Designet for å fungere i 25 år
Verdens minste elektriske undervannsventilaktuator med sikkerhetsfjær er lansert
I dag torsdag 15. april lanserer Bosch Rexroth en banebrytende innovasjon for elektrisk aktiverende ventiler for subsea prosessanlegg. SVA R2 Subsea Valve Actuator ble tildelt Hermes-prisen forrige mandag. Juryformann for Hermen prisen, Reimund Neugebauer, sier dette om vinneren: – Med SVA R2 kombinerer utviklerne av Bosch Rexroth økonomiske og økologiske aspekter til et bærekraftig, innovativt produkt for offshore prosessindustri.
For Subsea Valve Actuator vil allerede installerte elektriske forsyningsledninger for sensorer være tilstrekkelig for pålitelig drift av aktuatorene. Den nye SVA R2 Subsea Valve Actuator er verdens første elektriske aktuator, med feltutprøvet sikkerhetsteknologi, som kan erstatte konvensjonelle hydrauliske sylindere. Løsningen tar ikke ekstra plass. Den integrerte elektriske kontrolleren gir presis bevegelseskontroll. Takket være god tilstandsovervåking og en sikkerhetsfjær, tilfredsstiller SVA R2 Safety Integrity Level (SIL) 3 i samsvar med IEC 61508 og IEC 61511. Bruken av internasjonalt standardiserte grensesnitt i alle ledd betyr enda mer standardisering i subsea prosessindustrien. Aktuatoren minimerer energiforbruket. Samtidig reduseres installasjons- og driftskostnadene. Aktuatorens funksjoner, levetid og sikkerhet er allerede testet i samsvar med internasjonale standarder. Når SVA R2 brukes i undervannsfabrikker på opptil 4 000 meters dybde, er det ikke lenger behov for hydrauliske rør eller kraftenheter. De elektriske tilførselsrørene som allerede er installert for sensorer er tilstrekkelig for å sikre pålitelig drift av aktuatorene.
Frem til nå har operatørene av prosesssystemer hovedsakelig stolt på hydrauliske sylindere for å åpne og lukke undervannsventiler med en kvart omdreining og en definert kraft. Med offshore installasjoner, for eksempel for olje- og gassproduksjon, blir bevegelsen til disse sylindrene styrt av en sentral hydraulisk kraftenhet med flere kilometer lange hydrauliske rør. Denne løsningen bruker mye energi for å kompensere for de kumulerte tapene i rørsystemet, og løsningen kan ikke kontrollere bevegelsen med stor presisjon. Hittil har ingeniører og operatører fortsatt stolt på hydrauliske sylindere fordi de er de eneste komponentene som gir feltprøvde sikkerhetssystemer med en mekanisk fjær i kompakt design. De elektriske aktuatorene som er tilgjengelige for øyeblikket har ikke en slik sikkerhetsfunksjon, da dette ikke er mulig med tanke på kravene til størrelse og vekt. Systemer som benytter batterier som energikilde kan ikke garantere pålitelig lukking av ventiler over en forventede levetiden på opptil 25 år.
For en effektiv og brukerstyrt utvikling av SVA R2 jobbet Bosch Rexroth-teamet tett med en rekke leverandører og operatører av offshoreinstallasjoner, så vel som internasjonale anerkjente universiteter. Den nye modulen består av en trykkompensert beholder som inneholder en elektrisk drivenhet, et motion control system og en sikkerhetsanordning - og kan erstatte de hydrauliske sylindrene som tidligere ble brukt på 1: 1 basis. Det krever bare en kabel for strømforsyning og kommunikasjon. SVA R2 er designet for å aktivere ventiler pålitelig med strømforsyningen som ofte brukes til undersjøiske sensorer. Bytte til kompakte og trygge elektriske aktuatorer betyr at hydraulikkrørene flere kilometer lange sammen med tilhørende kraftaggregater og regulatorer ikke lenger er nødvendige.
Subsea Valve Actuator er designet for stort volum produksjon. Elektronikken til motion control systemet er fra bilindustrien og har bevist robusthet og pålitelighet. SVA R2 er beskyttet av en rekke patenter og er designet for å fungere i 25 år.
Aktuatorene for rotasjonsjustering, som mottok "Spotlight On Technology ™ Award" fra den berømte Offshore Technology Conference (OTC) i fjor, utfyller SVA L2 Subsea Valve Actuator for lineære bevegelser. Bosch Rexroth testet fullskala prototyper på et spesialbygd test rigg i samsvar med de strengeste internasjonale standardene for havbunnsapplikasjoner. Sammenlignet med andre applikasjoner stiller de de høyeste kravene til funksjonene og sikkerheten til komponentene og modulene som brukes. Som et resultat er SVA R2 egnet for andre applikasjoner både under og over vann, slik som hydrogenproduksjon, CO2-lagring og generelle applikasjoner i prosessindustrien. De første pilottestene skal starte i tredje kvartal 2021. SVA
PLCnext Control for sikker kommunikasjon sertifisert i henhold til IEC 61850 Ed. 2.1 og IEC 62351-3
PLCnext Control fra Phoenix Contact er nå også sertifisert av DNV i henhold til de internasjonale standardene IEC 61850 Ed. 2.1 og IEC 62351-3 for sikker kommunikasjon i energistyresystemer. Tidligere har kontrolleren blitt sertifisert som den første på markedet med et funksjonsomfang som tilsvarer IEC 62443 4-2 SL2.
Northern Lights-anlegget klart for mottak av CO2
Verdens første anlegg for transport og lagring av CO2 på tvers av landegrenser er ferdigstilt og klart for mottak og lagring. Torsdag 26. september foreokr energiminister Terje Aasland den offisielle åpningen av Northern Lights-anlegget for CO2-transport og lagring i Øygarden, nær Bergen. Northern Lights-anlegget er et prosjektsamarbeid (JV) mellom Equinor, Shell og TotalEnergies.
Process Partner lanserer flere produktnyheter
Process Partner har gleden av å kunngjøre lanseringen av Fuji Electrics nyeste transmitter-serie, FCX-AIV, og et nytt digitalt manometer fra Crystal Engineering på årets ONS messe i Stavanger.
Veikart til økt lønnsomhet i havvindsektoren: Ny rapport fra BCG og PEAK Wind
Optimalisering av drifts- og vedlikeholdspraksiser innen havvind kan forbedre både den operasjonalle ytelsen og lønnsomheten, skriver Boston Consulting Group og PEAK Wind i en fersk analyse. Rapporten understreker den kritiske rollen som drift og vedlikehold (operations and maintenance; O&M) har når havvindparker går fra å være supplementære grønne energikilder til primære energileverandører.