
Fartøyene inngår i Shells bærekraftprogram
Gjennombrudd i det asiatiske markedet
Den helautomatiske ladeløsningen til Zinus skal sørge for helelektrisk og bærekraftig sjøtransport av arbeidere som skal til og fra Shell Energy and Chemicals Park i Singapore. – En viktig milepæl, sier Endre Eidsvik, daglig leder i Zinus.
Zinus sikret nylig kontrakt med Penguin Shipyard International i Singapore på levering av en helautomatisk ladeløsning til tre helelektriske passasjerkatamaraner som verftet bygger for Shell. Ordren omfatter tre ladetårn for montering på land, og seks enheter for mottak av ladeplugg som installeres om bord på fartøyene. Å koble hurtigbåtene til strømforsyningen tar bare rundt 20 sekunder, og systemet kan levere en strømstyrke på hele 4400 ampere.
– Dette er en svært viktig ordre for Zinus, og vi er veldig glade for avtalen med anerkjente Penguin Shipyard. Kontrakten markerer gjennombruddet vårt i Asia, og er en sentral milepæl som befester vår posisjon også internasjonalt. Vi ser på Singapore som et svært interessant marked i kraft av det store fokuset de har på miljø og bærekraft, sier Endre Eidsvik, daglig leder i Zinus.
Fleksibilitet og fotavtrykk ble avgjørende
De tre hurtigbåtene skal frakte arbeidere til og fra Shell Energy and Chemicals Park på øya Pulau Bukom like utenfor Singapore. Fartøyene inngår i Shells bærekraftprogram, og ifølge energiselskapet blir dette den første helelektriske hurtigbåtruten i Singapore og den første for Shell globalt. Zinus skal levere de tre ladetårnene og seks ladetilkoblingene til verftet i oktober i år. De tre passasjerkatamaranene skal settes i drift i løpet av første halvår 2023.
Eidsvik forteller at Zinus har jobbet sammen med et team fra Penguin siden høsten 2021, for å finne den beste ladeløsningen til hurtigbåtene. Til slutt var det fleksibiliteten og det minimale fotavtrykket til Zinus-systemet som ble avgjørende for leverandørvalget til kunden.
– Godt samarbeid
Penguin Shipyard er en del av Penguin International Limited, et børsnotert singaporsk selskap som designer, bygger, eier og opererer høyhastighetsfartøy i aluminium gjennom en gruppe heleide, integrerte datterselskaper. Det er også Penguin som skal stå for driften av de tre passasjerkatamaranene på ruten mellom Singapore og Pulau Bukom.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Penguin i tilbudsfasen, og ser frem til videre samarbeid gjennom leveransefasen og i eventuelle nye prosjekter i framtiden, uttaler Eidsvik.
Ny utgave av AMNYTT magasin
Møte nestorene Sæland og Borchsenius i videointervju. Les vårt profilintervju med Trygve Dirdal, fagleder instrumentering i Equinor. Vi skriver også om sensorer som forstår og roboter som beskytter – industrien tar nye steg mot smartere, tryggere og grønnere produksjon.
Emerson utvider AI-porteføljen for tryggere og mer forutsigbar automatisering
Emerson har lansert nye AI-løsninger rettet mot industriell automatisering, med særlig vekt på driftssikkerhet og anvendbarhet i virksomhetskritiske systemer.
Pepperl+Fuchs lanserer nye IO-Link huber
Med bruk av IO-Link-huber er mange teknologiske begrensninger en saga blott: de tillater blandet drift av IO-Link-enheter og binære standardsensorer/aktuatorer på en og samme IO-Link-master. De nye IO-Link-hubene i G11- og G16-serien fra Pepperl+Fuchs representerer en spesielt robust og kostnadseffektiv løsning, og gir brukerne størst mulig fleksibilitet i systemplanleggingen.
Ny direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge
Camila Medina (33) tiltrer 1. juni som direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge. Hun kommer fra stillingen som strategileder for Norden og Baltikum i samme selskap og har tidligere erfaring fra både Statkraft og Schneider Electric.