
Positive signaler fra markedet
- Selv om det er restriksjoner hos mange kunder når det gjelder tilgang til anlegg, ser det ut til at vi har evnet å betjene våre kunder på en tilfredsstillende måte, sier Erik Christensen til AMNYTT. Christensen er General Manager i Norge for Emerson Automation Solution. I tillegg har han ansvar for Emerson i Norden. Når våre medarbeider skal på serviceoppdrag utføres det en risikoanalyse av hele reisen og vi samarbeider tett med kunden om smitteverntiltak.
Resultatet er at vi på en trygg måte har kunnet gjennomføre våre oppdrag hos kundene.
Situasjonen er den samme i hele Norden, forteller Christensen. Om lag 90 posent av de ansatte i den nordiske regionen har hjemmekontor. Erfaringen er at svært mange av våre medarbeidere er selvgående. Denne egenskapen er viktig når mulighetene ved digitalisering skal utnyttes. - Vi ønsker vel alle at situasjonen skal normalisere seg, men det ser ut til at våre medarbeidere håndterer situasjonen godt, mener Christensen
- Vi registrerer at det er liv i markedene Emerson dekker, sier Christensen. Det resulterer i at de økonomiske resultatene er positive. Vi har ikke vekst i antall ansatte, men når en medarbeider slutter blir de postene erstattet. For virksomheten i Norge er det positivt at oljeprisen har steget og nå ligger godt over 60 dollar per fat. Flytende havvind prosjekter er også et marked hvor Emerson gjør det bra. Generelt satses i selskapet det mot alle aktuelle grønne markeder. Det er nedfelt i selskapets forretningsstrategi at grønne markeder er et satsingsområde.
Digitalisering
Emerson her utviklet et digitalt verktøy for samarbeid med kunder. - MyEmerson er verktøyet vi har for å utnytte moderne digital teknologi i tett samarbeid med kundene, forteller Christensen. Løsningen kan integreres med kundenes egen systemer, som for eksempel SAP. Med slike verktøy er terskelen for å utnytte digitaliseringen blitt lav. Verktøyene kan benyttes i alle prosjektfaser, fra ordreprosessen, til engineeringsfasen og idriftsettelse. Og i hele anleggets levetid.
Det årlige internasjonale kundearrangementet, Emerson User Exchange, blir selvsagt digitalt i år. Arrangementet går av stabelen 29. – 31. mars og omfatter om lag 300 brukerpresentasjoner. Vider er det mer enn 100 forskjellige faglige sesjoner og det er mulig å booke en til en møter med tekniske eksperter. – Det krever forhåndspåmelding for å kunne delta på dette virtuelle arrangementet, sier Christensen.
Ny leder instrumenteringssalget
Øystein Moe har fått nye arbeidsoppgaver. 1. februar ble Øystein Moe ansatt som Sales Manager, Measurement Solutions hos Emerson Automation Solutions. Moe har bred erfaring både fra feltarbeid og salgsvirksomhet og skal nå lede alt salgsarbeid innen instrumentering hos Emerson i Norge. Han har i løpet av sin yrkeskarriere opparbeidet seg mye erfaring innen trådløs teknologi og digitalisering, og har et sterkt applikasjonsfokus.
Om MyEmerson
Plattformen skal forenkle og akselerere arbeidet med digitale verktøy. Digital transformasjon er å omforme hvordan det jobbes med å utvikle elektroniske verktøy for å forenkle og akselerere oppgaver. MyEmerson,gir en personlig digital opplevelse, forbedrer samarbeidet og gir synlighet til kritisk informasjon slik at man kan jobbe mer effektivt. MyEmersons store bredde av verktøy gjør det enkelt og raskt å utvikle løsninger, administrere programvare, samarbeide med eksperter og strømlinjeformer anskaffelsesprosesser for å oppnå målbar forbedring i gjennomføringshastighet og produktivitet.
Ignition - Nå med IEC 61850 MMS Driver
IEC 61850 er en Ethernet-basert kommunikasjonsstandard som brukes i kraftindustrien. Standarden definerer en felles modell for sømløs automatisering i kraftsystemer.
Sterk avslutning på året for Goodtech
Vi har initiert mange endringer i 2022 for å rigge oss for fremtiden
Goodtech presenterer fredag 24. februar en god avslutning på året med solid marginvekst, og leverer i tillegg nok en strategisk viktig milepæl ved salget av organisasjonen på Åland. Konsernet rapporterer samtidig om en økning i EBITDA for den videreførte virksomheten fra 10,9 MNOK i 2021 til 28,9 MNOK i 2022 (+165%).
Utvider partnerskap om nettverk og Edge computing
Skal bistå bedrifter med digital transformasjon
Kyndryl og Nokia har inngått en global treårsavtale om felles utvikling og leveranser av private LTE- og 5G-tjenester og Industri 4.0-løsninger. Selskapene skal blant annet etablere en innovasjons-lab i North Carolina i USA der det skal utvikles sikre løsninger og tjenester som konvergerer IT og OT for bedrifter.
Milepæl for Pepperl+Fuchs
2022 ble året selskapet rundet 1 Milliard Euro i omsetning. Akkurat i tide til julaften kunne styret i Pepperl+Fuchs konsernet kunngjøre gode nyheter på egne vegne: For første gang i sin 77-årige historie overskred Pepperl+Fuchs terskelen på én milliard euro i globalt årlig salg akkurat denne dagen.