Avinor fjernstyrt NTB crop

Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn

Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig

RT-programmet er strategisk svært viktig program for Avinor

Erfaringene med fjernstyrt drift er meget gode, og konsernstyret i Avinor besluttet i februar i år å utvide RT-Programmet med 7 nye tårn; Fase 2a i RT-Programmet.

Avinor har kommet til enighet med Kongsberg Defence & Aerospace om en avtale som innebærer kjøp av ytterligere 7 lufthavninstallasjoner (kameraer og annen teknisk infrastruktur), med plan om at de 7 lufthavnene skal settes i operativ drift fra tårnsenteret i Bodø i løpet av 2027.  I avtalen er det også bestilt en lufthavninstallasjon til Nye Bodø Lufthavn.  Denne vil bli kontrollert fra et eget operasjonsrom som etableres i tilknytning til ny kontrollsentral som skal bygges på den nye lufthavnen. Nye Bodø lufthavn skal settes i operativ drift i august 2029.

De syv nye lufthavnene er: Båtsfjord, Vadsø, Sørkjosen, Sandane, Mosjøen, Ørsta Volda, Ny lufthavn Mo i Rana.

Automatisering driver fremtidens industri. Les AMNYTT nr 5 - 2025

Automatisering driver fremtidens industri

Les i AMNYTT hvordan teknologi, måling og digitalisering gir bærekraft, sikkerhet og konkurransekraft.

Rune Dalby, Endress+Hauser

Endress+Hauser styrker laget med ny salgsingeniør

Endress+Hauser Norge fortsetter å satse på vekst og kompetanse, og har nylig ansatt Rune Dalby som ny salgsingeniør. Han startet i stillingen 1. september 2025 og har sin base ved selskapets hovedkontor på Tranby.

Phoenix Contact Uno Power-strømforsyninger med Push-in-tilkobling

Uno Power-strømforsyninger med Push-in-tilkobling

Kompakte, energieffektive og pålitelige – nå med utvidet spenningsområde

Trygve Dirdal var med å installere trådløs temperaturovervåking av kritiske varmekabler for impulslinjene til sikkerhetsventiler på Sleipner A tidlig på 2010-tallet (Illustrasjonsfoto: Øyvind Gravås og Bo B. Randulff/Equinor).

Med siktet innstilt på forbedring og forenkling av instrumenteringen

Profilen – Trygve Dirdal, fagleder instrumentering, Equinor

Han elsker å løse tekniske utfordringer, gjerne i team. Forenkling og forbedring står høyt i kurs, men det må ligge et «business case» bak når ny teknologi skal i sving.