Elektriske busser, Ruter. Foto: Krister Sørbø, REDINK

Vanskelig å nå målene uten at transportsektoren elektrifiseres

Legger til rette for elektrisk transport

Norge når ikke klimamålene uten elektrifisering av transportsektoren. Dette krever løsninger og infrastruktur aktørene er enige om slik at man har forutsigbarhet. Norsk Elektroteknisk Komite har derfor etablert Eltransportforum for at aktørene skal ha en arena for diskusjon og felles løsninger.

Elektrisk transport må til

Landbasert transport står for 20 prosent av klimagassutslippene i Norge. Mens privatbilismen er i ferd med å bli elektrifisert har godstransport økt utslippene jevnlig de siste tretti årene. Skal Norge klare sin forpliktelse om å redusere klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030 må det gripes fatt i transportsektoren. Forumet vil arbeide bredt: Med tungtransport, elektrifisering på byggeplasser, i landbruket og etter hvert luftfart.

- Norge har forpliktet seg til tøffe endringer i utslipp av klimagasser. Det er vanskelig å se at vi kan klare dette uten at transportsektoren elektrifiseres. Forutsetningen for dette er at vi har en infrastruktur for lading og kommunikasjon på plass, som ikke er godt nok til stede i dag. NEK har derfor etablert Eltransportforum for å samle de berørte aktørene. Sammen skal vi finne løsninger som alle kan akseptere slik at transportsektoren kan elektrifiseres, forteller Leif T. Aanensen, administrerende direktør i NEK.

Eltransportforum

NEK er en nøytral organisasjon som har lang erfaring i å bringe aktører sammen og skape enighet. Blant annet har man tidligere etablert Elbilforum og Landstrømsforum, i tillegg til sitt ordinære standardiseringsarbeid. Eltransportforum er NEKs nye initiativ for å skape en arena for aktørene, som er berørt i en infrastruktur for lading av kjøretøy. Forumet vil vedta prinsippbeslutninger og gi innspill til både norsk og internasjonal standardisering.

-Skal 850.000 busser, lastebiler, varebiler, trailere og landbrukskjøretøy elektrifiseres må aktørene ha forutsigbarhet. En situasjon med flere ulike løsninger vil sparke beina under elektrifisering. Det er min påstand at elektrifisering får vi ikke til uten samhandling mellom interessentene og konsensus for løsninger. Skape konsensus er nettopp NEKs spisskompetanse, avslutter Aanensen. 

 

SINTEF_5G_7 crop

Industri 5.0 - Mennesket i fokus

Industri 5.0 handler om å løfte blikket litt. Løfte blikket ut av bedriften og ta innover seg de store samfunnsutfordringer man står oppi. – Det være seg bærekraft, et viktig element, og det vi kaller resiliens, altså evnen til å motstå alle disse hendelsene som skjer rundt oss hele tiden. Enten det er kriger eller pandemier, eller en brå slutt i forsyningskjedene, og samtidig gå i mennesket – settes i fokus på en litt ny måte, sier Bjørnar Henriksen, seniorforsker, SINTEF Digital Teknologiledelse.

Alfa Laval crop

Ny pumpehåndbok fra Alfa Laval

Alfa Laval har nettopp publisert en helt ny utgave av selskapets anerkjente pumpehåndbok. Håndboken på 375 sider er gratis og inneholder vitenskapelig informasjon om grunnleggende pumpefunksjonalitet og grundige retningslinjer for dimensjonering og valg av riktig pumpetype for optimal virkningsgrad. 

Phoenix lysstyring crop

Strømforsyning for bygningsautomatisering: Forsyne og lade opp via USB

Strømforsyningene STEP Power fra Phoenix Contact er tilpasset behovene i moderne bygningsautomatisering. Via USB-tilkoblingen forsyner de både Smart Meter Gateways, Raspberry Pis og andre Smart Home-komponenter. De kan også brukes for rask opplading av mobilt sluttutstyr og andre 5 V forbrukere.

AMNYTT 02 2024 kollasj crop

AMNYTT 02 2024 er publisert


  •  

  • Konseptet Industri 4.0 ble lansert av den tyske regjering høsten 2011. Nå har EU tatt et nytt initiativ. Industri 5.0 er lansert. I erkjennelsen av at teknologi fungerer ikke uten god og riktig involvering av mennesker rettet det nye initiativet seg mot utnyttelsen av mennesket i det totale bilde. I tillegg tar Industri 5.0 også hensyn til miljømessige forhold. 


les mer...