Omron Skoda crop

Roboten fullfører 120 turer per dag og kjører totalt 35 km på ruten

ŠKODA AUTO bruker Omrons fullstendig selvstyrende transportrobot på Vrchlabí-anlegget

Den selvstyrende roboten bidrar til stadig å forbedre arbeidssikkerheten i Vrchlabí og minimere arbeidsrisikoer. Den gjenkjenner personer den møter på veien, samt andre kjøretøy og fastmonterte hindringer.

Et fullstendig selvstyrende transportsystem frakter deler mellom det mekaniske målesenteret og bearbeidingsmaskiner

Roboten trenger bare en guidet omvisning for å få oversikt over ruten og omgivelsene

Digitalisering og Industry 4.0 er hjørnesteiner i ŠKODA AUTOs strategi for 2025

ŠKODA AUTO jobber iherdig for å forbedre digitaliseringen av produksjonsprosessen sin som en viktig del av strategien for 2025. Per dags dato bruker den tsjekkiske bilprodusenten en fullstendig selvstyrende transportrobot fra Omrom på komponentanlegget i Vrchlabí. Denne roboten kan gjenkjenne hindringer på veien gjennom anlegget og inkorporere annen informasjon om omgivelsene når den planlegger ruten sin. Hvis det er nødvendig, endrer den retning slik at den alltid kommer frem til målet så raskt som mulig. På denne måten bidrar den til å forbedre sikkerheten på arbeidsplassen og gjøre transportprosessene på anlegget mer effektive.

«Det har vært en bevisst beslutning å bruke ŠKODA AUTOs første fullstendig selvstyrende robot på Vrchlabí-anlegget. Med denne roboten viser vi på nytt at dette er et ultramoderne og høyteknologisk anlegg», sier Michael Oeljeklaus, styremedlem for produksjon og logistikk i ŠKODA AUTO, og legger til «Med det nye transportsystemet fortsetter vi arbeidet med stadig å innføre teknologiske nyvinninger på anlegget vårt i tråd med Industry 4.0».

Den mobile LD-transportroboten fra Omron kan bære en last på opptil 130 kg på én tur, og den velger riktig bane helt av seg selv. I motsetning til tradisjonelle automatiske transportsystemer trenger den ikke veiledning som induksjonssløyfer, magnetstriper eller reflektorer. Kjøretøyet trenger bare å bli ledet gjennom stasjonene én gang ved hjelp av et nettbrett eller en kontrollspake for å lære ruten. Underveis fanger den opp miljøet rundt og endringer i omgivelsene helt på egenhånd, og endrer ruten sin ved behov.

Takket være sofistikert, toppmoderne teknologi kan roboten navigere gjennom omgivelsene: den bruker sensorer og laserskannere til å gjenkjenne kjøretøy, fastmonterte hindringer og personer den møter på veien. Kontrollsystemet beregner tilnærmingshastigheten og registrerer eventuelle forestående kollisjoner. Hvis dette er tilfelle, stanser roboten av seg selv og foretar en unnvikende manøver. I motsetning til andre systemer som brukes på ŠKODA AUTO, kan den justere ruten umiddelbart basert på informasjon fra omgivelsene, uten at den må stanse opp. Hvis den fullstendig selvstyrende roboten registrerer at den regelmessig vil møte hindringer på et bestemt punkt langs ruten, vil den endre ruten permanent. Om nødvendig kan det elektriske systemet kjøre til alle målene på det 16 000 m2 store Vrchlabí-anlegget.

Roboten fullfører 120 turer per dag og kjører totalt 35 km på ruten mellom det mekaniske målesenteret og bearbeidingsmaskinene. Test- og pilotfasene har allerede blitt gjennomført, og roboten brukes jevnlig på fabrikken fra juni 2018.

De økende produksjonstallene på ŠKODA AUTO betyr at kapasiteten på anleggene blir bedre utnyttet, og at det er mer trafikk i produksjonsområdene. Den selvstyrende roboten bidrar til stadig å forbedre arbeidssikkerheten i Vrchlabí og minimere arbeidsrisikoer.

ŠKODA AUTO tar systematisk i bruk teknologi fra Industry 4.0 i produksjonen, som for eksempel samarbeidende roboter. Disse blir brukt i produksjonen av direktegirkasser på Vrchlabí-anlegget og bistår de ansatte i den mest sensitive oppgaven i girkasseproduksjon, nemlig å sette inn stempelet i giraktuatoren. Robotene leverer også deler til en rekke maskiner og frakter tomme beholdere tilbake til lageret. Det omfattende IT-systemet utgjør også en del av driften.

ŠKODA AUTO definerte digitalisering av produkter og prosesser som en av hjørnesteinene i strategien sin for 2025. Andre viktige satsingsområder inkluderer å elektrifisere ŠKODA-modeller, erobre nye markeder og utvide merkevaren til nye forretningsområder som er knyttet til tradisjonell bilproduksjon, ved å innføre en rekke mobilitetstjenester.

Thomas Pettersen, Phoenix Contact

Phoenix Contact styrker salgsteamet

Phoenix Contact har ansatt Thomas Pettersen i rollen som Sales Responsible Distribution. Thomas tiltrådte stillingen i november og vil ha ansvar for å videreutvikle samarbeidet med våre distribusjonspartnere.

Ola Christensen Braathe, Krohne

KROHNE styrker satsingen på landbasert industri

KROHNE har ansatt Ola Christensen Braathe. Han arbeider som salgsingeniør innen prosessinstrumentering og analyse for landbasert industri. Braathe kommer fra stillingen som automatiker hos Stabburet i Fredrikstad. Der startet han i 2017 og har blant annet jobbet med drift, vedlikehold og programmering av maskiner og produksjonslinjer for næringsmidler.

EtherCAT Technology Group

EtherCAT oppfyller CRA-kravene

EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.

Det er store saker som skal på plass ved Brevik CCS (Foto: Heidelberg Materials/Brevik CCS).

Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering

Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.