
Kan strukturere dataene til en bedrift og avdekke sammenhenger
Ny AI-dreven virtuell assistent for profesjonell bruk
Å kommunisere med datamaskiner er noe vi er vant med nå til dags. Hjemme og i bilen snakker vi for eksempel med Siri og Alexa. På grunn av konfidensielle data, er denne typen tjenester imidlertid ikke et alternativ for mange bedrifter. Semcon har ved hjelp av det nyeste innenfor kunstig intelligens utviklet en revolusjonerende, virtuell assistent for profesjonell bruk: SIA (Semcon Intelligent Assistant).
Teknologien vi omgir oss med, blir stadig mer avansert og dermed vanskeligere å vedlikeholde. Dessuten blir mengdene data som selskapene må håndtere stadig større. En annen utfordring er at dataene kan lagres lokalt eller i skyen samt i ulike formater og i låste eller åpne systemer. For en servicetekniker kan det å finne svar på et bestemt spørsmål av og til være som å lete etter den berømte nåla i høystakken.
– Takket være vår unike databehandlingsløsning kan vi strukturere dataene til en bedrift og avdekke sammenhenger som det ellers ville være umulig for den menneskelige hjernen å oppdage. Dermed skapes forutsetningene for alltid å ha tilgang til riktig informasjon, noe som i sin tur bidrar til en mer effektiv utvikling og service, lavere kostnader og økt oppetid, forklarer Pär Ylander, Business Development Manager hos Semcon.
SIA kan resonnere og føre en dialog med den som stiller spørsmålet, for å sikre at svaret blir riktig. Løsningen ble utviklet i et kundeprosjekt og muliggjort gjennom Semcons blanding av spisskompetanser innenfor produktinformasjon og AI. Ved hjelp av en såkalt «dataminer» som hele tiden leter etter den nyeste informasjonen, bygges et semantisk lag med ontologier som gjør det mulig for SIA å finne rett svar. Løsningen er basert på Semcons unike, egenutviklede databehandlingsplattform S4, som muliggjør en sammenkobling av alle data i samtlige systemer.
– Med S4-plattformen kan vi løse sentrale utfordringer hos kundene våre ved å gjøre usorterte data tilgjengelige og forståelige for alle sluttbrukere. Vi ser til at hver bedrift får en skreddersydd løsning ut fra sine spesifikke behov, enten det er snakk om tjenestefisering, business intelligence eller tilrettelegging for fremtidige AI-satsinger, forklarer Carl-Johan Aldén, ansvarlig for forretningsutvikling innenfor AI Solutions hos Semcon.
Fakta
- Datamining er en prosess for å finne mønstre i store datamengder. Den involverer metoder i skjæringspunktet mellom maskinlæring, statistikk og databasesystem.
- Et semantisk lag gjør komplekse data om til data som maskiner eller mennesker kan forstå og tyde blant annet ved hjelp av ontologier.
- En ontologi er en metode som brukes for å vise egenskapene til et emneområde og sammenhengene mellom disse, ved å definere et antall konsepter og kategorier som representerer emnet.
Les mer og se en video om hvordan den AI-drevne assistenten fungerer.
Remote I/O gateway med Profinet
Når du vil modernisere med PROFINET samtidig som du ønsker å gjenbruke eksisterende analoge sensorer og betjeningsenheter, er PROFINET-gatewayene enhetene fra Pepperl+Fuchs løsningen.
Autic utvider staben og ansetter ny selger
Jan-Egil Røed er fra 1. mars 2023 ansatt som ny selger i Autic System AS! Dette vil styrke Autic sin salgskapasitet, og sette ytterligere fokus på både nye og eksisterende kundeforhold. Jan-Egil vil sammen med resten av teamet i Autic, tilby markedet og sine partnere innovative produkter innen både hardware og software for automasjon.
Goodtech leverer styringssystemer til nytt moderne renseanlegg i Hokksund med høye miljøambisjoner
Øvre Eiker kommune bygger nytt renseanlegg i Hokksund med utvidede renseegenskaper og har valgt NCC som entreprenør for utbyggingen. Goodtech bistår med programmering av styringssystemer, samt leveranse av elektrodokumentasjon, gassdetektorer og hardware med planlagt ferdigstillelse i løpet av 2025.
AMNYTT 02 2023 er publisert
Digitalisering er ikke et mål, men er reise sier en ledende leverandør. Norsk Industri følger opp med en podkast om; Digitalisering griper i dag inn i hele verdikjeden, og nye produkter, markeder og forretningsområder utvikles. Ny teknologi påvirker også i stor grad markedsmodellene, og mange bedrifter satser betydelige midler i den tjenesteytende og digitale delen av sin virksomhet.