zinus-autonomus crop

Fartøyene inngår i Shells bærekraftprogram

Gjennombrudd i det asiatiske markedet

Den helautomatiske ladeløsningen til Zinus skal sørge for helelektrisk og bærekraftig sjøtransport av arbeidere som skal til og fra Shell Energy and Chemicals Park i Singapore. – En viktig milepæl, sier Endre Eidsvik, daglig leder i Zinus.

Zinus sikret nylig kontrakt med Penguin Shipyard International i Singapore på levering av en helautomatisk ladeløsning til tre helelektriske passasjerkatamaraner som verftet bygger for Shell. Ordren omfatter tre ladetårn for montering på land, og seks enheter for mottak av ladeplugg som installeres om bord på fartøyene. Å koble hurtigbåtene til strømforsyningen tar bare rundt 20 sekunder, og systemet kan levere en strømstyrke på hele 4400 ampere.
– Dette er en svært viktig ordre for Zinus, og vi er veldig glade for avtalen med anerkjente Penguin Shipyard. Kontrakten markerer gjennombruddet vårt i Asia, og er en sentral milepæl som befester vår posisjon også internasjonalt. Vi ser på Singapore som et svært interessant marked i kraft av det store fokuset de har på miljø og bærekraft, sier Endre Eidsvik, daglig leder i Zinus.
 
Fleksibilitet og fotavtrykk ble avgjørende
De tre hurtigbåtene skal frakte arbeidere til og fra Shell Energy and Chemicals Park på øya Pulau Bukom like utenfor Singapore. Fartøyene inngår i Shells bærekraftprogram, og ifølge energiselskapet blir dette den første helelektriske hurtigbåtruten i Singapore og den første for Shell globalt. Zinus skal levere de tre ladetårnene og seks ladetilkoblingene til verftet i oktober i år. De tre passasjerkatamaranene skal settes i drift i løpet av første halvår 2023.
Eidsvik forteller at Zinus har jobbet sammen med et team fra Penguin siden høsten 2021, for å finne den beste ladeløsningen til hurtigbåtene. Til slutt var det fleksibiliteten og det minimale fotavtrykket til Zinus-systemet som ble avgjørende for leverandørvalget til kunden.


– Godt samarbeid
Penguin Shipyard er en del av Penguin International Limited, et børsnotert singaporsk selskap som designer, bygger, eier og opererer høyhastighetsfartøy i aluminium gjennom en gruppe heleide, integrerte datterselskaper. Det er også Penguin som skal stå for driften av de tre passasjerkatamaranene på ruten mellom Singapore og Pulau Bukom.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Penguin i tilbudsfasen, og ser frem til videre samarbeid gjennom leveransefasen og i eventuelle nye prosjekter i framtiden, uttaler Eidsvik.

Automatisering driver fremtidens industri. Les AMNYTT nr 5 - 2025

Automatisering driver fremtidens industri

Les i AMNYTT hvordan teknologi, måling og digitalisering gir bærekraft, sikkerhet og konkurransekraft.

Rune Dalby, Endress+Hauser

Endress+Hauser styrker laget med ny salgsingeniør

Endress+Hauser Norge fortsetter å satse på vekst og kompetanse, og har nylig ansatt Rune Dalby som ny salgsingeniør. Han startet i stillingen 1. september 2025 og har sin base ved selskapets hovedkontor på Tranby.

Phoenix Contact Uno Power-strømforsyninger med Push-in-tilkobling

Uno Power-strømforsyninger med Push-in-tilkobling

Kompakte, energieffektive og pålitelige – nå med utvidet spenningsområde

Trygve Dirdal var med å installere trådløs temperaturovervåking av kritiske varmekabler for impulslinjene til sikkerhetsventiler på Sleipner A tidlig på 2010-tallet (Illustrasjonsfoto: Øyvind Gravås og Bo B. Randulff/Equinor).

Med siktet innstilt på forbedring og forenkling av instrumenteringen

Profilen – Trygve Dirdal, fagleder instrumentering, Equinor

Han elsker å løse tekniske utfordringer, gjerne i team. Forenkling og forbedring står høyt i kurs, men det må ligge et «business case» bak når ny teknologi skal i sving.