
Bekrefter vårt mål om å skape en fremtidsrettet og bærekraftig skipsfart
Ship of The Year: 8 av 20 har «Siemens inside»
Nor-Shipping 2019: Verdens største plug-in hybrid skip, Color Hybrid, er kåret til «Ship of The Year» under årets shippingkonferanse på Lillestrøm. Av de 20 fartøyene som har vunnet prisen siden 1997, er åtte utstyrt med Siemens-teknologi for kraftforsyning og fremdrift.
- Dette er helt klart en inspirerende bekreftelse på at vårt mål om å skape en fremtidsrettet og bærekraftig skipsfart blir verdsatt av næringen,» sier salgsdirektør Ketil Aagesen i Siemens.
Batteripakke fra Trondheim
Det er en jury med representanter fra Rederiforbundet, Norsk Industri og initiativtageren Skipsrevyen som hvert år kårer «Årets skip». Prisen deles ut på Nor-Shipping-konferansen.
Når Color Hybrid kommer i drift sommeren 2019 vil det være verdens største plug-in-hybridskip med en batteripakke på 5 megawatt. Fergen har kapasitet til å frakte 2000 passasjerer og 500 biler, og trafikkerer strekningen mellom Sandefjord og Strømstad.
Lavere energitap
Siemens har levert et totalsystem for høyspent kraftforsyning, dieselelektrisk fremdrift, 4,7 MWh energilager om bord og anlegg for 11kV lading om bord og på land i Sandefjord og Strømstad. I tillegg omfatter leveransen energistyring, brokontroll og integrert automasjonsløsning
- Denne leveransen er en videreutvikling av våre løsninger for energilagring, lading og dieselelektrisk fremdrift i skipsfarten. Løsningene som tas i bruk i Color Hybrid innebærer viktige fremskritt med redusert antall komponenter, høyere ladeeffekt og redusert energitap, sier Ketil Aagesen.
I tillegg til årets vinner Color Hybrid har Siemens levert kraftforsyning- og fremdriftsteknologi til følgende tidligere vinnere av Ship of The Year:
2015: Skandi Africa
2014: MF Ampere
2010: Skandi Aker
2006: Bourbon Orca
2003: GO Sars
2000: MF Glutra
1999: Geco Eagle
Batteripakken, ladeteknologi og det diesel-elektriske fremdriftsanlegget er utviklet og produsert av Siemens i Trondheim. Den nye batterifabrikken som Siemens åpnet i januar i år, produserer nå for fullt til norske og internasjonale kunder.
Ny utgave av AMNYTT magasin
Møte nestorene Sæland og Borchsenius i videointervju. Les vårt profilintervju med Trygve Dirdal, fagleder instrumentering i Equinor. Vi skriver også om sensorer som forstår og roboter som beskytter – industrien tar nye steg mot smartere, tryggere og grønnere produksjon.
Emerson utvider AI-porteføljen for tryggere og mer forutsigbar automatisering
Emerson har lansert nye AI-løsninger rettet mot industriell automatisering, med særlig vekt på driftssikkerhet og anvendbarhet i virksomhetskritiske systemer.
Pepperl+Fuchs lanserer nye IO-Link huber
Med bruk av IO-Link-huber er mange teknologiske begrensninger en saga blott: de tillater blandet drift av IO-Link-enheter og binære standardsensorer/aktuatorer på en og samme IO-Link-master. De nye IO-Link-hubene i G11- og G16-serien fra Pepperl+Fuchs representerer en spesielt robust og kostnadseffektiv løsning, og gir brukerne størst mulig fleksibilitet i systemplanleggingen.
Ny direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge
Camila Medina (33) tiltrer 1. juni som direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge. Hun kommer fra stillingen som strategileder for Norden og Baltikum i samme selskap og har tidligere erfaring fra både Statkraft og Schneider Electric.