
Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn
Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
RT-programmet er strategisk svært viktig program for Avinor
Erfaringene med fjernstyrt drift er meget gode, og konsernstyret i Avinor besluttet i februar i år å utvide RT-Programmet med 7 nye tårn; Fase 2a i RT-Programmet.
Avinor har kommet til enighet med Kongsberg Defence & Aerospace om en avtale som innebærer kjøp av ytterligere 7 lufthavninstallasjoner (kameraer og annen teknisk infrastruktur), med plan om at de 7 lufthavnene skal settes i operativ drift fra tårnsenteret i Bodø i løpet av 2027. I avtalen er det også bestilt en lufthavninstallasjon til Nye Bodø Lufthavn. Denne vil bli kontrollert fra et eget operasjonsrom som etableres i tilknytning til ny kontrollsentral som skal bygges på den nye lufthavnen. Nye Bodø lufthavn skal settes i operativ drift i august 2029.
De syv nye lufthavnene er: Båtsfjord, Vadsø, Sørkjosen, Sandane, Mosjøen, Ørsta Volda, Ny lufthavn Mo i Rana.
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.
Rent mel i posen, og masse annet snadder
Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.
Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg
Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.
Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere
ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.











