Strømpris crop

Eneste sektoren som vise til fremgang og økt elektrifisering er transportsektore

Norge er 53 % elektrifisert

Elektrifiseringen går for sakte! På to år har Norge kun blitt to %-poeng mer elektrifisert. Det er alt for lite om vi skal nå Norges klimamål, sier næringspolitisk direktør i Elektroforeningen (EFO), Per Øyvind Voie. Han viser til at elektrifisering er det viktigste norske klimatiltaket, og ber politikerne få opp farten.

Elbarometer.no oppdatert med 2020-tall

EFO står sammen med Bellona bak nettstedet Elbarometer.no, som viser hvor elektrifisert Norge er, både som helhet og fordelt på sektorer. Torsdag 29/10 ble Elbarometeret oppdatert med 2020-tall. Dette er den første oppdateringen på to år.

Norge er 53 % elektrifisert

Oversikten på Elbarometer.no viser at Norge som helhet nå er 53 % elektrifisert. Det er en oppgang på 2 %-poeng siden 2018. Vi trenger mye større fart i arbeidet med økt elektrifisering, sier Voie.

Transportsektoren leder an

Den eneste hovedsektoren som kan vise til fremgang og økt elektrifisering er transportsektoren. Den økte elektrifiseringsgraden er drevet frem av særlig flere elbiler og introduksjonen av en rekke elektriske ferger. Veitransporten har gått fra 7 % elektrifisring i 2018 til 13 % elektrifisering i 2020. Kysttransporten har gått fra 0 % til 3 % i samme tidsrom. Dette er store sektorer som dermed drar landsgjennomsnittet opp.

Politikk virker

Den økte elektrifiseringsgraden i transportsektoren viser at politikk virker. Dette er områder hvor politikerne har satt ambisiøse mål, og fulgt opp med gode rammebetingelser og virkemidler. Det gir resultater, sier Voie. Han ønsker nå at erfaringene fra transportsektoren overføres også til andre sektorer. - Det er avgjørende om vi skal lykkes med ambisjonene om Norge som verdens første helelektriske samfunn.

Alle tall på elbarometer.no

Alle tallene i Elbarometeret ligger åpent og gratis tilgjengelig for alle på nettsiden elbarometer.no. Der finner en også grafikk som fritt kan benyttes (krediteres elbarometer.no) og podcasten Elbarometeret som går i dybden på flere av sektorene i elbarometeret.

 

Masse avansert teknisk utstyr i prosessanleggene hos Borregaard (Bilde: Borregaard).

4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe

Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.

Nye Urkraft-produkter, her seks müsli-varianter, presentert av IT/Prosessansvarlig Dag Petter Berg (t.v.) og Produksjonsleder Øyvind Tempelen.

Rent mel i posen, og masse annet snadder

Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.

Stolt og dyktig driftsgjeng, fra venstre: Guillaume Banzemwabo, Gunnar Solberg, Frank Normann, Steinar Mortensen, Stian Knutsen, avdelingsleder Geir Breimyr og Simon Linstad Møster, lærling kjemi prosess.

Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg

Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.

At distrusjon av likestrøm kan redusere energiforbruket med inntil 20 prosent sammenlignet med vekselstrøm i maritime applikasjoner lar seg høre (Foto: ABB/Adobe).

Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere

ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.