Lynlader crop

Norsk lynlader med Formel E teknologi

Den norske pioneren innen mobil hurtiglading, Nordic booster, har utviklet verdens første mobile og skalerbare hurtiglader med integrerte batterier - Hummingbird®. Batteriteknologien stammer fra det elektriske racing-mesterskapet Formel E. Den sikrer mulighet til å møte fremtidige behov etter hvert som den elektriske maskinparken utvikler seg.

Elektriske anleggsmaskiner og lastebiler er i stadig utvikling. I takt med utviklingen hos de største maskin- og kjøretøysprodusentene, øker både ladekapasitet og batteristørrelser for hvert år. Siste generasjon Hummingbird® har en unik produksjonsmetode, som gjør det mulig å utvide både batteri og ladekapasiteter etter hvert som behovene endrer seg i årene fremover. Med denne unike skalerbarheten og modulæriteten sikres levetiden til produktet.

– Vi ønsker å kunne tilby en mobil ladeløsning som fungerer like godt i dag, som i 2030 sier Jannik Stanger, teknologiansvarlig og medgründer av selskapet. Da vi lanserte verdens første mobile hurtiglader i 2021, var det få som kunne forutse utviklingen av tyngre elektriske anleggsmaskiner og lastebiler. Det som ble ansett som høy ladeeffekt i bygg- og anleggsektoren i 2021, er i dag kanskje ikke tilstrekkelig for de større maskinene. Med vår nyeste mobile hurtiglader kan vi relativt enkelt utvide både batteri- og lynladekapsitet i takt med utviklingen hos maskinprodusentene. Løsningen kan også leveres som en stor Powerbank for drift av annet anleggsutstyr.

Nordic Booster lanserte sin nyeste mobile hurtiglader under messen Vei og Anlegg i Nova Spektrum Lillestrøm. Mottakelsen fra entreprenør bransjen var overveldende ifølge daglig leder Trond Skaufel.

– Vi opplever at flere og flere entreprenører ser at det er mulig å bruke elektriske anleggsmaskiner, og de ser at våre løsninger gjør det mulig å lynlade på steder hvor det normalt sett ikke er tilstrekkelig strøm kapasitet i nettet. Tilbakemeldinger fra markedet er at det er spesielt viktig for entreprenørene å kunne utvide sine ladere da de opplever en utvikling på maskinfronten som gjør det vanskelig å vite hva som vil fungere godt om 3 år.

Valg av batteriteknologi er foreløpig noe entreprenører har begrenset erfaring med. Nordic Booster startet i sin tid med produksjon av batteripakker til maritim næring, og var blant de første ute med DNV sertifisering av batterier. Sikkerhet og levetid er alfa-omega når man velger batterier som skal brukes innen bygg & anlegg. Selskapet er eksklusiv distributør i Skandinavia av såkalte Immersion Cooled batterier fra Xing Mobility.

– Dette er batterisystemer med helt unike egenskaper når det kommer til sikkerhet, levetid, temperaturkontroll og evnen til å gi fra seg mye energi over lang tid. Battericellene, som det er noen tusen av i slike systemer, er nedsunket i spesialolje. Væsken er til enhver tid 100% i kontakt med alle battericellene, noe som skiller seg fra mer tradisjonelle væskekjølte batterier, som kjøler ned en plate og overfører temperaturen delvis til cellene.

Batteriteknologien stammer fra racingmiljøet, utviklet for Formel E, det elektriske mesterskapet tilsvarende for Formel 1.

– Disse batteriene setter virkelig fart på ladingen og er et av de mest robuste på markedet, sier Jannik Stanger med referanse til det stadig mer populære elektriske Formel E. Dette gjør at våre produkter kan benyttes blant annet i tunneler, i varme klima eller andre miljøer med stor ytre påvirkning.

– Med denne unike teknologien er vi klare til å elektrifisere bygg & anleggsmarkedet også i Europa, sier Jannik Stanger.

NORD-QR-Code crop

NORD DRIVESYSTEMS utstyrer drivkomponentene sine med QR-koder

Den direkte veien til digital tjeneste. For å gi sine kunder over hele verden rask og enkel tilgang til service og salg, utstyrer NORD DRIVESYSTEMS produktene sine med QR-koder. Det papirfrie alternativet sparer tid og ressurser. Videre gir denne digitale tjenesten mulighet for direkte kontakt og kompetent rådgivning fra passende kontaktperson.

NORD-NORDAC-PRO-SK-500P crop

Variantreduksjon i automasjonskapet

Med frekvensomformeren NORDAC PRO SK 500P tilbyr NORD en allrounder i bokformat.  Med NORDAC PRO SK 500P har Nord DriveSystems en kontrollskapomformer for praktisk talt alle drivapplikasjoner. Den er tilgjengelig i varianter med et effektområde på 0,25 til 22 kW, som kan tilordnes ulike krav i forskjellige bransjer. For tiden jobber systemleverandøren med å utvide effektområdet.

Rittal RAC Invigning crop

Rittal Applicaton Center lanseres i Skandinavia

Kompetanse gjennom praksis – Rittal Application Center for tavlebyggere. Hvordan kan produsenter av automasjonskap og tavler ta steget inn i digitaliseringens og automatiseringens verden – og hvordan kan de forberede seg for fremtiden? Svaret finner du innenfor rammen av det nye Rittal Application Center (RAC) i Ängelholm i Sverige, som ble åpnet den 28. august. 

3558988

Skal vi virkelig vente til 2050 før vi slutter å bruke verdens mest skadelige klimagass

Selv om EU har vedtatt et totalforbud mot SF6-gass innen 2050, er det ingen grunn til å vente med å ta i bruk grønnere alternativer. Fredric Carlsson i energistyringsselskapet Eaton har en klar oppfordring til bransjen om å ta grep – helst i går. EU-parlamentet tok et viktig skritt for klimaet i januar i år: Fra 2050 skal det være helt slutt på å bruke F-gasser. Dette er gode nyheter på SF6-fronten, ettersom energibransjens hemmelige klimasyndere tar et skritt nærmere utfasing.