
Deltakerne i prosjektet deler sine data frivillig
Ford med nytt system for å forutse trafikkulykker
Ford leder et konsortium som nå utvikler et digitalt verktøy som ved hjelp av data fra tilkoblede biler og sensorer i veibanen skal kunne forutse hvor risikoen for trafikkulykker er størst. Hvert eneste år blir mer enn 1,3 millioner mennesker drept i trafikken.
Bare i Norge er det anslått at trafikkulykker årlig koster samfunnet mer enn 30 milliarder kroner.
Med «Data-Driven Road Safety Tool» skal lokale myndigheter kunne analysere data som er samlet inn fra internett-tilkoblede biler og sensorer i veibanen. Ved hjelp av disse kan de beregne seg frem til hvilke veier eller lyskryss hvor sannsynligheten for en trafikkulykke er størst og redusere faren.
– Snart vil alle nye kjøretøy være et tilkoblet kjøretøy. Vi ser på dette som en stor mulighet for å redusere faren for trafikkulykker - og ikke minst tap av menneskeliv. Ved å samarbeide med ledende innovatører, eksperter og akademikere håper vi med dette prosjektet å virkelig få gjort noe med trafikkulykker, sier prosjektleder for City Insight i Ford Mobilty Europa, Jon Scott.
I prosjektet samarbeider Ford Mobility blant annet med Vivacity Labs som er spesialister på AI-sensorer, ledende akademikere fra Loughborough University’s Transport Safety Research Centre med støtte fra Transport for London. Målet med prosjektet er å utvikle verktøyet slik at det skal kunne brukes av innbyggerne i de største byene verden over. De har også fått støtte fra Innovate UK, den britiske varianten av Innovasjon Norge.
700 tilkoblede biler og 100 veisensorer
Nå i sommer har Ford startet et 18 måneders prosjekt hvor data fra mer enn 700 personbiler og nyttekjøretøy i London og Oxfordshire skal samles inn og analyseres. Deltakerne i prosjektet deler sine data frivillig. Detaljert informasjon om både hvor de bremser, akselererer, bruker rattet og lignende skal settes sammen med data fra 100 smarte sensorer som er plassert ut i området.
Med sensorene som Vivacity har utviklet, skal maskinlæringsalgoritmer kunne påvise nestenulykker og registrere bevegelsesmønsteret til myke trafikanter som gående og syklende og biler som ikke er tilkoblet. All dataen er anonymisert.
– Dette prosjektet gir oss mulighet til å bruke vår forskning på kunstig intelligens for å gjøre veiene våre tryggere og se på muligheten for å integrere våre systemer inn i Ford Mobility sitt økosystem, sier Chief Operating Officer i Vivacity Labs, Peter Mildon.
Suksess med prøveprosjekter i London
Tidligere har Ford Mobility gjennomført to suksessfylte prøveprosjekt i London med data fra tilkoblede kjøretøy som tilsammen har kjørt mer enn 1,6 millioner km i den engelske hovedstaden. Ved hjelp av disse har analytiker og forskere hos Ford Mobility påvist en rekke steder hvor sjansen for trafikkulykker er stor og gitt denne informasjonen og anbefalinger til løsninger, videre til lokale myndigheter.
Disse anbefalingene omfatter alt fra å fjerne vegetasjon langs veibanen som hemmer sikten til bruk av midtdelere og høyere skilter.
Ford Mobility jobber også med myndighetene i Køln i Tyskland og Valencia i Spania for å identifisere hvordan tilkoblede biler og infrastrukturen kan bedre mobiliteten i byer.
Uskjermede kort-til-kort-kontakter med 0,8 mm deling
Phoenix Contact presenterer de nye uskjermede kort-til-kort-kontaktene i FP 0,8 SL-serien for datahastigheter på opptil 52 Gbps. Kontaktene gir økt fleksibilitet i PCB-design takket være kompatibilitet med PCB-fotavtrykkene til de skjermede FP-0.8-versjonene. Designeren kan bytte mellom skjermede og uskjermede versjoner uten å måtte tilpasse kretskortlayouten.
Nye referansedesign for AI-datasentre utviklet av Schneider Electric og NVIDIA
Schneider Electric lanserer sammen med NVIDIA to nye referansedesign for datasentre rettet mot kunstig intelligens (AI). Designene kombinerer styring av strøm og væskekjøling med overvåking gjennom NVIDIAs Mission Control-programvare.
Foto: Schneider Electric og Stefania Nilsen, Schneider Electric
Endress+Hauser: 25 år med innovasjon innen strømningsmåling
I Freising utenfor München har et lite, men høyst spesialisert utviklingsmiljø hos Endress+Hauser i 25 år bidratt til å flytte grensene for hva moderne strømningsmåling kan oppnå. Teamet på rundt 20 personer har hatt frihet til å eksperimentere, med ett mål for øyet: å skape praktisk nytte for prosessindustrien.
ABB lanserer gasskromatograf med innebygd cybersikkerhet
ABB har lansert GCP100 – verdens første gasskromatograf med integrert cybersikkerhet. Den nye modellen setter en ny standard for prosessanalyse og datasikkerhet i kritiske industrier som naturgass, biogass, olje og petrokjemi.












