Corvus ferge crop

Største batterisystemet som noen gang er installert ombord på et skip

Corvus skal levere batterier til verdens største hel-elektriske skip

Corvus Energy, verdens ledende leverandør av nullutslippsløsninger til skip og havner kunngjør at de har blitt tildelt kontrakt med teknologigruppen Wärtsilä for leveranse av batterisystemene til verdens største hel-elektriske Ro-Pax-ferge.

Med mer enn 40 MWh kapasitet vil dette være det største batterisystemet som noen gang er installert ombord på et skip – fire ganger så stort som dagens største installasjon. Verftet Incat i Tasmania skal bygge skipet og er godt i gang med å byggingen av aluminiums skroget på vegne av sin søramerikanske kunde, Buquebus. Den store lettvekts fergen blir 130 meter lang, skal ha kapasitet til 2100 passasjerer og mannskap, samt 225 biler. I tillegg blir det en 2000 kvadratmeter duty-free butikk, alt plassert på ett plan.

Vil bety et skifte for grønn sjøtransport

«Dette prosjektet vil være banebrytende innen grønn sjøtransport. Kombinasjonen av helt ny teknologi, helhetlig miljøtankegang og innovativ design kommer til å redefinere fremtidens fergeoperasjoner og vil bane vei for andre store nullutslippsfartøyer over hele verden, sier Halvard Hauso, Salgsdirektør i Europa for Corvus Energy. "Vi er veldig takknemlige for at Wärtsilä nok en gang valgte Corvus Energy som sin partner for et så viktig og avansert prosjekt." Denne fergen vil være det største av sin type, ha den høyest batterilagrings kapasitet, kunne gjennomføre den lengste reisen på nullutslipp med høy hastighet. Ladesystemet vil også ha verdens høyeste lade kapasitet.

Milepæl for nullutslipp i Sør-Amerika

«Fergen som skal operere mellom Argentina og Uruguay, vil også være det første helelektriske fartøyet i Sør-Amerika. Hauso nevner at han ser på dette som en positiv indikator på utbredelsen av maritim elektrifisering. Dette prosjektet viser at "dekarbonisering av shipping nå skjer over hele verden, ikke bare i Europa."

Ny og avansert batteriteknologi avgjørende for prosjektet

Hele prosjektet er gjort mulig av Corvus sitt siste teknologiske gjennombrudd – lettvekts batteriet, Dolphin NextGen. Designet er basert på arkitekturen fra det 4-årige utviklingsprosjektet av Corvus Blue Whale som var ferdig i 2022. Resultatet av dette var et mer robust og fleksibelt design inkludert batterikjemi, mekanisk og elektrisk design og bedre styringssystemer. Dolphin NextGen batteriet er en game changer for maritime batteriprosjekter på grunn av den lave vekten og måten du kan utnytte plassen bedre i batterirommet. Batterisystemene er planlagt levert i slutten av 2024 og fartøyet vil settes i drift i 2025.

Parker IO crop

Parker Hannifin introduserer innovative I/O-tilleggskort for å forbedre servodriverytelsen

Parker Hannifin har forbedret tilbudet innen frittstående og fleraksede Parker-servodrivere (PSD), med et nytt I/O-alternativkort. Dette allsidige tilleggskortet, med plass til ett eller to kort per driver, introduserer en rekke tekniske funksjoner som forbedrer tilpasningsevnen og ytelsen til hele PSD-familien.

Mongstad crop

Aker Solutions skal oppgradere renseanlegg på Mongstad-raffineriet

På det meste skal 500 personer sysselsettes i prosjektet på flere steder i Norge og i Mumbai i India, skriver Aker Solutions i en pressemelding. Kontrakten er verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner, men selskapet oppgir ikke den eksakte summen.

Eliaden MW crop

Eliaden nærmer seg

Fra 28. til 30 mai åpner elektrobransjens største arrangement sine dører på Norges Varemesses lokaler på Lillestrøm. Også denne gangen har automatiseringsbransjen fått plass i hall C. Arrangementet følger samme lest som tidligere år.

10 beste AI-generatorer for produktbeskrivelser

10 beste AI-generatorer for produktbeskrivelser

Å lage produktbeskrivelser er ofte en kompleks og tidkrevende prosess. Å finne de riktige ordene og konstruere dem på en måte som er både engasjerende og overbevisende er utfordrende, spesielt når du har å gjøre med et stort utvalg av produkter.