Ford Oxford_image crop

Deltakerne i prosjektet deler sine data frivillig

Ford med nytt system for å forutse trafikkulykker

Ford leder et konsortium som nå utvikler et digitalt verktøy som ved hjelp av data fra tilkoblede biler og sensorer i veibanen skal kunne forutse hvor risikoen for trafikkulykker er størst. Hvert eneste år blir mer enn 1,3 millioner mennesker drept i trafikken.

Bare i Norge er det anslått at trafikkulykker årlig koster samfunnet mer enn 30 milliarder kroner.

Med «Data-Driven Road Safety Tool» skal lokale myndigheter kunne analysere data som er samlet inn fra internett-tilkoblede biler og sensorer i veibanen. Ved hjelp av disse kan de beregne seg frem til hvilke veier eller lyskryss hvor sannsynligheten for en trafikkulykke er størst og redusere faren.

– Snart vil alle nye kjøretøy være et tilkoblet kjøretøy. Vi ser på dette som en stor mulighet for å redusere faren for trafikkulykker - og ikke minst tap av menneskeliv. Ved å samarbeide med ledende innovatører, eksperter og akademikere håper vi med dette prosjektet å virkelig få gjort noe med trafikkulykker, sier prosjektleder for City Insight i Ford Mobilty Europa, Jon Scott.

I prosjektet samarbeider Ford Mobility blant annet med Vivacity Labs som er spesialister på AI-sensorer, ledende akademikere fra Loughborough University’s Transport Safety Research Centre med støtte fra Transport for London. Målet med prosjektet er å utvikle verktøyet slik at det skal kunne brukes av innbyggerne i de største byene verden over. De har også fått støtte fra Innovate UK, den britiske varianten av Innovasjon Norge.

700 tilkoblede biler og 100 veisensorer

Nå i sommer har Ford startet et 18 måneders prosjekt hvor data fra mer enn 700 personbiler og nyttekjøretøy i London og Oxfordshire skal samles inn og analyseres. Deltakerne i prosjektet deler sine data frivillig. Detaljert informasjon om både hvor de bremser, akselererer, bruker rattet og lignende skal settes sammen med data fra 100 smarte sensorer som er plassert ut i området.

Med sensorene som Vivacity har utviklet, skal maskinlæringsalgoritmer kunne påvise nestenulykker og registrere bevegelsesmønsteret til myke trafikanter som gående og syklende og biler som ikke er tilkoblet. All dataen er anonymisert.

– Dette prosjektet gir oss mulighet til å bruke vår forskning på kunstig intelligens for å gjøre veiene våre tryggere og se på muligheten for å integrere våre systemer inn i Ford Mobility sitt økosystem, sier Chief Operating Officer i Vivacity Labs, Peter Mildon.

Suksess med prøveprosjekter i London

Tidligere har Ford Mobility gjennomført to suksessfylte prøveprosjekt i London med data fra tilkoblede kjøretøy som tilsammen har kjørt mer enn 1,6 millioner km i den engelske hovedstaden. Ved hjelp av disse har analytiker og forskere hos Ford Mobility påvist en rekke steder hvor sjansen for trafikkulykker er stor og gitt denne informasjonen og anbefalinger til løsninger, videre til lokale myndigheter.

Disse anbefalingene omfatter alt fra å fjerne vegetasjon langs veibanen som hemmer sikten til bruk av midtdelere og høyere skilter.

Ford Mobility jobber også med myndighetene i Køln i Tyskland og Valencia i Spania for å identifisere hvordan tilkoblede biler og infrastrukturen kan bedre mobiliteten i byer. 

 

Automatisering driver fremtidens industri. Les AMNYTT nr 5 - 2025

Automatisering driver fremtidens industri

Les i AMNYTT hvordan teknologi, måling og digitalisering gir bærekraft, sikkerhet og konkurransekraft.

Rune Dalby, Endress+Hauser

Endress+Hauser styrker laget med ny salgsingeniør

Endress+Hauser Norge fortsetter å satse på vekst og kompetanse, og har nylig ansatt Rune Dalby som ny salgsingeniør. Han startet i stillingen 1. september 2025 og har sin base ved selskapets hovedkontor på Tranby.

Phoenix Contact Uno Power-strømforsyninger med Push-in-tilkobling

Uno Power-strømforsyninger med Push-in-tilkobling

Kompakte, energieffektive og pålitelige – nå med utvidet spenningsområde

Trygve Dirdal var med å installere trådløs temperaturovervåking av kritiske varmekabler for impulslinjene til sikkerhetsventiler på Sleipner A tidlig på 2010-tallet (Illustrasjonsfoto: Øyvind Gravås og Bo B. Randulff/Equinor).

Med siktet innstilt på forbedring og forenkling av instrumenteringen

Profilen – Trygve Dirdal, fagleder instrumentering, Equinor

Han elsker å løse tekniske utfordringer, gjerne i team. Forenkling og forbedring står høyt i kurs, men det må ligge et «business case» bak når ny teknologi skal i sving.