Største batterisystemet som noen gang er installert ombord på et skip
Corvus skal levere batterier til verdens største hel-elektriske skip
Corvus Energy, verdens ledende leverandør av nullutslippsløsninger til skip og havner kunngjør at de har blitt tildelt kontrakt med teknologigruppen Wärtsilä for leveranse av batterisystemene til verdens største hel-elektriske Ro-Pax-ferge.
Med mer enn 40 MWh kapasitet vil dette være det største batterisystemet som noen gang er installert ombord på et skip – fire ganger så stort som dagens største installasjon. Verftet Incat i Tasmania skal bygge skipet og er godt i gang med å byggingen av aluminiums skroget på vegne av sin søramerikanske kunde, Buquebus. Den store lettvekts fergen blir 130 meter lang, skal ha kapasitet til 2100 passasjerer og mannskap, samt 225 biler. I tillegg blir det en 2000 kvadratmeter duty-free butikk, alt plassert på ett plan.
Vil bety et skifte for grønn sjøtransport
«Dette prosjektet vil være banebrytende innen grønn sjøtransport. Kombinasjonen av helt ny teknologi, helhetlig miljøtankegang og innovativ design kommer til å redefinere fremtidens fergeoperasjoner og vil bane vei for andre store nullutslippsfartøyer over hele verden, sier Halvard Hauso, Salgsdirektør i Europa for Corvus Energy. "Vi er veldig takknemlige for at Wärtsilä nok en gang valgte Corvus Energy som sin partner for et så viktig og avansert prosjekt." Denne fergen vil være det største av sin type, ha den høyest batterilagrings kapasitet, kunne gjennomføre den lengste reisen på nullutslipp med høy hastighet. Ladesystemet vil også ha verdens høyeste lade kapasitet.
Milepæl for nullutslipp i Sør-Amerika
«Fergen som skal operere mellom Argentina og Uruguay, vil også være det første helelektriske fartøyet i Sør-Amerika. Hauso nevner at han ser på dette som en positiv indikator på utbredelsen av maritim elektrifisering. Dette prosjektet viser at "dekarbonisering av shipping nå skjer over hele verden, ikke bare i Europa."
Ny og avansert batteriteknologi avgjørende for prosjektet
Hele prosjektet er gjort mulig av Corvus sitt siste teknologiske gjennombrudd – lettvekts batteriet, Dolphin NextGen. Designet er basert på arkitekturen fra det 4-årige utviklingsprosjektet av Corvus Blue Whale som var ferdig i 2022. Resultatet av dette var et mer robust og fleksibelt design inkludert batterikjemi, mekanisk og elektrisk design og bedre styringssystemer. Dolphin NextGen batteriet er en game changer for maritime batteriprosjekter på grunn av den lave vekten og måten du kan utnytte plassen bedre i batterirommet. Batterisystemene er planlagt levert i slutten av 2024 og fartøyet vil settes i drift i 2025.
Northern Lights-anlegget klart for mottak av CO2
Verdens første anlegg for transport og lagring av CO2 på tvers av landegrenser er ferdigstilt og klart for mottak og lagring. Torsdag 26. september foreokr energiminister Terje Aasland den offisielle åpningen av Northern Lights-anlegget for CO2-transport og lagring i Øygarden, nær Bergen. Northern Lights-anlegget er et prosjektsamarbeid (JV) mellom Equinor, Shell og TotalEnergies.
Process Partner lanserer flere produktnyheter
Process Partner har gleden av å kunngjøre lanseringen av Fuji Electrics nyeste transmitter-serie, FCX-AIV, og et nytt digitalt manometer fra Crystal Engineering på årets ONS messe i Stavanger.
Veikart til økt lønnsomhet i havvindsektoren: Ny rapport fra BCG og PEAK Wind
Optimalisering av drifts- og vedlikeholdspraksiser innen havvind kan forbedre både den operasjonalle ytelsen og lønnsomheten, skriver Boston Consulting Group og PEAK Wind i en fersk analyse. Rapporten understreker den kritiske rollen som drift og vedlikehold (operations and maintenance; O&M) har når havvindparker går fra å være supplementære grønne energikilder til primære energileverandører.
GoliatVIND - gode samarbeidsrelasjoner ga rekordrask levering av havbunnsundersøkelse
Takket være gode relasjoner med Akvaplan-niva og andre underleverandører så fikk GoliatVIND mobilisert til gjennomføring av havbunnundersøkelse på rekordtid. Som et avgjørende steg mot å sikre godkjenning av konsekvensutredningen for demonstrasjonsprosjektet for flytende havvind utenfor Hammerfest, fullførte GoliatVIND en havbunnsundersøkelse i rekordfart. Dette ble muliggjort på grunn av det gode samarbeidet innen norsk leverandørindustri.