
Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn
Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
RT-programmet er strategisk svært viktig program for Avinor
Erfaringene med fjernstyrt drift er meget gode, og konsernstyret i Avinor besluttet i februar i år å utvide RT-Programmet med 7 nye tårn; Fase 2a i RT-Programmet.
Avinor har kommet til enighet med Kongsberg Defence & Aerospace om en avtale som innebærer kjøp av ytterligere 7 lufthavninstallasjoner (kameraer og annen teknisk infrastruktur), med plan om at de 7 lufthavnene skal settes i operativ drift fra tårnsenteret i Bodø i løpet av 2027. I avtalen er det også bestilt en lufthavninstallasjon til Nye Bodø Lufthavn. Denne vil bli kontrollert fra et eget operasjonsrom som etableres i tilknytning til ny kontrollsentral som skal bygges på den nye lufthavnen. Nye Bodø lufthavn skal settes i operativ drift i august 2029.
De syv nye lufthavnene er: Båtsfjord, Vadsø, Sørkjosen, Sandane, Mosjøen, Ørsta Volda, Ny lufthavn Mo i Rana.
KROHNE styrker satsingen på landbasert industri
KROHNE har ansatt Ola Christensen Braathe. Han arbeider som salgsingeniør innen prosessinstrumentering og analyse for landbasert industri. Braathe kommer fra stillingen som automatiker hos Stabburet i Fredrikstad. Der startet han i 2017 og har blant annet jobbet med drift, vedlikehold og programmering av maskiner og produksjonslinjer for næringsmidler.
EtherCAT oppfyller CRA-kravene
EtherCAT oppfyller kravene i Cyber Resilience Act (CRA) for Security Level 2 uten behov for endringer. Utvidelser er samtidig under utvikling for spesielt krevende applikasjoner. TÜV SÜD samarbeider med EtherCAT Technology Group (ETG) om en tilhørende vurderingsrapport.
Brevik CCS: Verdens første sementfabrikk med karbonfangst kjører velkjent automatisering
Karbonfangstanlegget kalles en teknisk revolusjon med nyvinninger på mange plan som skal fange mer CO2 enn utslippene fra fossilbilparken i hovedstaden. Men, når det kommer til automatiseringsteknologi, kjører Heidelberg Materials knallhardt på velprøvde løsninger som matcher sementfabrikkens.
Nye sensorteknologier redder rørene
Trådløse fuktighetssensorer øker muligheten for avdekking av korrosjon i rør under isolasjon.
Hybridsensor med mikrofoner og kamera oppdager gasslekkasjer fra rør med stor nøyaktighet.
Og ny temperaturmåleteknologi leverer varene uten fysiske inngrep i rør.











