Imøtekommet økende etterspørselen og gjenvinner litium, nikkel, kobolt og mangan
Fortum investerer i et nytt og moderne gjenvinningsanlegg for elbilbatterier
Anlegget, som skal bygges i Finland, kan gjenvinne sjeldne metaller fra norske elbilbatterier og bidra til mer bærekraftig europeisk batteriproduksjon. Fortum utvider kapasiteten for gjenvinning av elbilbatterier, og skal bygge et nytt og moderne gjenvinningsanlegg i Harjavalta i Finland. Dette vil øke Fortums gjenvinningskapasitet betydelig.
Det nye anlegget forventes å være i drift i 2023, og vil gjøre det mulig å resirkulere sjeldne metaller fra gamle elbilbatterier. Det vil også gjøre Fortum i stand til å resirkulere mesteparten av de utgåtte elbilbatteriene i Europa.
Elbilbatterier spiller en nøkkelrolle i overgangen til et utslippsfritt energisystem. Med den raske elektrifiseringen av transportsektoren og økt fokus på fornybare energikilder forventes etterspørselen etter litiumionbatterier å vokse fremover. Dette vil øke behovet for de sjeldne metallene som brukes i produksjonen av batteriene. Fortums nye gjenvinningsanlegg vil bidra til å imøtekomme den økende etterspørselen og gjøre det mulig å gjenvinne litium, nikkel, kobolt og mangan på en bærekraftig måte. Disse metallene er alle avgjørende for produksjonen av nye elbilbatterier.
«Fortum jobber for en grønnere fremtid ved fortsette å investere i hydrometallurgiske gjenvinningsanlegg. Det nye anlegget vil ha innvirkning i hele Europa, da det vil være det største anlegget i markedet av sitt slag. Etter hvert som elektrifiseringen av transporten øker, blir råvaregapet som bilindustrien står overfor en alvorlig utfordring. Det nye anlegget vårt vil derfor både støtte de eksisterende europeiske økosystemene for batteriproduksjon, men også hjelpe hele industrien med å produsere mer bærekraftige batterier i Europa,» sier visepresident Kalle Saarimaa i Fortum Recycling & Waste.
Fortum Recycling & Waste tar et viktig skritt for å bli Europas beste aktør innen resirkulering av elbilbatterier. Selskapet har nylig fått eksporttillatelser til å frakte batterier fra både Norge og Sverige til gjenvinningsanlegget i Finland.
Fortum driver for tiden et hydrometallurgisk pilotanlegg i industriell skala i Harjavalta. Der brukes en kombinasjon av mekaniske og hydrometallurgiske teknologier for å resirkulere batteriene på en bærekraftig måte og med lavest mulig karbonutslipp. Elbilbatteriene blir først demontert og behandlet gjennom en mekanisk prosess ved Fortums fabrikk i Ikaalinen. Deretter blir batteriets svarte masse, som inneholder sjeldne metaller, samlet opp og ført til Harjavalta for hydrometallurgisk prosessering.
Variantreduksjon i automasjonskapet
Med frekvensomformeren NORDAC PRO SK 500P tilbyr NORD en allrounder i bokformat. Med NORDAC PRO SK 500P har Nord DriveSystems en kontrollskapomformer for praktisk talt alle drivapplikasjoner. Den er tilgjengelig i varianter med et effektområde på 0,25 til 22 kW, som kan tilordnes ulike krav i forskjellige bransjer. For tiden jobber systemleverandøren med å utvide effektområdet.
Liten med kraftfull fotoelektriske avstandssensorene Pepperl+Fuchs
Det finnes en mengde applikasjoner som krever nøyaktig avstandsmåling over lange avstander. Denne oppgaven er krevende dersom sensoren ikke kan ta mye plass på grunn av installasjonssituasjonen i maskinen. Pepperl+Fuchs tilbyr nå en løsning med de nye fotoelektriske avstandssensorene i R200-serien integrerer raftig Pulse Ranging Technology (PRT) i et kompakt standardhus.
Rolf Selbo ansatt som Sales Engineer i Endress+Hauser
Endress+Hauser Norge opplever betydelig vekst og har ansatt Rolf Selbo som Sales Engineer. Rolf tiltrådte stillingen 1. september 2024 og er lokalisert på vårt hovedkontor på Tranby.
Ny CEO hos Gylling Teknikk
Selskapet takker Sverre Iversen for sin støe hånd. I 1983 var Sverre Iversen med på å starte det som i dag heter Gylling Teknikk AS. Tre ansatte og ett selskap har nå blitt til åtte selskaper med over 90 ansatte i Norge, Sverige og Finland. Det har vært litt av en reise. Sverre trapper nå ned og 30. juni hadde han sin siste dag som daglig leder. Han gir stafettpinnen videre til Nicolai og holder seg i bakgrunnen i en overgangsperiode.