvensomformerapplikasjon. Med sine NORDAC-frekvensomformere demonstrerer systemleverandøren sin løsningsekspertise også på feltene, der bevegelser må styres på en intelligent måte. Disse finnes i ulike applikasjoner, som også har innflytelse på dagliglivet.
IKM Karsten Moholt forlenger rammeavtale med Equinor Energy AS
IKM Karsten Moholt AS er glade for å kunngjøre forlengelsen av rammeavtale med Equinor Energy AS. Opsjonen som er utøvd gjelder for 4 år og sikrer IKM Karsten Moholt forutsigbarhet og et godt grunnlag for videre vekst innen sine kjerneområder.
IE5+ synkronmotorer fra NORD DRIVESYSTEMS
Ifølge det tyske miljøbyrået bruker elektriske innstallasjoner i industri- og handelssektorene nesten to femtedeler av den totale elektrisiteten i Tyskland. Spesielt elektriske drivverk og aggregatene som drives av dem har derfor et stort og økonomisk energisparingspotensial. Med sin svært effektive nyeste generasjon IE5+-motorer tilbyr systemleverandøren NORD DRIVESYSTEMS en optimal løsning for betydelig reduksjon av energi- og ressursforbruk.
Siemens optimaliserer lading av Unibuss’ elektriske busser i Oslo
Siemens har inngått en avtale med Unibuss, en ledende bussoperatør i Oslo-området, for å levere sin innovative Depot360 Managed Services-løsning. Med Norge i front av den globale overgangen til elektrisk mobilitet markerer denne avtalen Siemens’ første Depot360-fotavtrykk i Norge.