
33 % av alle skip vil ha batterier som energikilde innen 2050
Ny effektbryter for maritime applikasjoner
Schneider Electric lanserer MasterPact NW EPDC-D 1100V DC, en effektbryter som er testet, godkjent og sertifisert for maritime applikasjoner. - En tydelig trend innen skipsdesign de siste årene er økt bruk av hybride elektriske fremdriftssystemer, forklarer Lasse Baugerud, Offer Manager i Schneider Electric.
Elektrifisering er trenden
Dette gjelder hovedsakelig i kombinasjon med tradisjonelle dieselgenerator- eller gassturbiner, men også helelektriske løsninger,
- Hovedmotivasjonen for elektrifisering, både når det gjelder hybride og rent elektriske applikasjoner, er reduserte utslipp, redusert drivstofforbruk, større fleksibilitet i skipsdesign og mindre slitasje på maskineri.
Batterier som energikilder i skip
Man regner med at 33 % av alle skip vil ha batterier som energikilde innen 2050. Batterier vil dermed utgjøre 5 % av det totale energibehovet innen shipping. For fremføring/distribusjon av strøm fra batteripakker, dieselgeneratorer og brenselsceller benyttes en DC-bus (se illustrasjon nedenfor). Denne må beskyttes av effektbrytere.

En utfordring
Spenningsnivået på DC bus-en for optimal drift av omformere ligger i området 1050 til 1100V DC, og behov for laststrøm kan være opp til 4000A. Standard lavspent effektbrytere har normalt sett en driftsspenning på maksimalt 690V, og spesialbrytere i denne kategorien (lavspent-ACB-luftbrytere), strekker seg opp mot 1000V. Dermed har det vært en utfordring å løse slike applikasjoner optimalt.
Testet, godkjent og marinesertifisert
Den nye effektbryteren fra Schneider Electric, MasterPact NW EPDC 1100V, tilfredsstiller disse kravene. Den er spesielt tilpasset og designet for slike løsninger, da den er testet og godkjent opptil 1100V DC.
Bryteren leveres i uttrekkbar utførelse og i 3 varianter opp til 4000 A, med likt tilbehør som standardserien av NW-brytere. Den har meget høy bryteevne og er marinesertifisert (DNV-GL).
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.
Rent mel i posen, og masse annet snadder
Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.
Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg
Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.
Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere
ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.











