33 % av alle skip vil ha batterier som energikilde innen 2050
Ny effektbryter for maritime applikasjoner
Schneider Electric lanserer MasterPact NW EPDC-D 1100V DC, en effektbryter som er testet, godkjent og sertifisert for maritime applikasjoner. - En tydelig trend innen skipsdesign de siste årene er økt bruk av hybride elektriske fremdriftssystemer, forklarer Lasse Baugerud, Offer Manager i Schneider Electric.
Elektrifisering er trenden
Dette gjelder hovedsakelig i kombinasjon med tradisjonelle dieselgenerator- eller gassturbiner, men også helelektriske løsninger,
- Hovedmotivasjonen for elektrifisering, både når det gjelder hybride og rent elektriske applikasjoner, er reduserte utslipp, redusert drivstofforbruk, større fleksibilitet i skipsdesign og mindre slitasje på maskineri.
Batterier som energikilder i skip
Man regner med at 33 % av alle skip vil ha batterier som energikilde innen 2050. Batterier vil dermed utgjøre 5 % av det totale energibehovet innen shipping. For fremføring/distribusjon av strøm fra batteripakker, dieselgeneratorer og brenselsceller benyttes en DC-bus (se illustrasjon nedenfor). Denne må beskyttes av effektbrytere.
En utfordring
Spenningsnivået på DC bus-en for optimal drift av omformere ligger i området 1050 til 1100V DC, og behov for laststrøm kan være opp til 4000A. Standard lavspent effektbrytere har normalt sett en driftsspenning på maksimalt 690V, og spesialbrytere i denne kategorien (lavspent-ACB-luftbrytere), strekker seg opp mot 1000V. Dermed har det vært en utfordring å løse slike applikasjoner optimalt.
Testet, godkjent og marinesertifisert
Den nye effektbryteren fra Schneider Electric, MasterPact NW EPDC 1100V, tilfredsstiller disse kravene. Den er spesielt tilpasset og designet for slike løsninger, da den er testet og godkjent opptil 1100V DC.
Bryteren leveres i uttrekkbar utførelse og i 3 varianter opp til 4000 A, med likt tilbehør som standardserien av NW-brytere. Den har meget høy bryteevne og er marinesertifisert (DNV-GL).
NORD DRIVESYSTEMS utstyrer drivkomponentene sine med QR-koder
Den direkte veien til digital tjeneste. For å gi sine kunder over hele verden rask og enkel tilgang til service og salg, utstyrer NORD DRIVESYSTEMS produktene sine med QR-koder. Det papirfrie alternativet sparer tid og ressurser. Videre gir denne digitale tjenesten mulighet for direkte kontakt og kompetent rådgivning fra passende kontaktperson.
Variantreduksjon i automasjonskapet
Med frekvensomformeren NORDAC PRO SK 500P tilbyr NORD en allrounder i bokformat. Med NORDAC PRO SK 500P har Nord DriveSystems en kontrollskapomformer for praktisk talt alle drivapplikasjoner. Den er tilgjengelig i varianter med et effektområde på 0,25 til 22 kW, som kan tilordnes ulike krav i forskjellige bransjer. For tiden jobber systemleverandøren med å utvide effektområdet.
Rittal Applicaton Center lanseres i Skandinavia
Kompetanse gjennom praksis – Rittal Application Center for tavlebyggere. Hvordan kan produsenter av automasjonskap og tavler ta steget inn i digitaliseringens og automatiseringens verden – og hvordan kan de forberede seg for fremtiden? Svaret finner du innenfor rammen av det nye Rittal Application Center (RAC) i Ängelholm i Sverige, som ble åpnet den 28. august.
Skal vi virkelig vente til 2050 før vi slutter å bruke verdens mest skadelige klimagass
Selv om EU har vedtatt et totalforbud mot SF6-gass innen 2050, er det ingen grunn til å vente med å ta i bruk grønnere alternativer. Fredric Carlsson i energistyringsselskapet Eaton har en klar oppfordring til bransjen om å ta grep – helst i går.