zinus-autonomus crop

Fartøyene inngår i Shells bærekraftprogram

Gjennombrudd i det asiatiske markedet

Den helautomatiske ladeløsningen til Zinus skal sørge for helelektrisk og bærekraftig sjøtransport av arbeidere som skal til og fra Shell Energy and Chemicals Park i Singapore. – En viktig milepæl, sier Endre Eidsvik, daglig leder i Zinus.

Zinus sikret nylig kontrakt med Penguin Shipyard International i Singapore på levering av en helautomatisk ladeløsning til tre helelektriske passasjerkatamaraner som verftet bygger for Shell. Ordren omfatter tre ladetårn for montering på land, og seks enheter for mottak av ladeplugg som installeres om bord på fartøyene. Å koble hurtigbåtene til strømforsyningen tar bare rundt 20 sekunder, og systemet kan levere en strømstyrke på hele 4400 ampere.
– Dette er en svært viktig ordre for Zinus, og vi er veldig glade for avtalen med anerkjente Penguin Shipyard. Kontrakten markerer gjennombruddet vårt i Asia, og er en sentral milepæl som befester vår posisjon også internasjonalt. Vi ser på Singapore som et svært interessant marked i kraft av det store fokuset de har på miljø og bærekraft, sier Endre Eidsvik, daglig leder i Zinus.
 
Fleksibilitet og fotavtrykk ble avgjørende
De tre hurtigbåtene skal frakte arbeidere til og fra Shell Energy and Chemicals Park på øya Pulau Bukom like utenfor Singapore. Fartøyene inngår i Shells bærekraftprogram, og ifølge energiselskapet blir dette den første helelektriske hurtigbåtruten i Singapore og den første for Shell globalt. Zinus skal levere de tre ladetårnene og seks ladetilkoblingene til verftet i oktober i år. De tre passasjerkatamaranene skal settes i drift i løpet av første halvår 2023.
Eidsvik forteller at Zinus har jobbet sammen med et team fra Penguin siden høsten 2021, for å finne den beste ladeløsningen til hurtigbåtene. Til slutt var det fleksibiliteten og det minimale fotavtrykket til Zinus-systemet som ble avgjørende for leverandørvalget til kunden.


– Godt samarbeid
Penguin Shipyard er en del av Penguin International Limited, et børsnotert singaporsk selskap som designer, bygger, eier og opererer høyhastighetsfartøy i aluminium gjennom en gruppe heleide, integrerte datterselskaper. Det er også Penguin som skal stå for driften av de tre passasjerkatamaranene på ruten mellom Singapore og Pulau Bukom.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Penguin i tilbudsfasen, og ser frem til videre samarbeid gjennom leveransefasen og i eventuelle nye prosjekter i framtiden, uttaler Eidsvik.

Masse avansert teknisk utstyr i prosessanleggene hos Borregaard (Bilde: Borregaard).

4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe

Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.

Nye Urkraft-produkter, her seks müsli-varianter, presentert av IT/Prosessansvarlig Dag Petter Berg (t.v.) og Produksjonsleder Øyvind Tempelen.

Rent mel i posen, og masse annet snadder

Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.

Stolt og dyktig driftsgjeng, fra venstre: Guillaume Banzemwabo, Gunnar Solberg, Frank Normann, Steinar Mortensen, Stian Knutsen, avdelingsleder Geir Breimyr og Simon Linstad Møster, lærling kjemi prosess.

Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg

Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.

At distrusjon av likestrøm kan redusere energiforbruket med inntil 20 prosent sammenlignet med vekselstrøm i maritime applikasjoner lar seg høre (Foto: ABB/Adobe).

Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere

ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.