
Største batterisystemet som noen gang er installert ombord på et skip
Corvus skal levere batterier til verdens største hel-elektriske skip
Corvus Energy, verdens ledende leverandør av nullutslippsløsninger til skip og havner kunngjør at de har blitt tildelt kontrakt med teknologigruppen Wärtsilä for leveranse av batterisystemene til verdens største hel-elektriske Ro-Pax-ferge.
Med mer enn 40 MWh kapasitet vil dette være det største batterisystemet som noen gang er installert ombord på et skip – fire ganger så stort som dagens største installasjon. Verftet Incat i Tasmania skal bygge skipet og er godt i gang med å byggingen av aluminiums skroget på vegne av sin søramerikanske kunde, Buquebus. Den store lettvekts fergen blir 130 meter lang, skal ha kapasitet til 2100 passasjerer og mannskap, samt 225 biler. I tillegg blir det en 2000 kvadratmeter duty-free butikk, alt plassert på ett plan.
Vil bety et skifte for grønn sjøtransport
«Dette prosjektet vil være banebrytende innen grønn sjøtransport. Kombinasjonen av helt ny teknologi, helhetlig miljøtankegang og innovativ design kommer til å redefinere fremtidens fergeoperasjoner og vil bane vei for andre store nullutslippsfartøyer over hele verden, sier Halvard Hauso, Salgsdirektør i Europa for Corvus Energy. "Vi er veldig takknemlige for at Wärtsilä nok en gang valgte Corvus Energy som sin partner for et så viktig og avansert prosjekt." Denne fergen vil være det største av sin type, ha den høyest batterilagrings kapasitet, kunne gjennomføre den lengste reisen på nullutslipp med høy hastighet. Ladesystemet vil også ha verdens høyeste lade kapasitet.
Milepæl for nullutslipp i Sør-Amerika
«Fergen som skal operere mellom Argentina og Uruguay, vil også være det første helelektriske fartøyet i Sør-Amerika. Hauso nevner at han ser på dette som en positiv indikator på utbredelsen av maritim elektrifisering. Dette prosjektet viser at "dekarbonisering av shipping nå skjer over hele verden, ikke bare i Europa."
Ny og avansert batteriteknologi avgjørende for prosjektet
Hele prosjektet er gjort mulig av Corvus sitt siste teknologiske gjennombrudd – lettvekts batteriet, Dolphin NextGen. Designet er basert på arkitekturen fra det 4-årige utviklingsprosjektet av Corvus Blue Whale som var ferdig i 2022. Resultatet av dette var et mer robust og fleksibelt design inkludert batterikjemi, mekanisk og elektrisk design og bedre styringssystemer. Dolphin NextGen batteriet er en game changer for maritime batteriprosjekter på grunn av den lave vekten og måten du kan utnytte plassen bedre i batterirommet. Batterisystemene er planlagt levert i slutten av 2024 og fartøyet vil settes i drift i 2025.
Emerson utvider AI-porteføljen for tryggere og mer forutsigbar automatisering
Emerson har lansert nye AI-løsninger rettet mot industriell automatisering, med særlig vekt på driftssikkerhet og anvendbarhet i virksomhetskritiske systemer.
Pepperl+Fuchs lanserer nye IO-Link huber
Med bruk av IO-Link-huber er mange teknologiske begrensninger en saga blott: de tillater blandet drift av IO-Link-enheter og binære standardsensorer/aktuatorer på en og samme IO-Link-master. De nye IO-Link-hubene i G11- og G16-serien fra Pepperl+Fuchs representerer en spesielt robust og kostnadseffektiv løsning, og gir brukerne størst mulig fleksibilitet i systemplanleggingen.
Ny direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge
Camila Medina (33) tiltrer 1. juni som direktør for industriell automatisering i Schneider Electric Norge. Hun kommer fra stillingen som strategileder for Norden og Baltikum i samme selskap og har tidligere erfaring fra både Statkraft og Schneider Electric.
AxFlow AS overtar distribusjonen av Richter Process Pumps & Valves i Norge
AxFlow AS styrker sin satsing på industrielle væskehåndteringssystemer ved å bli ny norsk distributør av de tyske kvalitetsproduktene fra Richter Process Pumps & Valves.